معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه به فرا رسیدن چهلم شهدای خدمت اشاره، و بیان کرد: آیین چهلم رییس‌جمهور شهید و یارانش بعد از ظهر پنج‌شنبه، هفتم تیرماه بر سر مزار شهید «مالک رحمتی» برگزار می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، «مرتضی مینویی» روز شنبه در جلسه شورای اداری این شهرستان افزود: هماهنگی لازم برای میزبانی از میهمانان و برگزاری آیینی باشکوه به زودی به عمل می‌آید و تصمیم‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه آیین چهلم شهدای خدمت یک روز قبل از انتخابات برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که مردم در آیین چهلم شهدای خدمت و انتخابات ریاست جمهوری حضور فعال داشته باشند.

وی تعداد شعبه‌های اخذ رای شهرستان در چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری را ۱۸۶ شعبه عنوان کرد و افزود: ۵۳ مورد از این شعبه‌ها سیار و ۱۳۳ مورد ثابت است.

فرماندار مراغه مداخله نکردن روسای ادارات در تبلیغات انتخاباتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: اموال دولتی نباید برای تبلیغات انتخاباتی به کار گرفته شود و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

«مینویی» افزود: اولویت اول در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز مشارکت است و روسای ادارات با فضاسازی محیطی و تشویق کارکنان برای حضور در پای صندوق‌های رای، در راستای جلب مشارکت انتخاباتی گام بردارند.

وی همچنین رضایتمندی مردم از خدمات دولتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: مردم ولی‌نعمتان این نظام هستند و مشروعیت مسئولیت‌ها در این نظام به رضایت مردم وابسته است.

«مینویی» همچنین در خصوص زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی، بیان کرد: عقب‌ماندگی مراغه باید با همدلی جبران شود و انتظار می‌رود تا روسای ادارات، اختصاص اعتبار استانی و ملی برای توسعه زیرساخت‌ها را دنبال کنند.

وی همچنین در خصوص از سرگیری فعالیت استخر «اطهر» برای هلال احمر شهرستان ضرب‌الاجل تعیین کرد و گفت: تعطیلی زیرساخت‌های ورزشی موجود آن در تابستان به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

فرماندار مراغه با بیان اینکه نسبت به رفع موانع اعتقاد قلبی دارد، افزود: شهرستان در زمینه‌های مختلف باید روند توسعه را طی کند و مسئولان نیز باید با همت و تعصب وارد عمل شوند.

نهادهای فرهنگی مراغه برای اوقات فراغت جوانان چه کردند؟

گزارش عملکرد نهادهای متولی در خصوص اوقات فراغت نوجوانان و جوانان طی تابستان امسال، بخش اعظمی از جلسه شورای اداری مراغه را به خودش اختصاص داد و برخی از نهادها از جمله شهرداری از برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی این اوقات سخن به میان آورند.

شهرام مروتی شهردار مراغه در این جلسه حدود سه ساعته از کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و غیرفعال بودن زیرساخت‌های موجود سخن گفت.

وی با بیان اینکه ۲ استخر، و زمین فوتبال راه‌آهن تعطیل و تالار صوفی نیمه‌فعال است، اضافه کرد: زیرساخت‌ها در برخی از موارد به نهادهای متولی فرهنگ تعلق ندارد و انتظار می‌رود تا تمام نهادها، ظرفیت‌های اختصاصی خودشان را در اختیار جوانان شهرمان قرار دهند.

«مروتی» این را هم بیان کرد که فرهنگسراهای پنج‌گانه شهرداری در قالب کلاس‌های آموزشی و مهارتی فعال است و ورزش شهرداری نیز خدمات رایگان در تنها سالن ورزشی خود عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه برگزاری تورهای گردشگری و احداث زمین بازی در محلات هم در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی‌آید و تمام نهادهای فرهنگی باید دست به کار شوند.

۴۲ هیات ورزشی در مراغه فعال است

رییس اداره ورزش و جوانان مراغه نیز در این آیین با بیان اینکه ۴۲ هیات ورزشی در این شهرستان فعال است، گفت: ۲۹ مکان دولتی و ۸۵ باشگاه خصوصی برای ورزش جوانان وجود دارد و برای اوقات فراغت تابستانی برنامه‌ریزی شده است.

«ناصر قهرمان» ثبت برنامه‌های اوقات فراغت در سامانه مربوطه را از سوی تمام دستگاه‌ها متولی خواستار شد و ادامه داد: از سرگیری فعالیت برخی از زیرساخت‌های ورزشی پیگیری شده است و برای نمونه استخر «اطهر» به زودی فعالیت خودش را از سر می‌گیرد.

