مدیرعامل ایران‌ایر اظهار داشت: در همین مدت ٣ الی ۴ سال گذشته برخی از ایرلاین‌ها هواپیما خریدند و پول آن را پرداخت کردند اما هواپیمایی وارد کشور نشد و امروز خرید هواپیما ریسک بسیار زیادی دارد.

به گزارش جارچی اخبار، شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشست خبری امروز درباره علمیات پروازهای حج اظهار داشت: چند ماه قبل از آغاز علمیات حج، شرکت ایران‌ایر توانایی (هما) اعلام کرد که این شرکت هواپیمایی توانایی انتقال ۵٠ هزار زائران را خواهد داشت و جابه‌جایی و انتقال مابقی ۴٠ هزار زائر به شرکت همکار واگذار شود و قرار بر این بود یکی از ایرلاین‌ها بخشی از پروازهای حج را انجام دهد اما عربستان دقیقه ٩٠ رسماً از پذیرش شرکت دیگر استنکاف کرد.

وی ادامه داد: پس از این تصمیم عربستان ایران‌ایر متحمل جابه‌جایی حدود ٩٠ هزار حاجی شد در حالی که توانایی انتقال و برقراری این تعداد پرواز را نداشتیم اما مسیر بن بست بود هیچ چاره‌ای نداشتیم و در نهایت برنامه‌ریزی ‌ها را تغییر دادیم.

مدیرعامل ایران ایر افزود: مرحله پروازهای رفت از  ٢٢ اردیبهشت ماه آغاز  و تا ٢١ خرداد ماه ادامه داشت و تمام پروازهای حج در علمیات رفت با ٧٨۵ لگ پروازی ٨٧ هزار ۶٢۴ حاجی جابه‌جا شد و میانگین تاخیرها ۴٠ دقیقه بود. همچنین عملیات پرواز های برگشت از اول تیر ماه آغاز شد و تا ٢٣ تیرماه ادامه پیدا می‌کند و در این مدت از یک فروند هواپیما از شرکت دیگر استفاده کردیم و تا کنون در عملیات پروازهای برگشت میانگین تاخیر ٧٣ دقیقه بوده‌ است که این میزان تاخیر به دلیل مقررات جدید در بخش بار همراه مسافر در عربستان و ترافیک پروازی فرودگاه‌های مدینه و جده بود.

فرزادی‌پور درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تاکید کرد: قیمت‌های بلیت هواپیما در ایران خارج از قیمت‌های جهانی نیست و اساس با نوسانات ارزی قیمت‌های بلیت در ایران باید از جهانی بالاتر باشد، درآمد‌ها در ایران ریالی است اما همین درآمد در سه ماه آینده به نصف می‌رسد. قیمت‌ها در آزادسازی مقداری پایین تر از معادل جهانی است، استاندارد قیمت‌ها بین۴٧ تا ۶٠ دلار برای هر ساعت صندلی است که همین عدد هم پایین‌تر از نرم جهانی است.

وی با بیان اینکه پایه اصلی نرخ‌ها سایکل پروازی و نشست و برخاست هواپیما است، تاکید کرد: همین قیمت‌ها در مسیر ۵٢ دقیقه‌ای پاریس- ژنو ٢۵٢ دلار است.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره احتمال قطع سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها و هما با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تاکید کرد: فعلا دستورالعمل خاصی برای قطع سوخت یارانه‌ای نداریم اما این طرح روی میز دولت است و منتظر ابلاغ هستیم.

فرزادی‌پور درباره دلیل عربستان برای عدم موافقت با ایرلاین معراج برای برقراری پروازهای حج گفت: عربستان دلیل خاصی را به طور شفاف به ما اعلام نکرد و فقط گفت به معراج اجازه نمی‌دهیم در حالی که سایر کشورها برای انجام پروازهای حج با چند ایرلاین  محدودیتی ندارند.

وی درباره نوسازی ناوگان و اینکه آیا برای ایرلاین‌ها خرید هواپیمای نو می‌صرفد ادامه داد: شاید ایرلاین‌ها نسبت به خرید هواپیمای نو اقدام می‌کردند ورشکست می‌شدند چراکه هزینه‌های آن بسیار سنگین است، خرید هواپیمای نو به طور متوسط ۵٠ میلیون دلار است یک ایرلاین باید چقدر بلیت بفروشد که این سرمایه بازگشت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌ها از شرایط تحریمی و عدم خرید هواپیمای نو سود می‌برند، اظهار داشت: در واقع ایرلاین‌ها از اجبار سود می‌برند در همین مدت ٣ الی ۴ سال گذشته برخی از ایرلاین‌ها هواپیما خریدند و پول آن را پرداخت کردند اما هواپیمایی وارد کشور نشد و امروز خرید هواپیما ریسک بسیار زیادی دارد.