یک رفتارشناس اجتماعی گفت: اگر در مناظره‌های تلویزیونی، نامزدها با بیان واقعیت‌ها به تشریح علل ناکامی‌ها و ضعف‌ها و راهکار حل آنها بپردازند، مشارکت سیاسی افزایش می‌یابد و مردم رای بیشتری به صندوق‌ها خواهند ریخت.

به گزارش جارچی اخبار، مجید ابهری در گفت‌وگو افزود: از نظر رفتارشناسی سیاسی، بیان واقعیت‌ها به مردم می‌تواند جاذبه بسیار مناسبی برای افزایش مشارکت سیاسی آنها ایجاد کند.

وی گفت: پذیرفتن نقاط ضعف و اشاره به علل شکست‌ها و ناکامی‌ها بدون اهانت به شخص یا نهاد خاصی، می‌تواند واقعیات را به مردم نشان دهد و آنها را به تعیین سرنوشت خود ترغیب کند. در غیر این صورت با بیان این که شرایط مطلوب است، نمی‌توان مردم را پای صندوق‌ها آورد.

ابهری با بیان اینکه وقتی به مردم می‌گوییم هیچ ناکامی و شکستی وجود ندارد آنها به بازار و سفره‌های خود نگاه می‌کنند و متوجه می‌شوند که حقیقتی دارد از آنها مخفی نگاه داشته می‌شود، افزود: گرانی‌های سر به فلک کشیده و بدون کنترل مردم را به خرد و کلان بدبین می‌سازد. باید ضمن قبول ناکامی‌ها واقعیات را به جامعه گفت و به مردم قول همراهی و اصلاح امور را داد تا مشارکت آنها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه در ایام انتخابات اغلب کارها بیشتر جنبه تبلیغی دارد در حالی که ما باید با مردم صریح باشیم، اظهار داشت:‌ باید به صراحت به مردم بگوییم اگر فلان پروژه را انجام نداده‌ایم علت آن چه بوده است؛ یا اینکه چه کسانی چرا و چگونه از آن سوءاستفاده کرده‌اند و چرا دستگاه قضا و امنیتی ما با آنها برخورد نکرده است.

این رفتارشناس اجتماعی تاکید کرد: برخورد با خاطیان و خیانتکاران می‌تواند نور امیدی برای مردم در مسیر آینده مدیریت کشور باشد.

ابهری یکی از مشکلات و دغدغه های مردم را مسایل معیشتی از جمله افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین ارز و سکه عنوان کرد و ادامه داد: در شرایطی که برخی گروه های جامعه از جمله بازنشستگان و کارگران قدرت خرید لازم را ندارند، این پرسش برایشان پیش می آید که چرا باید رای دهند زیرا بر این باورند که وقتی فلان نامزد رئیس جمهور شد، راهش را از آنها جدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مردم باید رئیس جمهور را امین و تکیه گاه خود بدانند. در این صورت هم مشارکت افزایش می‌یابد و هم امید به اصلاح بیشتر می‌شود.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود.همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.

فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله رییسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، پیش از اتمام دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد.

پس از تأیید صلاحیت ۶ تن از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، در ۲۰ خردادماه، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز شد و پس از انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیر ماه برگزار شد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات در روز شنبه ۹ تیرماه، انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه،دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای رقابت های انتخاباتی به مرحله دوم راه یافتند و مرحله دوم انتخابات نیز روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.