وکیل بین‌المللی فوتبال و حقوقدان ورزشی گفت: با توجه به نپرداختن به وضعیت کمیته اخلاق، نحوه انتخاب مادام‌العمر و بدون محدودیت زمانی اعضای کمیته اخلاق و بدون کنار گذاشتن آیین نامه اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران، فساد در فوتبال ایران سر به فلک خواهد کشید.

به گزارش جارچی اخبار، غلامرضا رفیعی در گفت‌وگو با ایرنا به شرایط این روزهای فوتبال ایران پرداخت و اظهار داشت: بدون پرداختن به خود کمیته اخلاق، نحوه انتخاب مادام‌العمر و بدون محدودیت زمانی اعضای کمیته اخلاق و بدون کنار گذاشتن کد (آیین نامه) اخلاقی تاریخ مصرف گذشته فدراسیون فوتبال ایران، فساد در فوتبال ایران سر به فلک خواهد کشید.

وی ادامه داد: برای مبارزه با فساد در فوتبال ایران، از خود کمیته اخلاق و مقررات اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران که قدیمی شده شروع کنید. فدراسیون فوتبال ایران به تعهدات صریح خود مبنی بر اقدام برای اصلاح مقررات آیین‌نامه انضباطی، مقررات نقل و انتقالات، آیین‌نامه اخلاق و انطباق آن با مقررات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا عمل نمی‌کند.

این حقوقدان کشورمان تصریح کرد: تا اینها درست نشود، مبارزه با فساد در فوتبال ایران را فراموش کنید، چرا از مقررات و الزامات فیفا برای اصلاح مقررات نقل‌وانتقالات، اخلاقی و انضباطی تبعیت نمی‌کنید؟ چرا هیات رئیسه فدراسیون به اصلاح مقررات موجود اقدام نمی‌کند؟

رفیعی افزود: مدت عضویت اعضای کمیته اخلاق چند سال است؟ بدون داشتن قوانین و مقررات منطبق با فوتبال جهان، بدون متابعت از قوانین فیفا در انتصاب اعضا کمیته اخلاق و بدون رعایت محدودیت زمانی عضویت هر عضو در کمیته اخلاق، و بدون شفافیت در نحوه و مدت تصدی اعضای کمیته اخلاق و شفافیت مقام و مرجع ناصب، نمی‌توانید مانع فساد شوید! نمی‌توانید با مفسدین مبارزه کنید!

وی تصریح کرد: مقررات و قوانین فیفا تاکنون ده‌ها بار اصلاح شده است تا استقلال ارکان قضایی را تضمین کند. اگر قوانین و مقررات اخلاقی فیفا اصلاح نمی‌شد، هرگز سپ بلاتر تحت تعقیب قرار نمی‌گرفت و از ریاست فیفا برکنار نمی‌شد.