نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مزایای تبصره ماده ۱۰۰ و هوشمندسازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم عبور از مالیات ستانی سنتی و سلیقه محور بود.

به گزارش جارچی اخبار، جعفر قادری امروز جمعه(۲۵ خرداد) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حرکت به سوی مالیات‌ستانی خودکار سیستمی و عدالت‌محور، عدم مراجعه مودیان مالیاتی به ادارات مالیاتی، عدم نیاز به پر کردن اظهارنامه مالیاتی فیزیکی و حذف فرآیند پیچیده ثبت اظهارنامه توسط مودیان مالیاتی، تهیه اظهارنامه پیش‌فرض با تقاطع‌گیری داده‌ها و محاسبه خودکار همه معافیت‌های مشمول مودی مالیاتی، عدم نیاز به نگه داری دفاتر مالیاتی و اسناد و مدارک مربوط به مالیات در صورت پرداخت مالیات خودکار و سیستمی از جمله مزایای هوشمندسازی نظام مالیاتی است.

وی در خصوص تبصره ماده ۱۰۰ بیام کرد: سیستم مالیاتی نباید درگیر دریافت مالیات از مودیان خرد شود، افرادی که دارای مشاغل کوچک مقیاس هستند نباید برای پرداخت مالیات وارد پیچ و خم های فرآیند اداری مالیات ستانی شوند. یکی از مزیت های تبصره ماده ۱۰۰ خارج کردن مودیان خرد از گردونه ی فرآیندهای اداری است درواقع صاحبان این مشاغل درگیر کاغذ بازی های اداری نمی شوند و مالیات آن ها به صورت کاملا سیستماتیک محاسبه می شود.

قادری تصریح کرد: برای مودیان متوسط و بزرگی که بخواهند تخلفاتی در پرداخت مالیات خود به واسطه ی این تبصره انجام دهند باید مجازات و جرایم سنگینی در نظر گرفت. افرادی که مجموع فروش سالیانه آن ها تا سقف ۱۸ میلیارد تومان است می توانند به راحتی و با ثبت نام الکترونیکی از مزایای موجود در تبصره ماده ۱۰۰ بهره گیرند، سقف این تبصره در سال جاری با افزایش همراه بوده است.

قادری عنوان کرد: فرصت ویژه ای که سازمان امور مالیاتی کشور ذیل این تبصره برای مودیان مالیاتی فراهم کرده امکان تقسیط مالیات پرداختی در مدت زمان طولانی (۱۵ ماهه) است، این فرصت امکان تنفس به مودیان مالیاتی متوسط و بزرگ را غراهم می کند و یک ابزار تشویقی برای پرداخت مالیات به شمار می شود.

تبصره ماده ۱۰۰ حرکتی مناسب و رو به جلو است

وی با بیان اینکه تبصره ماده ۱۰۰ حرکتی مناسب و رو به جلو است گفت: امکان گسترش عدالت مالیاتی را فراهم می کند. یکی از مهم‌ترین رویکردهای اصلاح نظام مالیاتی، توجه به مسیر سیستمی و هوشمند کردن فرایند اخذ مالیات با هدف جلوگیری از مالیات‌ستانی سلیقه‌ای و فرد محور است، در تبصره ماده ۱۰۰ مودی هرگز با ممیز و مامور مالیاتی روبه رو نخواهد شد درواقع مالیات به صورت سیستمی و با اعمال تخفیفاتی بزرگ محاسبه می شود.

این نماینده متذکر شد: در ۲ سال گذشته میزان شکاف مالیاتی در بین مشاغل با درآمدهای کلان کاهش یافته است، درواقع با اجرای این تبصره تمرکز بر دانه درشت ها افزایش پیدا کرده است، طبق آمار و ارقام موجود طی سه سال گذشته شاهد یک تجربه موفق در اخذ مالیات از مشاغل خاص بوده ایم، ۱ درصد از مودیان حقیقی بزرگ و مشاغل خاص در سال گذشته معادل ۵۰ درصد کل درآمدهای مالیاتی بخش مشاغل پرداخت کرده اند.

قادری با بیان اینکه تبصره ماده ۱۰۰ در جهت منافع سازمان امور مالیاتی کشور و مودیان مالیاتی است گفت: زیرا این تبصره هزینه دریافت و پرداخت مالیات را برای هر دو طرف کاهش داده است. در مالیات خودکار و سیستمی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نیاز به مشاوران مالیاتی پرهزینه را برای پرونده های مالیاتی از بین می برد و باعث صرفه جویی در منابع و وقت قابل توجه مشاغل و مودیان نیز می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مالیات خودکار و سیستماتیک نقش مهمی در ارتقای عدالت و شفافیت در سیستم مالیاتی دارد. با حذف احتمال جهت گیری های انسانی، رویکرد تبصره ماده ۱۰۰ تضمین می کند که با همه مودیان مالیاتی مشمول به طور یکسان رفتار می شود و هر شخص مبتنی بر درآمد اکتسابی خروجی از تقاطع‌گیری داده‌های جامع مالی باید مالیات خود را بپردازد و این همان هدف ما در اخذ مالیات عادلانه است.