افراد دارای معلولیت طی روزهای اخیر با مشکلاتی از جمله قطع مستمری، عدم پرداخت حق پرستاریِ ناچیز برای برخی از معلولان و عدم پرداختِ کمک هزینه‌ی لوازم بهداشتی معلولان آسیب نخاعی و بسترگرا مواجه بودند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، پیشتر فعالان حوزه حقوق معلولان اعلام کرده بودند که با واگذاریِ مسئولیتِ واریزِ مستمری از کمیته امداد و سازمان بهزیستی به سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌ها، مستمریِ برخی از معلولان قطع شده است. گفته می‌شد که سازمان هدفمندی به دلیل ابهام برخی حساب‌ها اقدام به قطع مستمری تعدادی از معلولان کرده است.

در رابطه با کمک هزینه‌ی لوازم بهداشتی معلولان آسیب نخاعی و بسترگرا نیز، فعالان این حوزه از تأخیز در پرداختِ این کمک هزینه خبر داده بودند و تأکید داشتند که اگرچه مبلغِ ۶۰۰ هزار تومانی بسیار ناچیز است، اما تأخیر در پرداختِ آن می‌تواند سلامتِ این افراد را تحت تأثیر قرار دهد و به دلیلِ ناتوانی در تأمین این وسایل، مشکلاتِ بسیاری برای معلولانِ بسترگرا ایجاد کند.

در خصوص حق پرستاری نیز عنوان شده که حق پرستاری فرودین و اردیبهشت ماه برخی از افراد دارای معلولیت هنوز پرداخت نشده است.

اما آیا این مشکلات با گذشت زمانِ چند هفته‌ای حل شد؟

بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) در پاسخ به این سوال می‌گوید: حق پرستاریِ برخی از معلولان هنوز واریز نشده است و خبری هم در موردِ واریز آن به کسی نداده‌اند. این افراد دارای معلولیت درگیرِ ادارات مختلف هستند و از آن‌ها خواستند که پیگیر باشند اما هنوز خبری از پرداختِ این کمک هزینه نیست. بهزیستیِ کل، از این معلولان خواسته تا موضوع را از طریق مددکار پیگیری کنند و خب مددکاران هم کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند، چراکه این موضوع از طرف بهزیستیِ کل اتفاق افتاده است. به عبارتی دیگر این افراد در حال حاضر بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند مسئله‌ی خود را چگونه باید پیگیری کنند.

وی گفت: در مورد مستمری نیز بخش عمده‌ای از مشکل حل شده، اما افرادی هستند که هنوز این مستمری برای آن‌ها واریز نشده است. هیچ کدام از ۲۰۲ نفر از افرادی که ما با آن‌ها در ارتباطیم هنوز خبری از دریافتِ مستمری به ما نداده‌اند و البته تعداد افرادی که مستمریِ آن‌ها قطع شده بیشتر از این رقم است. پیگیرِ حل این موضوع هستیم اما تاکنون اقدام جدی به عمل نیامده است.

مروتی بیان کرد: در طول این مدت با سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز ارتباط داشتیم و این سازمان اعلام کرد که مستمری را برای همان لیستی که از سوی بهزیستی اعلام شده پرداخت کرده است. از طرفی بهزیستی نیز می‌گوید این مشکلی است که سازمان هدفمندسازی به وجود آورده است و ما لیست را طبق ماه‌های قبل به این سازمان ارسال کرده‌ایم. بهزیستی می‌گوید برخی حسابها ابهام دارد و سازمان هدفمندسازی به دلیل این ابهام آن را حذف کرده است. بعد از اعتراض، مستمریِ برخی از معلولان برقرار شد، اما هنوز مستمریِ تعدادی از معلولان پرداخت نشده است.

وی همچنین از پرداختِ مبلغ ۶۰۰ هزار تومانیِ کمک هزینه لوازم بهداشتی معلولانِ بسترگرا و آسیب نخاعی خبر داد و گفت: این مبلغ بسیار ناچیز است و انتظار داریم در موعدِ مقرر به حسابِ افراد دارای معلولیت واریز شود.

این فعال حقوق معلولان تأکید کرد: اگرچه رقم مستمری و حق پرستاری بسیار ناچیز است، اما چشم افراد به همین رقم ناچیز است تا بخش کوچکی از مشکلات خود را برطرف کنند، اما متاسفانه هیچ کسی به آن‌ها پاسخگو نیست.