رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در ۲۰ روز ایام تعطیلات نوروز هزار و ۸۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۰.۵ درصدی داشته است.

به گزارش جارچی اخبار، عباس مسجدی در نشست خبری امروز با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و شهادت آیت الله رییسی و همکاران محترم وی، گفت: شعاری که در سال ۱۴۰۳ سازمان پزشکی به عنوان منشور کاری خود انتخاب کرد ارتقای کیفیت همه جانبه و خدمت به مردم عزیز است و سازمان پزشکی قانونی در یکسال آینده پیشرفت همه جانبه را در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات دارد.

وی با بیان اینکه ما خود را مدیون مردم می دانیم، ادامه داد: تلاش ما این است که بتوانیم خدمات علمی تر با رعایت سرعت برای مردم داشته باشیم. از همین رو برنامه اصلی ما در سازمان تحقق سند تحول قضایی است.

مسجدی با بیان اینکه در هفته قوه قضاییه ۱۱ پروژه عمرانی افتتاح می‌شود، تصریح کرد: طی یکسال گذشته بحران های مختلفی را داشتیم. اولین بحران ما در سال جدید، شهادت رییس جمهور و همکارانشان بود که مورد آزمایش قرار گرفتند و نظرات خود را به دستگاه قضایی اعلام کردیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور  گفت: همچنین واژگونی قطار در مسیر قم و کاشان را داشتیم  که ۷ جسد زغالی داشت و شناسایی آن از طریق DNA  انجام شد. همچنین آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود و حادثه حرم‌ مقدس شاه چراغ در شیراز را داشتیم که  توسط همکاران ما بررسی شد.

وی درباره بانک ژنتیک ادامه داد: ما بانک ژنتیک را سرمایه عظیمی برای کشور می دانیم. در حال توسعه جدی آن هستیم و رشد ۱۰۰ درصدی در حوزه پروفایل و اخذ نمونه در طی یکسال گذشته را داشتیم و به سرعت مسیر ادامه دارد. در طی یکسال ۴۰ پرونده عوامل مجرمانه  شناسایی شدند و به قوه قضاییه اعلام شد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه جذب نیروی انسانی چندین مرحله داشتیم اگرچه بخشی از این آزمون ها خالی ماند.۱۲۰ نفر دانشجو پزشکی برای مناطق محروم در توافق با وزارت بهداشت جذب کردیم این افراد تا ده الی ۱۵ سال مجاز برای فعالیت در سازمان پزشکی قانونی هستند.

وی ادامه داد: در طی یکسال گذشته دستگاههایی را برای برخی از استانها تجهیز کردیم. در استان اصفهان فاز اول یک پروژه تکمیل شده و در آستانه افتتاح است. یکی از اقدامات جدی ما استفاده از موضوعات فناوری در برنامه هایمان است.

وی ادامه داد: پزشکان ما به پرونده های بالینی ما در وزارت بهداشت دسترسی دارند و این کار از اطاله دادرسی جلوگیری می کند. بازنویسی و ارتقای سامانه هویت ژنتیک از دیگر برنامه های ما است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره آمار متوفیان ناشی از حوادث رانندگی گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲۰۴۵ نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست داده اند که رشد ۲.۸ درصدی را نسبت به سال قبل داشته است. همچنین در ۲۰ روز ایام تعطیلات نوروز نیز هزار و ۸۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۰.۵ درصدی داشته است. همچنین ۳۹ هزار و ۱۶۹ نفر در سال ۱۴۰۲ مصدوم شده اند.

وی درباره پرونده های سقط درمانی گفت: در سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۹۰ پرونده در کمیسیون های سقط بررسی شده که از این تعداد ۸ هزار و ۹۰۸ پرونده مجوز سقط دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: مرجع رسمی برای سقط های غیرقانونی نداریم. دارویی که در سقط های غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد با پیگیری همکاران ما در وزارت بهداشت دستورالعملی نوشته شد که این دارو فقط در اختیار مراکز درمانی قرار بگیرد و امکان خرید و فروش آن در بازار وجود نداشته باشد. البته سقط های غیرقانونی در به اصطلاح زیرپله ها انجام می شود. ما در کمیسیون ها پرونده ها را به دقت بررسی می کنیم‌ تا مشکلی ایجاد نشود.

وی درباره حضور پزشکی قانونی در بحران ها و حوادث گفت: ما یک قانون مدیریت بحران در کشور داریم ما مسئول سخن گفتن در بحران ها نیستیم در حادثه تروریستی کرمان ما دیدیم که یک مسئول رسمی که هیچ ارتباطی با ارائه آمار درباره فوت شدگان نداشت آماری را اعلام کرد که کمتر از ۲۴ ساعت تکذیب شد. همکاران من در ورزقان در حادثه بالگرد رئیس جمهور حضور داشتند اما اقدامات ما بعد از تحویل اجساد شروع شد و به سرعت ما کارهایمان را انجام دادیم. ما در هر موضوعی تا به نتیجه قطعی و اطمینان بخش نرسیم اطلاع رسانی نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حادثه اخیر شاهد بودیم که ۲۴ نفر اظهار نظر کردند در حالی که تنها وزیر کشور باید اطلاع رسانی کند.

وی ادامه داد: علیرغم همه فشارهایی که وجود داشت، تمامی اقدامات لازم برای پرونده های مربوط به این حادثه در پزشکی قانونی انجام شده است و آمادگی پاسخ دهی به تمام سوالات را در این رابطه را داریم‌.

مسجدی درباره دادپزشک گفت: این یک تکلیف قانونی است و ما به دنبال توسعه آن هستیم در حال حاضر در ۱۵۰ شهرستان همکاران ما خدمت انجام می دهند در طی سال قریب به ۱۰۰ هزار مجوز دفن صادر می شود.

وی ادامه داد: عدم ارتباط صحیح بین پزشک و بیمار از مهمترین مسائلی است که در پرونده های ما مطرح می شود اخلاق حرفه ای و پزشکی حکم می کند که ارتباط صحیحی بین بیمار و پزشک باشد.

او درباره بانک ژنتیک گفت: حرکت بانک ژنتیک رو به جلو است تاکنون نیز اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هر دستگاهی که برای کارکنان خود درخواست ثبت پروفایل ژنتیک دارد می تواند به هیت امنای بانک ژنتیک درخواست دهد. در حال حاضر وزارت رفاه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی و سازمان هواپیمایی این درخواست را ارائه کرده اند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: هزینه های بانک ژنتیک بسیار زیاد است. ما در حال حاضر با فراجا و قوه قضائیه همکاری زیادی در این خصوص داریم.

وی درباره طولانی شدن ارائه نتایج دی ان ای گفت: آزمایشات ژنتیک به صورت مرحله ای انجام می شود. در پرونده هواپیمای اوکراینی کمتر از یک هفته توانستیم کار شناسایی را انجام دادیم