به گفته نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران وزارت صمت آگاهی درستی از آمار تولید، انبار و برداشت محصولات در مناطق مختلف ندارد و به محض احساس کمبود بلافاصله اقدام به جلوگیری از صادرات می‌کند، اقدامی که به از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌انجامد.

به گزارش جارچی اخبار، امیر یوسفی، نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران از مازاد سیب زمینی در استان گلستان خبر داد و گفت: سیب زمینی که در گرگان کشت می‌شود، یک محصول تازه‌خوری است و مانند سیب زمینی که در همدان و اردبیل کشت می‌شود، شرایط انبار کردن ندارد.

وی افزود: در حدود ۵۵۰۰ هکتار زمین در استان گلستان سیب زمینی کشت می‌شود و برآورد ما این بود که در سال جاری نزدیک ۱۵۰هزار تن سیب زمینی از زمین‌های استان به دست آید، با توجه به پیش‌بینی این حجم از وزارت صمت درخواست کردیم در سال جاری مانعی برای صادرات سیب‌ زمینی استان گلستان ایجاد نکند اما وزارتخانه دقیقا پیش از برداشت محصول در اردیبهشت امسال بر صادرات آن عوارض ۶۰درصدی وضع کرد و این دلیل را آورد که کشور با کمبود سیب زمینی روبه‌ور است.

یوسفی خاطرنشان کرد: وزارتخانه آگاهی درستی از آمار تولید، انبار و برداشت محصول در مناطق مختلف ندارد و به محض احساس کمبود بلافاصله اقدام به جلوگیری از صادرات می‌کند، اقدامی که به از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌انجامد.

وی یادآور شد: در آن زمان به وزارت صمت توضیح دادیم که امسال با افزایش تولید سیب زمینی مواجه هستیم و با مازاد هم روبه‌رو خواهیم شد اما وزارتخانه نپذیرفت و همچنان مانع صادرات شد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: اکنون در ابتدای تابستان کشاورزان با مازاد سیب زمینی در استان گلستان مواجه شده‌اند و محصول روی دستشان مانده است؛ تعاونی روستایی هم در خرید سیب زمینی تعلل کرد و این سبب نگرانی کشاورزان برای از بین رفتن محصول در زمین شد؛ این تعاونی همچنین قیمت خرید ۵۰۰۰ تومان در هر کیلو را برای سیب زمینی اعلام کرد که قیمت پایینی بود و برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشت در نهایت بر سر قیمت ۸۰۰۰ تومان توافق شد و از روز ۲۹ خرداد خرید شروع شد.

یوسفی اظهار کرد: اگر این شرایط در سال آینده هم برقرار باشد کشاورز متحمل ضرر و زیان خواهد شد و نه تنها توان بازپرداخت وامی که از بانک گرفته را نخواهد داشت بلکه انگیزه‌اش را برای کشت از دست خواهد داد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: عوارض صادرات ۶۰درصدی برای سیب زمینی برداشته شد اما این اتفاق زمانی افتاد که دیگر بازارهای صادراتی سیب زمینی از دست رفته بود؛ بازارهای منطقه‌ای سیب زمینی به گونه‌ای است که اگر صادرات در زمان خود که تا اوایل خرداد است، صورت نگیرد دیگر امکان آن به کل از بین می‌رود با توجه به اینکه کانتینرهای یخچال‌دار هم برای حمل این کالا در اختیار نیست و حمل این محصول با کامیون در هوای گرم سبب می‌شود بار در مسیر رسیدن به مقصد کیفیت خود را از دست بدهد.