۱۴ طرح عملیاتی، تشکیلاتی و مهارت آموزی از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در کنار طرح‌های تشکل های دانش آموزی برای تابستان امسال تدارک دیده شده است.

به گزارش جارچی اخبار،  قرار است از فردا فعالیت‌های تابستانه مدارس آغاز شود. «تربیت، بدون توقف» شعار فعالیت‌های تابستانی امسال است.

بنا بر گفته مسؤولان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌های اوقات فراغت وزارت آموزش و پرورش امسال قرار است در ۳۰ هزار پایگاه تابستانی از جمله ۱۱۸۲ کانون، ۸۴۰ دارالقرآن، مدارس منتخب از ۱۱۲ هزار مدرسه کشور و ۳۴۶ اردوگاه برگزار شود.

اوایل اردیبهشت بود که حجت الاسلام پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از تعطیلی مدارس در تابستان گفته بود: اگر معتقدیم تربیت یک فرآیند است و مقطعی و گذرا نیست، این فرایند نباید چهار ماه متوقف شود. نمی‌شود با پایان سال تحصیلی، فرآیند تربیت متوقف شود و بعد از چهار ماه دوباره شروع شود.

پورثانی وعده داده بود که در تابستان همکاری مدارس و مساجد بیشتر شود؛ او در این زمینه گفته بود: در شهر تهران در حال برنامه‌ریزی هستیم که در ۳۵۰ مدرسه، ۳۵۰ مسجد وارد مدرسه شده و فعالیت تابستانه انجام دهند.

پورثانی همچنین با تاکید بر موقعیت‌های مختلف یادگیری گفت: تنوع موقعیت‌های یادگیری یعنی اگر دانش‌آموز توانست با این فضاهای غیرحضوری، با فضای رفتن پای گروه‌های مردمی یک مهارت را کسب کرد آن مهارت وارد کارنامه او شود و ارزش داشته باشد.

در همین راستا آموزش و پرورش تلاش کرد در موقعیت‌های مختلف آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان را به صورت حضوری و غیرحضوری پیگیری کند. با این حال سهم طرح‌های حضوری، عملیاتی و تشکیلاتی و مهارت‌آموزی نسبت به برنامه‌های غیرحضوری و مجازی بسیار بیشتر است.

برای فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان در سال جاری ۱۴ کارویژه به شرح زیر برنامه‌ریزی شده است:

۱. اردوهای یک‌روزه دانش‌آموزی

طبق دستورالعمل ابلاغی، یکی از کارویژه‌های فعالیت‌های تابستانی برگزاری سراسری اردوهای یک‌روزه دانش‌آموزی است که حداقل در ۲۰ هزار پایگاه تابستانی با اولویت مناطق و شهرستان‌های محروم انجام خواهد شد و در هر پایگاه ۱۰۰ دانش‌آموز به اردوهای یک‌روزه فراگیر اعزام خواهند شد.

آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های فردی و گروهی، ایجاد شور و نشاط در دانش‌آموزان و فضاهای تابستانی، فراهم‌کردن بستر مسئولیت‌پذیری، جامعه‌پذیری، استقلال‌طلبی، تقویت هویت اعتقادی و ملی، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و رشد و شکوفایی استعدادها و تقویت روحیه نشاط و شادابی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه تعامل و تبادل تجربیات دانش‌آموزان در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و … از جمله اهداف و ضرورت‌های برگزاری اردوهای یک‌روزه دانش‌آموزی است. اردوهای یک‌روزه دانش‌آموزی در بازه زمانی یک تیر تا ۲۰ شهریور برگزار خواهد شد.

