فرماندار هشترود با بیان اینکه این شهرستان در سال زراعی گذشته با تولید ۱۳۰ هزار تن گندم رتبه نخست استانی را در تولید این محصول استراتژیک داشت، بیان کرد: امسال وضعیت اراضی دیم شهرستان به واسطه بارش‌های مناسب، مطلوب‌تر بوده و برداشت حدود ۱۶۰ هزار تن محصول پیش‌بینی شده است.

به گزارش جارچی اخبار،  «فرید قشلاقی» روز جمعه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه این شهرستان افزود: هشترود چندین سال است که رتبه نخست استان را در تولید گندم دارد و به عنوان انبار غله آذربایجان‌شرقی شناخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته هشت هزار تن انواع بذر اصلاح شده در هشترود تولید شد، اضافه کرد: این میزان بذر علاوه بر مصرف شهرستانی به سایر شهرها و استان‌های کشور ارسال شد.

به گفته وی این شهرستان در جذب اعتبارات مکانیزاسیون نیز رتبه نخست استانی را داراست، افزود: سال گذشته ۱۸ دستگاه کمباین و ادوات دنباله‌بند با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جذب شد.

«قشلاقی» همچنین از رتبه اول هشترود در ثبت کشاورزی قراردادی و عقد قرارداد به مساحت ۶۵ هزار و ۴۰۰ هکتار در سامانه و عقد قرارداد با صندوق بیمه محصولات کشاورزی به مساحت ۲۱ هزار هکتار خبر داد.

فرماندار هشترود جذب محدود اعتبارات آب و خاک، عدم تخصیص اعتبار به تجهیز و نوسازی اماکن دامی، نبود قیمت توافقی یا تضمینی خرید جو و عدم تخصیص اعتبار برای مشاغل خانگی را از مشکلات عمده کشاورزان منطقه برشمرد.

خرید تضمینی گندم در مناطق گرم آذربایجان‌شرقی از جمله خداآفرین طی هفته گذشته آغاز شد اما هشترود و چاراویماق به عنوان شهرستان‌های سردسیر استان هنوز به مرحله برداشت این محصول نرسیده است.

به گفته مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در سال زراعی جاری (۱۴۰۳-۱۴۰۲) تولید و خرید تضمینی ۴۵۰ هزار تن گندمدر استان پیش‌بینی شده است و شهرستان‌های هشترود، سراب و چاراویماق سهم قابل توجهی در تولید این محصول دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ۱۹ خردادماه از آغاز خرید تضمینی گندم در خداآفرین خبر داد

گفتنی است اقتصاد این شهرستان بر مبنای فعالیت‌های کشاورزی استوار است و در این شهرستان سالانه بیش از ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می‌شود که عمده آن گندم است.

طی روزهای اخیر ۲ کشاورز هشترود شامل «عباس حضرتی» در تولید و اصلاح بذر و «محمدتقی ممی‌پور» در اجرای کشاورزی حفاظتی در ردیف کشاورزان برتر کشور معرفی شدند.

همچنین «حیدر مختاری» در تولید گندم‌، «سیدعزیز نجفی» در تولید علوفه، «معصومه نوری» در بخش صندوق خرد زنان روستایی، «ناصر شیریان» از روستای «درین سو» در تولید نخود دیم، «امیر زمانیان» از روستای «ترخلار» در آبیاری تحت فشار، «عزیز قاری» تولیدکننده گلرنگ دیم در روستای «پارالار» و «عادل محمدی» مجری سایت‌های الگویی از روستای «یله قارشو» در زمره کشاورزان نمونه آذربایجان‌شرقی معرفی شدند.