وزیر اسبق امور خارجه و حامی مسعود پزشکیان با عنوان اینکه روز هشتم تیر خیلی‌ها می‌خواهند مردم در خانه بمانند، گفت: هرکس که به دنبال تحریم، حمله و فشار است و می‌خواهد از ادامه تحریم مردم کاسبی کند، می‌خواهند مردم در خانه بمانند، اما مردم آرزوی جنگ‌طلبان، تحریم‌طلبان و کاسبان را نقش بر آب خواهند کرد.

به گزارش جارچی اخبار، محمدجواد ظریف،پنجشنبه شب مورخ ٣١ خردادماه ١۴٠٣ با ورود به کلانشهر کرج در گردهمایی حامیان مسعود پزشکیان که در سالن ورزشی کیانپور کرج برگزار، حاضر شد  ضمن تشویق و ترغیب اقوام مختلف در ایران کوچک به مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و با جمله «همراه شو عزیز» سخنرانی خود را آغاز کرد و اظهار کرد: ما مردمی به بلندای تاریخ هستیم که هزاران سال بدون نگاه نژادپرستی زندگی کرده‌ایم.

وی مشارکت مردم را ضامن بقا، رشد و توسعه ایران برشمرد و ادامه داد: در شرایط ناگواری که به دلیل شهادت ریاست جمهوری و تیم همراه ایشان در آن روز شوم اتفاق افتاد، امروز ناگزیر هستیم یک بار دیگر انتخاب کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه اضافه کرد: این انتخاب را آگاهانه و با حضور خود داشته باشیم، به کسانی که می‌گویند صندوق رأی تأثیری ندارد گوش نکنید، صندوق رأی می‌تواند خاتمی را بر مسند ریاست جمهوری بنشاند.

ظریف خطاب به حاضرین گفت: مگر شما نبودید که خاتمی را برعکس تمام حساب و کتاب‌ها به پاستور فرستادید؟ ملتی که با این انتخاب با ادبیات درست واقعیت را به جهان نشان داد؛ این ملت می‌تواند هشتم تیر، فردی را به پاستور بفرستد که او بتواند تغییری در آینده ما و نگاه جهان به ما ایجاد کند و او پزشکیان است.

وی ادامه داد: به شما نگویند نمی‌توانید، ما ایرانی هستیم، هیچ گاه به یک ایرانی نگویید نمی‌توانی، ایران توانسته و می‌تواند، روز نهم تیر وقتی به ما بگویند که پزشکیان رئیس جمهور ایران است همه ما می‌بینیم که توانسته‌ایم. صندوق رأی را ترک نکنید اگر این کار را کردیم ۹ تیر امسال، سال بعد و سال بعد و سال بعد هرگز خودتان را نخواهید بخشید.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی ضرب المثلی دارند که می‌گوید «سیاست مدارانِ بد را کسانی انتخاب می‌کنند که در انتخابات شرکت نکنند»، افزود: انتخاب مردم را باید پذیرفت و البته مردم را باید در امور کشور دخیل کرد.

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم تصریح کرد: به تمام کسانی که پای صندوق رأی نمی‌روند احترام می‌گذارم، اما به عنوان یک تجربه می‌گویم انتخاب نکردن به معنای انتخاب کردن اقلیت پرگو و پرمدعا است؛ ما انتخاب می‌کنیم که زنان سربلند باشند، انتخاب می‌کنیم که جوانان به جای پناه بردن به کشورهای خارجی با عشق در کشور بمانند، انتخاب می‌کنیم پدران و مادران ما در حسرت دیدن فرزندانشان نمانند، انتخاب می‌کنیم کسی ما را تحریم نکند، بلکه مجبور شوند ایران و ایرانی را تکریم کنند، این انتخاب حق ما است این حق را از دست ندهید.

وی گفت: روز هشتم تیر خیلی‌ها می‌خواهند شما در خانه بمانید هرکس که به دنبال تحریم، حمله و فشار است، می‌خواهد از ادامه تحریم شما کاسبی کند، همه این‌ها می‌خواهند شما در خانه بمانید، اما شما آرزوی جنگ‌طلبان، تحریم‌طلبان و کاسبان را نقش بر آب خواهید کرد.

وزیر اسبق امور خارجه تاکید کرد: من به عنوان کسی که از نزدیک با ۴ رئیس جمهور گذشته کار کرده‌ام می گویم واقعا تفاوت دارد که چه کسی در پاستور بنشیند. ما همه به قانون اساسی وفادار هستیم، ما همه می‌پذیریم خطوط کلی سیاست را مقام معظم رهبری تعیین می‌کند، قانون‌مداری نیاز جامعه است باید بپذیریم آنکه سیاست را طراحی و سیاست سازی می کند و در شورای امنیت ملی می‌نشیند و شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده دارد، این فرد میتواند تفاوت میان خاتمی و احمدی نژاد باشد.

