وزیر نفت با بیان اینکه تولید نفت خام تا پایان سال جاری به ۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد، گفت: ایران هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی نسبت به قطر برداشت دارد.

به گزارش جارچی اخبار، جواد اوجی امروز (شنبه ۲ تیر ماه) در نشست خبری مشترک با علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: در دولت سیزدهم ۱۵۳ پروژه در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی به ارزش ۳۴ میلیارد به سرانجام رسید.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ که فعالیت را شروع کردیم فروش نفت پایین بود و مختومه ماندن پروژه‌ها سبب شده بود که نیروهای وزارت نفت بی‌انگیزه شوند؛ همچنین ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه نفت فوق سنگین نیز بر روی کشتی‌ها مانده بود.

وزیر نفت ادامه داد: در دولت قبل به سبب عدم فروش نفت، تمامی مخازن خشکی و دریایی ایران پر شده بود و ۱۲ کشتی VLCC به ظرفیت هر کدام ۲ تن وظیفه ذخیره‌سازی را بر عهده داشتند.

اوجی گفت: هر ۶ ماه یک بار در دولت قبل یک کشتی می‌خریدند تا با استفاده از آن بتوانند میعانات گازی و نفت فوق سنگین را ذخیره کنند.

وزیر نفت گفت: ذخیره سازی نفت و میعانات سبب کاهش تولید گاز شده بود و این موضوع باعث آسیب‌رسانی به نیروگاه‌ها و عدم دریافت سوخت در نیروگاه‌ها بود که منجر به خاموشی در سال ۱۳۹۹ شد.

وی بیان کرد: این کشتی‌ها سالانه ۴۶۰ میلیون دلار به کشور ضربه می‌زدند که در دولت سیزدهم نه‌تنها کشتی خریده نشد، بلکه تمامی ذخیره‌ها نیز به فروش رشید.

اوجی اضافه کرد: با استفاده از روش‌های نوین در حوزه فروش نفت و دیپلماسی موفق انرژی توانستیم تا اوایل سال ۱۴۰۱ همه میعانات گازی را به فروش برسانیم.

اجرای ۳۰۰ پروژه نفتی و گازی به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار

وزیر نفت گفت: برنامه ما در ابتدای دولت این بود که پروژه‌های نیمه‌کاره و تولیدی را در اولویت قرار دهیم که از جمله آنها طرح‌های ذخیره‌سازی، توسعه میادین، جمع‌آوری گازهای فلر، انتقال فرآورده بود. در حال حاضر نیز بیش از ۳۰۰ پروژه به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار را در دستور کار داریم.

دولت سیزدهم تولید روزانه نفت را از ۲.۲ به ۳.۶ میلیون بشکه رساند

وی تاکید کرد: تولید نفت را از ۲.۲ به ۳.۶ میلیون بشکه در روز افزایش دادیم و برنامه‌ریزی شده تا تولید نفت در سال ۱۴۰۳ به ۴ میلیون بشکه در روز برسد. تولید گاز نیز ۵۳ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد؛ علاوه بر آن ظرفیت تولید پتروشیمی نیز ۱۰ میلیون تن افزایش یافت و به ۱۰۰ میلیون تن در سال رسید.

اوجی با اعلام اینکه ۴ تا ۵ طرح پتروشیمی افتتاح خواهد شد، گفت: سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در جمع‌آوری گازهای فلر سبب جمع‌آوری ۳۰ میلیون گاز فلر تا پایان سال خواهد شد که این عدد برابر با تولید یک فاز پارس جنوبی است.

رتبه اول ایران در افزایش تولید گاز در بین کشورهای تولیدکننده گاز

وزیر نفت گفت: رکورد بی‌سابقه‌ای در تولید گاز ثبت کردیم و در نشست اجلاس GCF توانستیم رتبه اول افزایش تولید گاز کشورهای عضو این گروه را به دست آوریم. این در صورتی است که رشد متوسط کشورها برابر با ۲.۵ درصد بود که ایران با ۵ درصد رشد، رتبه اول را کسب کرد.

وی تاکید کرد: کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در ۹ پالایشگاه انجام شده و تولید بنزین از ۹۶ به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز و گازوئیل نیز از ۱۰۵ تا ۱۱۴ میلیون لیتر در روز در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد که تا یکی دو سال آینده تمامی پالایشگاه‌ها کیفی‌سازی خواهند شد. ۷۵ درصد بنزین کشور و ۶۰ درصد گازوئیل نیز یورو ۴ و ۵ است.

اوجی با تاکید بر اینکه ظرفیت ذخیره سازی گاز یک میلیارد متر مکعب افزایش یافته است، گفت: ۲۳ میلیارد دلار نیز صرف توسعه میادین با اولویت میادین مشترک شد.

برداشت ایران از پارس جنوبی ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از قطر است

وزیر نفت بیان داشت: در میدان مشترک پارس جنوبی از شریک قطری خود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر برداشت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه فشارافزایی پارس جنوبی نیز مطالعات کارشناسی را انجام دادیم و با ۴ هلدینگ بزرگ قرارداد به میزان ۲۰ میلیارد دلار امضا کردیم.

اوجی تاکید کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی را نیز بعد از ۲۰ سال سرگردانی به سرانجام رساندیم که هم‌اکنون ۱۲ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود و برنامه ریزی شده که این عدد به ۵۰ میلیون متر مکعب در روز برسد.