نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من دروغ نخواهم گفت و اگر نتوانم کاری کنم، عذرخواهی خواهم کرد، گفت: من در عمرم و خانواده‌ام از رانتی استفاده نکردم و قول می‌دهم از رانت‌ها سخن بگویم. من به شفافیت و آزادی رسانه را قبول داشته و آن را پیش می‌برم. من به حقوق شهروندی عقیده دارم و دولت من دولت شنیدن صدای مردم هست.

به گزارش جارچی اخبار، مسعود پزشکیان در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: اگر از مردم بپرسید که چه مشکلی را رئیس جمهور باید حل کند، اغلب از بیکاری، تورم، وضعیت بانک‌ها و مالیات‌ها و مسائل اقتصادی می‌گویند. در ادامه به موضوعات سیاست خارجی و فرهنگی اشاره می‌کنم. ولی اگر از من بپرسید مهمترین کار رئیس جمهور چیست، پاسخ این است که چرا این مشکلات حل نمی‌شود؟

وی افزود: من به شما می‌گویم چرا این مسائل حل نشده و حل نخواهد شد. شکاف میان مردم و دولت و مردم با مردم، از اصلی‌ترین دلایل است. این شکاف باعث عدم حمایت از سیاست‌های دولت شده است و با این حجم از شکاف نمی‌توان کاری کرد. با این شکاف‌ها نمی‌توان برای حامل‌های انرژی، تحریم، آب، قیمت‌گذاری و ارز و… راه حل پیدا کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: همانطور که در گذشته برجام باعث شکاف اجتماعی شد، من می‌خواهم الگویی از توافق‌سازی را مطرح کنم تا شکاف بین مردم و دولت را کم کنم.

وی گفت: هرگز نمی‌پذیرم برای کسب رای وعده‌های غیرکارشناسی و پوچ بدهم. من به کارگیری افراد را براساس شایستگی کارشناسی انجام خواهم داد.

پزشکیان با بیان اینکه من ارزش‌های دینی خودم را دارم اما نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای افراد را بخاطر عقاید خود تحقیر کرده و توهین کرد، گفت: من در برخورد با رقبا و کارشناسان و در قبال مردم رعایت اخلاق را از اصول خود می‌دانم و نقدپذیری را از اساسی‌ترین رفتارهای خود برای شفاف‌سازی ارزیابی می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: من دروغ نخواهم گفت و اگر نتوانم کاری کنم، عذرخواهی خواهم کرد. من در عمرم و خانواده‌ام از رانتی استفاده نکردم و قول می‌دهم از رانت‌ها سخن بگویم. من به شفافیت و آزادی رسانه را قبول داشته و آن را پیش می‌برم. من به حقوق شهروندی عقیده دارم و دولت من دولت شنیدن صدای مردم هست. من دروغ نخواهم گفت و از کسانی که رای می‌دهند تا ایران سربلند باشد، پیشاپیش تشکر می‌کنم.

این میزان گرانی کار آمریکاست؟

می‌گفتند یک میلیون مسکن می‌سازیم و تورم مهار خواهد شد. چرا نشد؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌دانم چرا دوست ما آقای قاضی زاده ما را می‌خواهد وارد جدال کند. ایشان قبلا می‌گفت سه روزه می‌خواهد مشکل بورس را حل کند. اکنون باید در حوزه ایشان با جانبازان تماس گرفت که ببینیم راضی هستند یا خیر؟ می‌گفتند یک میلیون مسکن می‌سازیم و تورم مهار خواهد شد. چرا نشد؟

وی افزود: اگر مشکل وجود دارد، بروید و مشکل خود را حل کنید. اگر در میدان هستید مشکل باید حل شود اما نشده است. حالا می‌گویید که مشکل را یک روزه حل می‌کنیم. این درحالی است که ما قانون برنامه داریم، اما حالا برنامه مدام پشت برنامه می‌نویسیم. البته حس می‌کنم آقای قاضی زاده در رقابت انتخابات باقی نماند.