ظریف اظهار داشت: باور نکنید رای شما تفاوت نمی‌کند. من با پوست و گوشت و استخوان درک کرده ام که چقدر تفاوت دارد چه کسی در پاستور بنشیند به شما می گویم گول شعار های زیبا و روشن فکر ها را نخورید. نتیجه این فرستادن یک احمدی نژاد دیگر و یا بدتر از آن به پاستور است. با انتخابات کاملا واضح و واقعی روبرو هستیم. با اتفاق واقعی روبرو هستیم اگر باور ندارید نیم ساعت دیگر تلویزیون را روشن کنید و چهره ها را ببینید. آیا فرقی ندارد چه کسی رئیس جمهور کشور شود؟ فرقی نمی‌کند افرادی که فقط شعار داده اند و تلاش کردند اگرآبرویی برای خود بخرند به هزینه زحمت و سختی و دربه در شدن فرزندان ما باشد. آیا می‌خواهید اینها برگردند و سرنوشت کشور را به دست بگیرند؟

ظریف اذعان داشت: ما همه به قانون اساسی عمل می کنیم، پزشکیان به همه فصول قانون اساسی عمل خواهد کرد به ویژه قانون حقوق مردم و شهروندان عمل می‌کند. قانون اساسی اصول فراوانی دارد و اجرای اصلا استقلال کشور که با خون شهدا بارور شده و اجازه نمی دهد آزادی ما مردم در زیر فشارهای مختلف له شود. اجازه نخواهد داد جز با زبان تکریم با زنان سخن بگویند.

وی ادامه داد: پزشکیان صادق است و وعده دروغ نمی دهد. پزشکیان در برنامه ها از دادن وعده های دروغین خودداری کرد و همینطور نسبت به وعده های نامزدهای نیز اعتراض کرد چرا که او گفته به وعده خود متعهد است. وعده فقط تا هشت تیر نیست، گفته گردن بر سر وعده می‌گذارم و این رییس جمهور ما است.

ظریف تاکید کرد: پزشکیان سال‌ها ریاست کرده و نماینده مجلس بوده اما هر چه زندگی او را زیر و رو کنید یک ریال سوء استفاده در آن وجود ندارد و این در کشور ما نوبر است. مردم فرصت ما هستند؛ مردم را تهدید فرض نکنیم و یقین دارم پزشکیان با مردم عین تهدید برخورد نمی کند.

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم گفت: سیاست پزشکیان، آگاهانه، هوشیارانه و فرصت محور خواهد بود و طبق پیشرفت خواهد بود. اگر بخواهیم از قانون چشم انداز استفاده کنیم و به قانون برسیم و الهام بخش باشیم باید به دنیا با دید فرصت باشد، نگاه به دنیا باید فرصت محور باشد، نگاه به مردم باید فرصت محور باشد.

وی افزود: شما به غزه نگاه کنید چه کسی در برابر بزرگترین نیروی منطقه ایستاده به جز مردم ؟ هشت سال دفاع مقدس چه کسی ایستاد جز مردم ؟ چه کسی فشار تحریم را پذیرفت جز مردم؟ شما فشار را پذیرفتید اما ذلت نپذیرفتند. این مردم انتخاب خواهند کرد و من یقین دارم روز هشتم تیر همه به پای صندوق رای خواهیم آمد و یقین دارم همه شما قوم و خویش و هم کلاسی هم رزم و هم جبهه ای را تشویق خواهید کرد که با شما به پای صندوق رای برود و آینده خودش را خودش انتخاب کند.

ظریف اظهار داشت: بنده با پشتوانه شما مردم به مذاکرات رفتم وقتی سر میز نشستم گفتم بدانید شما تحریم کردید اما ۷۳ درصد مردم رای دادن و تحریم شما کارساز نخواهد بود بنابراین بهتر است با مردم با زبان تکریم سخن بگویید؛ زبان تحریم جواب نمی‌دهد.

ظریف در پایان خطاب به مردم گفت: اگر میخواهید تحریم بشکند و زیر بار تحریم زندگی نکنید، لازم است نشان دهید این ملت انتخاب شایسته می‌کند و فرد شایسته را راهی پاستور می‌کند که انتخاب شایسته می‌کند و چهارسال با ادامه حمایت روند رو به توسعه و رشد را خواهد داشت و فردایی بهتر برای فرزندانمان خواهیم ساخت و یقین دارم روز شنبه رییس جمهور پزشکیان را خواهیم داشت.