رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رفع مسائل جامعه و جهان ما همچنان در گروی کمیت و کیفیت کار نهاد علم است

به گزارش جارچی اخبار، محمد باقر قالیباف روز سه شنبه در آیین نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران با بیان اینکه نباید اجازه داد نهال امید در نهاد علم فرسوده و پریشان شود افزود: اینجا دانشگاه تهران، دانشگاه ممتاز و مادر ایران است و خرسندم که به‌عنوان عضوی از این دانشگاه با شما سخن می‌گویم.
وی اظهار داشت: دانشگاه تهران جایی است که نه فقط تاریخچه و سرنوشت علم ۹۰ سال اخیر کشور را دارد؛ بلکه حامل خاطرات تلخ‌وشیرین تحولات اجتماعی و سیاسی ما نیز هست.

قالیباف خاطر نشان کرد: تاریخ تطوّر علم در ایران به زمانی بسیار دورتر از دانشگاه تهران و صدها سال پیش‌تر از تأسیس دانشگاه آکسفورد و کمبریج یا بلونیا و سوربون می‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از جندی‌شاپور پیش از ظهور اسلام تا نظامیه‌های عصر طلایی تمدن اسلامی و دارالفنون در دوره معاصر؛ ایرانیان همواره دانش‌اندوزی را به‌عنوان یک «ارزش» باور کرده و از پیشتازان قافله علم در تمدن بشری بوده‌اند.

قالیباف تصریح کرد: اگر دانشگاه فقط بر اساس سرشت و کارکرد علمی خود کار کند، به طور یقین برون‌داد آن چیزی جز برقراری صلح و رفاه در جامعه نخواهد بود؛ اما واقعیت اجتماعی پیچیده‌تر از اینها است.

وی  با بیان اینکه علم نجات‌بخش است گفت: امروز شرایط پیچیده‌ای داریم که برای حل و عبور از آنها بدون چراغ علم نه‌تنها زمین می‌خوریم؛ بلکه از قافله پیشرفت جهان جا می‌مانیم.

قالیباف افزود: ما نیاز روزافزون به عقلانیت داریم و چه جایی بهتر از دانشگاه و حوزه می‌تواند لنگرگاه خردورزی باشد.

وی اظهار داشت: تحقق سودای تمدن اسلامی نیز که گام اول آن با انقلاب اسلامی برداشته شده جز با دو عامل علم و دین شدنی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه نهادی است که عالمانه‌ترین و مردمی‌ترین مسیر برای گام برداشتن در مسیر کارآمدسازی حکمرانی است.

قالیباف تاکید کرد: نباید اجازه داد نهال امید در نهاد علم فرسوده و پریشان شود.