۲. برنامه عمومی و همگانی ۷*۷

دومین کارویژه فعالیت‌های تابستانی، برنامه عمومی و همگانی ۷*۷ است. این برنامه در ۷ پنجشنبه طول تابستان با محوریت جشن عمومی ولایت، جشن عمومی امامت، حجاب و عفاف، آئین‌های حسینی، شهدای مدافع حرم، پیاده‌روی همگانی به‌صورت هماهنگ در ۷۴۰ منطقه و ناحیه کشور با مدیریت یکی از واحدهای ادارات کل استان‌ها و نواحی و مناطق برنامه‌ریزی و برگزار خواهد شد. این برنامه با هدف ایجاد نشاط بیشتر در بین دانش‌آموزان در ایام تابستان و با استفاده از ظرفیت درون سازمانی و همکاری سایر سازمان‌ها و ادارات خارج از آموزش و پرورش و همچنین برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان با خانواده در جهت تحکیم خانواده برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. این برنامه نیز در بازه زمانی یک تیر تا ۲۰ شهریور برگزار خواهد شد.

۳. راهیان نور

راهیان نور و اعزام کاروان‌ها از استان‌های کشور به غرب و شمال غرب نیز از دیگر کارویژه‌های فعالیت‌های تابستانی است. این برنامه با هدف و ضرورت حفظ و پاسداشت هویت ملی، ارزش‌ها و میراث فرهنگی با استخراج گنجینه عظیم دفاع مقدس، آشنایی دانش‌آموزان با ارزش‌ها و دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس، ایستادگی و مقاومت در برابر سلطه جهانی و آشنایی دانش‌آموزان با یادمان‌ها و سبک زندگی شهدای ۸ سال دفاع مقدس برگزار خواهد شد. پوشش ۵۰ هزار نفر در این اردوها برنامه‌ریزی شده است.

۴. راهیان پیشرفت

راهیان پیشرفت؛ برای نمایش قدرت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شکل‌دهی هویت ملی و انقلابی دانش‌آموزان از طریق رؤیت دستاوردهای عظیم علمی کشور و انگیزه‌سازی برای نوجوانان و جوانان دهه هشتادی و نودی برای تلاش روزافزون و ساخت میهن اسلامی خویش نیز به عنوان یکی دیگر از کارویژه‌ها برنامه‌ریزی شده است. این اردوها برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه با میزان پوشش ۵۰ هزار نفرروز برنامه‌ریزی شده است.‌

۵. طرح تا اوج (شوراهای دانش‌آموزی)

مبتنی بر تعداد مأموریت‌های اجراشده توسط تیم‌های تا اوج، تیم‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند پس از تأیید ستاد برگزاری طرح تا اوج مستقر در اداره تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش، وارد دوره کشوری خواهند شد. زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی فعال و گسترده اعضای شوراهای دانش‌آموزی و ورود دانش‌آموزان به عرصه حل مسائل و مشکلات مدارس، محلات، شهرها و کشور از اهداف برگزاری این برنامه است.

۶. مسؤولیت و سازندگی (اردوی متوسطه اول و دوم مدارس سمپاد)

لزوم کادرسازی و ایجاد شبکه‌سازی فعال میان دانش‌آموزان اثرگذار در مدرسه بر کسی پوشیده نیست. در این طرح ضمن ساماندهی عملیات میدانی دانش‌آموزان در ساحت سند تحول، شبکه‌ای از فعالان دانش‌آموزی ایجاد خواهد شد.

۷. پویش ایران فردا

تلاش برای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) و ترسیم نقش و جایگاه آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در پیشرفت همه‌جانبه کشور و عبور از گردنه‌های دشوار آن از اهداف برگزاری این پویش است و در صورت عدم طراحی چنین فعالیت‌هایی از ظرفیت ارزشمندی در پیشبرد اهداف کلان کشور محروم خواهیم شد. این پویش با پوشش ۲۰ هزار دانش‌آموز متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه طراحی شده است. پویش ایران فردا اقدامی است که در نظر دارد از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های دانش‌آموزی در ارائه ایده‌های نو با سه ویژگی عملیاتی، خلاقانه و مسئله‌محور به تحقق شعار سال و پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) مبنی بر اینکه «نقش و جایگاه آموزش و پرورش در پیشرفت همه‌جانبه کشور و مدیریت اداره کشور باشد»، زیرا از نظر معظم له «عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت – ما به‌دنبال پیشرفت همه‌جانبه کشور هستیم و در این مسیر گردنه‌های دشواری وجود دارد – بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست.» در این پویش دانش‌آموزان با تهیه ویدئوی ۲ تا ۳ دقیقه‌ای طرح‌های خود را درباره شعال سال ارسال خواهند کرد.

