رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از تشکیل پروفایل ژنتیک برای ۶ هزار فرزند حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، «عباس مسجدی آرانی» درباره مشکوک‌التابعین و فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی هستند، گفت: در برخی از استان‌ها افرادی را داریم که به اصطلاح به آن‌ها مشکوک‌التابعین گفته می‌شود. همچنین افرادی هستند که مادران آن‌ها ایرانی هستند و براساس قانون تصمیم بر این شد که این افراد تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: این افراد به دلیل اینکه از مدارک هویتی برخوردار نبودند با مشکلات زیادی در دریافت خدمات آموزشی، درمانی، اداری و… مواجه بوده‌اند. بیشتر این افراد نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و خراسان رضوی زندگی می‌کنند، البته در برخی از استان‌های دیگر نیز حضور دارند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: براساس قانونی که در مجلس مصوب شد، در توافق‌نامه‌ای با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مقرر شد برای اینکه نسبت فرد یا کودک با پدر و مادر مشخص شود، برای فرزندانی که حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر غیر ایرانی بودند، پروفایل ژنتیک تشکیل شده و در صورتی که مشخص می‌شود، مادر این افراد ایرانی است، آن‌ها نیز ایرانی محسوب شده و برای آن‌ها شناسنامه و سایر مدارک هویتی صادر می‌شد و می‌توانستند از خدمات بهره‌مند شوند.

مسجدی تصریح کرد: آماری که به صورت غیررسمی مطرح می‌شود، حدود ۸۵ هزار خانوار هستند که در این شرایط به سر می‌برند. ما برای کل این افراد به وزارت رفاه اعلام آمادگی کرده‌ایم و این به میزان اعتباری است که وزارت رفاه برای این منظور در نظر گرفته و در اختیار ما قرار می‌دهد تا ما این کار را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون برای چه تعداد پروفایل ژنتیک تشکیل شده است، گفت: براساس اعلام رسمی تعهدات ما ۴۱ هزار نفر بوده است که تاکنون برای تقریبا ۶ هزار نفر انجام شده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره چالش‌های سازمان پزشکی قانونی درخصوص ابنیه و ساختمان‌های این سازمان گفت: در حدود ۴۰۰ هزار متر مربع ابنیه در سراسر کشور در اختیار سازمان پزشکی قانونی قرار دارد که این ۵۰ درصد نیاز ما را تامین می‌کند. از این ۵۰ درصد که ابنیه ما محسوب می‌شوند نزدیک به ۵۰ درصد نیاز به بازسازی دارد نه نوسازی و با مشکلات بسیار مواجه هستند و ساختمان‌های فرسوده‌ای هستند که در همین تهران از این ساختمان‌ها استفاده می‌شود. فردی که دچرا شکستگی پا شده است باید در زمان مراجعه به این ساختمان‌ها دو طبقه بدون آسانسور بالا برود البته ما برای راحتی حال شهروندان پزشکان ما اقداماتی را انجام می‌دهند، اما با این مشکلات مواجه هستیم.

مسجدی تصریح کرد: در یکی از سفرهای استانی برای بازدید ساختمانی رفته بودیم. بعد از اینکه دو طبقه بالا رفتیم و وارد ساختمان شدیم به محض ورود به ساختمان اعلام کردم که باید این مرکز را تعطیل کنند، چراکه افرادی که سالم هستند از پله نمی‌توانند بالا بروند فردی که دچار مشکلاتی مانند شکستگی پا و یا کمر است چگونه می‌تواند از این پله‌ها بالا برود؟

وی با بیان اینکه ۴۷۰ ساختمان در اختیار سازمان پزشکی قانونی قرار دارد، ادامه داد: در خصوص ابنیه وضعیت نامناسبی داریم. در تهران، مشهد و اصفهان با مشکلات زیادی مواجه هستیم. در اصفهان علیرغم اینکه توافقاتی انجام شد تا ما یک ساختمان بدهیم و چند ساختمان در مرکز شهر به ما بدهند اما محقق نشد. ۵۰ درصد از فضای مورد نیاز ما در سازمان پزشکی قانونی براساس حداقل‌های استاندارد است و ما در این زمینه با کمبود مواجه هستیم.