مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره آخرین وضعیت اورهال قطارهای مترو توضیحاتی را ارائه کرد.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره احداث خط ۱۰ مترو گفت: عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰ مترو تهران از سال گذشته شروع شده است و اراضی مربوط به ۱۶ جبهه کاری (ایستگاه) برای تجهیز و شروع عملیات کارگاهی و اجرایی به پیمانکار تحویل شده است. از این ۱۶ جبهه کاری نیز فعالیت‌های اجرایی ۱۱ کارگاه آغاز و ۵ جبهه دیگر طی آینده نزدیک، اقدامات لازم را برای شروع عملیات اجرایی انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: فعلا یک دستگاه حفار مکانیزه (TBM) در پروژه فعال است و حفاری را از میدان دریاچه آغاز و به سمت شرق در حرکت است و تاکنون ۳۵۰ متر از تونل خط ۱۰ را نیز حفاری کرده است. دستگاه حفار مکانیزه (TBM) شماره ۲ در حال دمونتاژ در تبریز است و قطعات در حال انتقال به تهران برای مونتاژ و شروع عملیات حفاری از کارگاه جنت آباد است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران خاطرنشان کرد: برنامه زمان‌بندی روند بهره برداری از فاز اول خط ده در صورت تحقق به موقع منابع مالی، برنامه‌ای ۴ساله است که از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا میدان کتاب را شامل خواهد شد.

درستی در پاسخ به این سوال که درباره احداث خطوط ۱۱ و ۹ چه اقداماتی صورت گرفته و آیا در راه‌اندازی این خطوط از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌شود، گفت: پیگیری‌های جدی جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های لازم برای خطوط ۹ و ۱۱ در دست انجام است و تا حد ممکن، استفاده از منابع خارجی برای این مهم در دستور کار قرار دارد. اما این پیگیری‌ها سبب نخواهد گردید که وقفه‌ای در روند ساخت این خطوط صورت پذیرد.

وی ادامه داد: کلنگ زنی خط ۹ اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت و در مناطق ۱۵، ۲۰ و ۲۲ زمین‌هایی برای تجهیز کارگاه به پیمانکار تحویل شده است. همچنین مطالعات امکان‌سنجی فاز دوم خط ۹ نیز در دست انجام است، در خط ۱۱ نیز مطالعات تکمیل شده است و پیگیر تحویل زمین برای شروع عملیات اجرایی در مناطق ۲۰ و ۲۱ هستیم؛ کلنگ زنی خط ۱۱ طی هفته‌های آتی در دستور کار شرکت مترو تهران است.

مدیرعامل متروی تهران همچنین درباره وضعیت اورهال قطارهای مترو گفت: طی سال ۱۴۰۲، ۱۵ رام قطار AC (هر رام قطار ۷ واگن دارد) اورهال و به ناوگان اضافه شده است و افزون بر آن ۳ رام قطار DC هم اورهال و ارتقاء پیدا کرده است.

درستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره احداث تراموا تصریح کرد: مطالعات امکان‌سنجی راه اندازی تراموا در شهر تهران از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دست انجام است که پس از پایان فاز نخست مطالعات و برای تصویب بودجه مورد نیاز، به شورای عالی ترافیک ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به شرکت مترو تهران و تامین اعتبار لازم پروژه مذکور، ظرف مدت ۱۴ ماه پروژه احداث یک خط تراموا در تهران قابل بهره برداری خواهد بود.