۸. طرح مزرعه تابستانی من

در این طرح دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت ۱۰۰ متر مربع در اختیار بگیرند و نسبت به کاشت برخی اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی با بهره‌گیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسان کشاورزی، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحب‌نظران به‌صورت انفرادی یا گروهی به زیر کشت محصول مورد علاقه ببرند. این برنامه مخصوص دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم به‌ویژه دانش‌آموزان روستایی و عشایری و دانش‌آموزانی که شغل پدران آن‌ها کشاورزی است و با هدف توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی برگزار خواهد شد.

۹. طرح به وقت خدمت

دانش‌آموزان مقاطع مختلف در قالب ۴ اردوی جهادی با محوریت فعالیت‌های عمرانی، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و علمی با حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار ارائه خدمت می‌کنند. این اردوهای جهادی با هدف زمینه‌سازی رشد فردی و اجتماعی، ایجاد روحیه دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه پیرامونی، تقویت روحیه کار و تلاش و خدمات‌رسانی به هم‌وطنان نیازمند و فراهم‌کردن بستر مسئولیت‌پذیری و جامعه‌پذیری دانش‌آموزان با حضور ۱۰ هزار گروه جهادی برگزار خواهد شد.

۱۰. ماهرانه

شناسایی دانش‌آموزان توانمند در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، علمی و هنری از طریق فراخوان در سامانه شاد، فضای مجازی، صداوسیما و مراکز تابستانی و دریافت آثار در فضای رسانه‌ای از طریق همکاری با صداوسیما و ساخت برنامه ویژه نوجوانان برای نمایش استعدادها و توانمندی‌ها از اهداف طرح ماهرانه است. این برنامه یکی از برنامه‌های درخور توجه آموزش و پرورش برای شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان است.

۱۱. پیاده‌روی و برپایی موکب اربعین

دانش‌آموزان برگزیده برنامه‌های تابستانی مراکز به همراه نفرات شاخص از بین شرکت‌کنندگان در اردوهای دوره تابستان و سایر دانش‌آموزان مشتاق و علاقه‌مند به‌صورت متمرکز در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت خواهند کرد و با حضور در برنامه‌های متنوع تدارک دیده‌شده (پیاده‌روی اربعین، موکب‌داری در داخل و خارج از ایران، زیارت عتبات مقدسه، گردهمایی دانش‌آموزان جهان اسلام و …) رشد محسوسی در زمینه‌های دینی و تمدنی دانش‌آموزان رقم خواهند زد. این برنامه برای دانش‌آموزان متوسطه دوم دخترانه و پسرانه و برای حداقل ۱۰ هزار نفر از دانش‌آموزان تدارک دیده شده است و تمام دانش‌آموزان مشتاق و علاقه‌مندان به زیارت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) می‌توانند در آن شرکت کنند.

۱۲. مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله (مدرسه کانون تربیتی مسجد)