پزشکیان گفت: مشکل ما افراد نیستند. در تمام ادارات و شهرداری‌ها مردم باید مقایسه کنند که افراد شایسته‌تر آمدند یا خیر. اگر شایسته‌ترند بهتر است ادامه وضع فعلی انتخاب شود. این میزان گرانی پس کار کیست؟ آیا کار آمریکاست؟

وی تاکید کرد: اول باید به کارشناسان اعتماد کنیم. تجربه و علم در دست کارشناسان است و این کارشناسان هستند که تعهد دارند. ما باید مانند حضرت علی بگوییم که اگر وعده ها را انجام ندادیم، گردن ما را بزنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما دعوای سیاسی داریم اما سخنان رهبری و قانون میثاق مشترک ماست، گفت: افرادی که می‌آیند باید قانون را اجرا کنند. وضعیت فرهنگی ما نیز محصول نهادهای فرهنگی و حوزه‌ها و روحانیت ماست. من با تمام وجود به مردم عشق می‌ورزم. اینکه ما یکدیگر را متهم کنیم، کار به جایی نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور! در این دعواهای سیاسی چیزی به مردم نمی‌رسد. ما با تورم و پرت کردن انرژی، کشور را دچار مشکل کردیم و به نظر من می‌توانیم با همفکری این مسائل را حل کنیم.

دولت تورم را ایجاد می‌کند و گردن تولیدکننده می‌اندازد

پزشکیان در بخش دیگری از مناظره گفت: مشکل داخلی ما مشخص است. بحث تورم، حیف و میل انرژی، ارز و… از مسائل اصلی ماست. دولت تورم را ایجاد می‌کند و گردن تولیدکننده می‌اندازد. پیشنهادات مختلفی درباره بحث سوخت وجود دارد. نزدیک ۱۵۰ میلیارد دلار پول در این حوزه هدر می‌رود. تورم هم عاملش دولت است. بعد گناه آن گردن مردم و کسبه می‌افتد. افراد شب می‌خوابند و صبح بیدار می‌شوند و می‌بینند ارزش دارایی‌شان نصف می‌شود.

وی بابیان اینکه بحث ارز مشخص است، گفت: به هرکس برای دارو، خرید و… ارز بدهیم، در حال دادن رانت هستیم. این باعث می‌شود ارزان بفروشیم و گران بخریم. اینکه بگوییم حقوق اضافه می‌کنیم، تا این مشکلات پولی را حل نکنیم، چیزی درست نخواهد شد زیرا تورم پابرجاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید معیشت افرادی که در دولت و خارج دولت کار می‌کنند را حفظ کنیم. ما راحت داریم افرادی را پولدار می‌کنیم و مابقی را فقیر می‌کنیم. هرکاری که می‌کنیم باید به نفع اقشار آسیب‌پذیر باشد. ما قانون داریم اما اجرا نمی‌کنیم. حرف درست باید بزنیم و حرف درست را افراد درست باید بزنند. ما کد زمین، کد ملی و کد مالیاتی و کد قانون مکرر مالیات‌ها داریم. با این کدها می‌توانیم شفافیت داشته باشیم. اگر شفافیت در زمینه تراکنش‌ها و کنترل‌های مالی باشد، دیگر لازم نیست در زمینه فساد بگیر و ببند داشته باشیم. حتی با جابه‌جایی غیرقانونی ۱۰ میلیون تومان هم سیستم فوراً تشخیص داده و برخورد می‌کند.

وی افزود: ما ۲۰۰ میلیارد دلار برای توسعه کشور می‌خواهیم و این با سرمایه‌گذاری و ارتباط با دنیا بدست می‌آید. اگر مشکل خارجی خود را حل نکنیم، از قافله علم و فناوری عقب می‌مانیم. این مشکلات تورم و سوخت و غیره مقصرش ما هستیم و راه حل آن استفاده از افراد کارشناس و نخبه‌ای است که با عقل و تجربه برای این مسائل راه حل دارند.