وی سالن‌های سقف کوتاه را از نیازهای اساسی ورزش شهرستان دانست و افزود: اگر زمین ۵۰۰ متری در اختیار ورزش و جوانان قرار گیرد، می‌توان این زمین‌ها را برای برخی از رشته‌های ورزشی مهیا کرد.

تشکیل ۵۲ پایگاه تابستانه در آموزش و پرورش مراغه

مدیر آموزش و پرورش مراغه هم در این جلسه از تشکیل ۵۲ پایگاه تابستانه خبر داد و افزود: ۶ مورد از آنها متمرکز است و برنامه‌های متنوعی در ۱۲۸ رشته درسی، علمی، مهارتی، سرگرمی، ورزشی و اردویی برای برگزاری در این پایگاه‌ها تدارک دیده شده است.

«حسین اکبریان» با اشاره به اینکه مراغه ۵۲ هزار دانش‌آموز دارد، اظهار کرد: تا حدودی همه اهالی با قشر دانش‌آموز سر و کار دارند و انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز در کنار آموزش و پرورش باشند.

وی این را هم بیان کرد که هشت هزار دانش‌آموز مراغه، آزمون‌های نهایی را در شهرستان پشت سر گذاشتند و هزار و ۱۰۰ نفر برای ترمیم معدل در این آزمون‌ها حضور یافتند.

دیگران باید به خیر ما امید داشته باشند

امام جمعه موقت مراغه نیز در این جلسه به مناسبت هفته امامت و ولایت، حدیثی از امام رضا (ع) قرائت و بیان کرد: اولین نشانه انسان عاقل این است انسان‌ها به خیر او امید داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی‌ راد افزود: بر اساس این حدیث، کسی که به کمال عقل رسیده باشد، مردم از بدی او در امان می‌مانند و شر و بدی او به کسی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین کسی که به کمال عقل رسیده باشد، خیر اندک دیگری را بسیار و خیر بسیار خود را اندک می‌شمارد؛ هرگز از خواسته‌ها و حاجت‌های مردم، و در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌ راد با تاکید بر اینکه کسی که به کمال عقل برسد، فقر در راه خدا از توانگری توام با فساد محبوب‌تر است، اظهار کرد: چنین شخصی خواری در راه خدا را از عزّت با دشمن محبوب‌تر می‌داند.

وی به دهمین نشانه کمال عقل از منظر حضرت رضا(ع) هم اشاره و بیان کرد: فرد عاقل احدی را ننگرد جز اینکه بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.

آخرین وضعیت مصوبه‌های جلسه قبلی شورای اداری مراغه از جمله «ساماندهی منطقه صنعتی علمدار»، «ساماندهی راه دسترسی شهرک صنعتی» و «شفاف‌سازی در خصوص طرح سرمایه‌گذاری در ابتدای بلوار طبیعت» هم در این جلسه بررسی شد.

«محمد تقی‌پور»، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه در خصوص ساماندهی منطقه صنعتی علمدار و راه دسترسی شهرک صنعتی، بیان کرد: با سازمان صمت آذربایجان‌شرقی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در این زمینه مکاتبه شده اما پاسخ نامه‌ها هنوز وصول نشده است.

«محمد توکلی»، رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه نیز در خصوص شفاف‌سازی طرح سرمایه‌گذاری در ابتدای بلوار طبیعت بیان کرد: به زودی نشست مطبوعاتی در این زمینه با حضور شهردار مراغه برگزار می‌شود.

شهردار مراغه هم در همین زمینه بیان کرد: اوقاف و امور خیریه با شهرداری مراغه برای مسیرگشایی بلوار طبیعت در سال ۱۳۸۷ توافق کرده و مقرر شده بود تا ۱۰ درصد فضای باقیمانده به عنوان کاربری تجاری – خدماتی در نظر گرفته شود و در ادامه و پس از اعتراض سازمان اوقاف، شهرداری با ۲۰ درصد موافقت کرد.

«شهرام مروتی» افزود: اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان مالک برای احداث مجموعه تجاری – خدماتی درخواست داده اما نقشه‌های اجرایی تاکنون به تایید مسئولان ذیربط نرسیده است تا پروانه ساخت برای این طرح صادر شود.

وی این را هم بیان کرد که تمام مراحل اداری این طرح سرمایه‌گذاری به صورت قانونی طی شده و شهرداری نیز موظف است تا مراحل صدور پروانه احداث را طبق روال طی کند.

گفتنی است فرماندار مراغه تاکید دارد که مصوبه‌های شورای اداری شهرستان تا زمان اجرا، به صورت مستمر و طی هر جلسه شورای اداری مطرح و بررسی شود.