در این طرح با بکارگیری زمان غیرآموزشی مدرسه (بعد از ظهر، ایام پنجشنبه و جمعه و ایام تابستان) برای دانش‌آموزان و نوجوان مدرسه و محله به‌صورت اختیاری کلاس‌های آموزشی و تربیتی برگزار خواهد شد. این کلاس‌ها با مشارکت گروه‌های جهادی آموزشی – مهارتی، فعالان تربیتی و مدرسان تخصصی برگزار می‌شود. فضای کلی طرح توسط مربیان تربیتی بر پایه تربیت علمی بوده و در قالب‌های مختلفی نظیر تقویت بنیه علمی، توانمندسازی مهارتی، ایجاد نشاط و سرگرمی و …، دنبال می‌شود. طرح در مدارس با نقش‌آفرینی یک مدیر اجرایی در هر مدرسه با همکاری دو معاون آموزشی و تربیتی شکل می‌گیرد. معاون آموزشی مسئول برگزاری کلاس‌های علمی و مهارتی بوده و معاون تربیتی با نقش‌آفرینی مربیان تربیتی نسبت به اجرای برنامه‌های تربیتی اقدام می‌کنند. این برنامه برای همه دانش‌آموزان سراسر کشور و با پیش‌بینی پوشش دو میلیون دانش‌آموز برنامه‌ریزی شده است.

۱۳. آموزش مهارت‌های تشکیلاتی

در این طرح با به‌کارگیری زمان غیرآموزشی مدرسه در ایام تابستان برای دانش‌آموزان و نوجوان مدرسه به‌صورت اختیاری، اردوهای یک و چند روزه درون و برون استانی آموزش و تربیتی برگزار می‌شود. این اردوها با مشارکت مربیان و مدرسان تخصصی سازمان دانش‌آموزی برگزار می‌شود. فضای کلی طرح توسط مربیان پرورشی و سازمان دانش‌آموزی بر پایه تربیت علمی بوده و در قالب‌های مختلفی نظیر توانمندسازی مهارتی، ایجاد نشاط و سرگرمی و …، دنبال می‌شود. طرح در مدارس با نقش‌آفرینی یک مدیر اجرایی در هر مدرسه با همکاری معاون و مربی پرورشی شکل می‌گیرد. معاون آموزشی مسئول برگزاری کلاس‌های مهارتی و تشکیلاتی بوده و معاون و مربی پرورشی به تدریس مواد آموزشی به صورت تئوری و علمی در قالب اردو و در اردوگاه‌ها می‌پردازند. این اردوها حداقل برای یک میلیون دانش‌آموز برنامه‌ریزی شده است.

۱۴. رهرو توانایی (دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی و تلفیقی فراگیر)

در این طرح شناسایی دانش‌آموزان استثنایی توانمند در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، مهارتی از طریق فراخوان در شیوه‌نامه پایگاه تابستانی، مراکز و پایگاه‌های تابستانی، تهیه فیلم چنددقیقه‌ای و معرفی توانمندی یا بروشور آثار و تولیدات دانش‌آموزان و ارسال توسط مدیر پایگاه‌ها به کارشناسان پرورشی استان، بررسی آثار و برگزاری نمایشگاه تولیدات و دست‌سازه‌های دانش‌آموزان در پایان فعالیت پایگاه‌های تابستانی با دعوت از مسئولان و سایر اقشار نسبت به معرفی توانمندی‌ها و بازاریابی فروش اقدام می‌شود.

برای ثبت نام و استفاده از فرصت حضور در مدارس و کانون‌های تربیتی لازم است متولیان امر تعلیم و تربیت در تابستان از طریق مراجعه به سایت نورینو و با ورود به پنجره فعالیت‌های تابستانی نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام کنند.

تشکل‌های دانش آموزی و طرح‌های ویژه برای تابستان

در کنار ۱۴ طرح معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، طرح شهید عجمیان ویژه نوسازی و شاداب سازی مدارس از سوی بسیج دانش آموزی پیگیری خواهد شد. همچنین اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان نیز برای تابستان طرح‌های مختلفی دارند. طرح طلایه داران فردا با برگزاری دوره‌های تربیتی و مفرح از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در تابستان امسال اجرایی خواهد شد. طرح میزبانی به توان میلیون ویژه اطعام فقرا در عید غدیر است. همچنین اتحادیه انجمن‌های اسلامی با تقویت هیئت‌های دانش آموزی انصار المهدی در ماه محرم و صفر امسال که در تابستان خواهد بود؛ برنامه‌های ویژه خواهد داشت