 دستور قطع اینترنت در سال ۹۸ را قالیباف و جلیلی که در شورای عالی امنیت ملی بودند دادند

در ستاد بنده افرادی هستند که در ستاد شهید رئیسی بودند

پزشکیان گفت: اعتراض کرده بودند که آقای جهرمی اینترنت را قطع کرده بودند و آقای قاضی زاده گفتند ایشان قطع کرده‌اند. ایشان گفتند که دستور قطع اینترنت را آقای قالیباف و آقای جلیلی که در شورای عالی امنیت ملی بودند دادند و باعث قطع اینترنت شدند و اتفاقا آقای آذری جهرمی سر عدم قطع اینترنت دادگاهی شدند. در ستاد بنده افرادی هستند که در ستاد شهید رئیسی بودند و هستند کسانی که جانبازان جنگ تحمیلی بودند.

وی افزود: بنده در لشگر عاشورا در همه صحنه‌ها بودم و صحنه‌ای را خالی نکردم. امام علی فرمودند که به دنبال دنیا نباشید و اگر دنیا چیزی از شما گرفت تاسف نخورید. حق بگویید. بنده محکم از مردم در مجلس حمایت کردم. من از افرادی که در زاهدان کشته شدند حمایت کردم، رهبری گفتند شهید اعلامشان کنید، هنوز چنین نکردید.

این نامزد انتخابات گفت: تقوا یعنی تصمیم و اجرای بدون خطا داشته باشیم. امام علی ما را به تقوا و نظم در امور و اصلاح ذات البین دعوت کردند. آیا بنده عوام فریبی می‌کنم؟ در صورتی که بسیاری از شعارهایی که مطرح کردند، قابل اجرا نیست. یکبار نشان دهید که از افراد گردن کلفت حمایت کرده باشم این درحالی است که مردم را در خیابان با باتوم میزنیم و حق مردم را ضایع کرده و برخورد کردیم. من همیشه سمت مردم بودم. همین معلمان وقتی در مقابل مجلس تجمع کردند، ما با باتوم بر سرشان کوبیده و دستگیر کردیم و پرونده سازی کردیم. بنده همان زمان از آن‌ها دفاع کردم.

پزشکیان گفت: تمام زندگی بنده برای مردم بوده است. همیشه طرف مظلوم بوده و هیچ وقت سمت ظالم نرفتم. ما مشکل کمبود نظریه و تئوری و راه حل نداریم. مشکل ما افراد دارای علم و دارای انگیزه اجراست. می‌پرسید چرا مردم از ما روی برمی‌گردانند؟ حل اختلاف بین مسلمانان از نماز یومیه نیز به بیان پیامبر اسلام برتر و افضل است. مشکل ما همین درگیری‌ها است. ما مدام از خود تعریف می‌کنیم. همان قانون و سیاست‌های کلی رهبری را اجرا کنید و در این صورت ما نیز از شما حمایت می‌کنیم. اما حداقل با مردم باید صادق باشیم!

آمده‌ام با رعایت اخلاق سیاسی و پرهیز از دروغ و فضای تهمت زنی، به وفاق و توافق سیاسی برسم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برادر ما آقای زاکانی می‌گویند من از فردی گردن کلفت حمایت کردم اما ایشان نمی‌گویند همان نماینده از فیلتر شش فقیه و شش حقوقدان شورای نگهبان رد شده ایشان درمورد تشخیص شورای نگهبان چیزی نمی‌گویند. من آمدم با ترکیب مذاکره و مقاومت و میدان و مذاکره مردم از تنگنای تحریم رها شوند. آمده‌ام پلی برقرار کنم میان مردم و نظام!

وی افزود: آمده‌ام تا کشور در مسیر اصلاح مصرف انرژی و رفع ناترازی حرکت کند. آمدم تا روند تخریب محیط زیست و روند زیست‌ناپذیری محیط زیست ایران متوقف شود. آمدم کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و اصلاح انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دسترنج روستاییان و عشایر کشور در معرض دست درازی دلالان و رانتخواران است. من آمدم تا با ارتقای سطح بهداشت و آموزش این اقشار، از ارتباط مستقیم آنان با بازار برای عرضه محصولات شان اطمینان حاصل کنم.

پزشکیان گفت: کارگران و صنعتگران و مهندسان ایران که چرخه صنعت را می‌گردانند، کشور را به سوی توسعه فناوری‌های جدید رهنمون می‌سازند. آنان باید بتوانند به طور کامل از حق و حقوق خود برخوردار باشند. آمدم تا در بهبود سطح زندگی این اقشار و دستیابی به حقوق‌شان یاری رسانم. ارتشیان و سپاهیان و نیروی انتظامی که حامیان امنیت و عامل غرور ملی هستند، لایق احترام شایسته هستند و معیشت آن‌ها مشکل جدی دارد و آمدم تا شان و رفاه آنان را باتوجه به جایگاهی که در خور آنان است، برگردانم.

وی افزود: معلمان و استادان کشور یعنی آینده سازان این سرزمین کهن، آزادی عمل بیشتری می‌خواهند تا با نوآوری‌های خود، دانش آموزان و دانشجویان شان را هدایت کنند. من آمدم استقلال و احترام را در سطح آموزشی و دانشگاه‌ها گسترش دهم. آمده‌ام تا رفاه بازنشستگان و معیشت حداقلی آنان حفظ شود. بازنشستگان ما ماه‌هاست برای اعاده حقوق خود از این اداره به آن اداره می‌روند و معترض هستند. آمدم تا امکانات زندگی آنان را تامین کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مالکان و کارکنان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی، تشنه ثبات و فضای کسب و کار مناسب، و دچار مشکل با دخالت‌های دولت هستند، گفت: آمدم تا به شکل گیری بنگاه‌های اقتصادی قدرتمند و دانش بنیان کمک کنم. سرمایه‌گذاران بورس در این سال‌ها در این سال‌ها از آنچه به سرشان آمده آزرده هستند و سهامداران سهام عدالت حق و حقوق خودشان را می‌خواهند. من آمدم تا از شکل‌گیری بازار سرمایه قدرتمند و در خدمت تولید و اشتغال حمایت کنم. فارغ التحصیلان مراکز آموزشی آزاد و دولتی خواهان یک فضای آموزشی آزادتر و سازگارتر با بازار کار هستند. من آمدم استقلال کادر آموزشی دانشگاه‌های کشور پاس داشته شود.

پزشکیان گفت: حفظ‌شان خانواده ایثارگران، جانبازان و شهدا، این یادگاران دفاع مقدس، وظیفه هر ایرانی میهن دوست است. آمده‌ام تا این جایگاه را تا جایی که می‌شود ارتقاء دهم. ایران کشوری پهناور با تنوعات دینی، قومیتی و زبانی و. . است. آمدم تا به تنوعات احترام بگذارم و مشارکت در اداره امور را توام با میهن دوستی برای همه این تنوعات فراهم کنم.

وی با بیان اینکه جهان با سرعت به سمت دسترسی‌های سریع به اینترنت حرکت می‌کند، یادآور شد: آمده‌ام به دسترسی‌های مردم و صاحبان کسب و کارها را به آخرین فناوری‌ها با توسعه زیرساخت‌ها فراهم کنم. آمده‌ام تا رئیس جمهور دولتی باشم که به زنان و دختران این سرزمین احترام گذاشته و زمینه رشد و شکوفایی آن‌ها را فراهم کنم. ادعا نمی‌کنم آنچه می‌خواهم به طور کامل و به سرعت محقق می‌شود. من برای طی کردن این مسیر به پشتیبانی مردم ایران و کارشناسان باتجربه نیازمندم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمده‌ام تا با رعایت اخلاق سیاسی و پرهیز از دروغ و فضای تهمت زنی، به وفاق و توافق سیاسی میان گروه‌های سیاسی برای حل مشکلات مردم برسم. در راس نظام، رهبری قرار گرفته است که پشتیبان پیشرفت کشور و عامل عبور از مشکلات است. ایشان بن بست‌ها را می‌شکند و سرمایه‌ای برای حل اختلافات هستند.