وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت: یکی از رویکردهای مبنایی آقای پزشکیان عدالت است و درک وسیع و توسعه‌یافته‌ای از عدالت دارند و به نظر من بخشی مهمی از مسائل آموزش و پرورش در ایران ذیل عدالت، قابل ترمیم است.

به گزارش جارچی اخبار، «محسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چالش‌های آموزش و پرورش چیست و دولت چهاردهم به چه مواردی برای تحول در آموزش وپرورش باید توجه کند، گفت: مهمترین رکن تعلیم و تربیت معلم است و من از معلم به جانشین همه نداشته‌ها تعبیر می‌کنم و جایگزین همه کاستی‌ها یعنی اگر ما یک معلم با انگیزه قوی و دارای صلاحیت داشته باشیم، کاستی‌های دیگر را می‌تواند جبران کند، اما اگر یک مدرسه خوب و استاندارد داشته باشیم و تجهیزات و امکانات فراهم نیز باشد، اما معلم ما واجد این ویژگی‌ها نباشد به اهداف تعلیم و تربیت نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که معلم در طی سال‌های گذشته آسیب‌ دیده است. اصولا این نقش در جایگاه واقعی خودش شناسایی نشده است و یک موقعی رویکرد نمایندگان مجلس به معلمان در آموزش و پرورش مانند یک بنگاه کاریابی بود یعنی هر سال ۴۰ تا ۵۰ هزار نیرو جذب آموزش و پرورش می‌شد و نمایندگان تلاش می‌کردند نیروهایی را در آموزش و پرورش تزریق کنند و این باعث می‌شد که صلاحیت معلم آسیب ببیند و شاید بخشی زیادی از این دست معلمان هم دوره معلمی ندیده باشند.

او افزود: این از یک سو که صلاحیت‌های معلمی تحت تاثیر رویه‌های ناصحیح جذب نیرو، آسیب دیده است و نکته دیگر این که معلمان برخلاف سایر کارکنان دولت که یک اضافه‌کار ثابت در ماه می‌گیرند و یک دریافتی رفاهی دارند، دریافتی‌شان از دریافتی سایر کارکنان دولت کمتر است یعنی فردی که با تحصیلات و سابقه مشابه باشد در دستگاه دیگر دریافتی بیشتری دارد. این از مواردی است که عادلانه نیست و نباید این چنین باشد و باید ترمیم صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم تصریح کرد: نکته دیگر این است که رتبه‌بندی به عنوان ابزاری برای افزایش انگیزه معلمان و ارتقای کیفیت و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان بود آن هم به جهت اینکه مشکل ترمیم وجود داشت و عملا به عنوان یک ابزار ترمیم حقوق مورد استفاده قرار گرفت، اما منابعی که آمد نتوانست کمکی به آموزش و پرورش در این زمینه کند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: نکته دیگر این است که معلمان هم مانند هر قشر دیگری یک نظام انگیزشی دارند که این نظام انگیزشی آن‌ها دائماً باید تغذیه شود و این تغذیه عموما تغذیه مالی هم نیست بلکه اگر منزلت و موقعیت معلمان به درستی فرض نشود و مورد اعتلا قرار نگیرد ما دچار شکست انگیزشی در معلمان می‌شویم و خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می‌شود.سرمایه‌ای که در اختیار معلم قرار می‌گیرد بی‌نظیر است و تاثیرات عمیق و پایدار دارد ما باید بدانیم که چه کسی معلم می‌شود و چگونه معلم می‌شود و چطور می‌توانیم موقعیت و منزلت معلم را فرض بدانیم و مورد توجه و اعتنا قرار دهیم.

وی افزود:‌ تقریبا در خیلی از سال‌ها آموزش و پرورش با ۲۰ الی ۲۵ درصد کسری بودجه مواجه بوده است و این باعث شده است که حتی دریافتی‌های معلمان بعضا با تاخیر پرداخت شود .الان بعضا کارمندان سایر دستگاه‌ها وقتی بازنشسته می‌شود پاداش بازنشستگی‌شان را بلافاصله دریافت می‌کنند، اما معلمان بعد از یکسال الی یکسال و نیم با تاخیر این را دریافت می‌کنند و در شرایط تورم ۴۰ درصد اجحاف به معلم است.

وی ادامه داد: به نظر من رویکرد اصلی دولت چهاردهم باید این باشد که معلم در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد و هم به معیشت، منزلت و صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های معلم توجه شود. این وجه اصلی است بدون این هر تحولی در آموزش و پرورش امکان‌پذیر نیست یعنی ما برای ساماندهی تحولات وقتی که نیروی اصلی‌مان معلمان هستند و آن‌ها دچار مسئله هستند نمی‌توانیم تحول را پیش ببریم. آموزش و پرورش دو مسئله جدی دارد یکی از آن‌ها عدالت است و دیگری کیفیت. و سوال این است که آیا فرصت‌های آموزشی در سراسر کشور با کیفیت یکسان و برابر در اختیار همه افراد و آحاد این جامعه قرار می‌گیرد که قطعا پاسخ منفی است.

وی ادامه داد: در طی سال‌های گذشته دستگاه آموزش و پرورش تلاش‌های زیادی کرده است که فرصت‌های آموزشی را توزیع کند و برای همه افرادی که می‌خواهند تحصیل کنند، امکان تحصیل فراهم باشد. در حوزه ابتدایی نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورده ایم، اما این فرصت از نظر عدالت و کیفیت یکسان نیست. بنابراین باید تلاش شود که آموزش و پرورش ما کیفی شود. بیش از ۸۵ درصد مدارس ما مدارس دولتی هستند و باید بتوانند از نظر کیفیت با بهترین مدارس خصوصی رقابت کنند این دین دولت به مردم است که یک آموزش با کیفیت را در اختیار آن‌ها قرار دهد این هم جهتی است که از نظر من باید در دولت جدید مورد توجه و اعتنا قرار بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان تا چه میزان می‌توانند در دولت‌شان این مشکلات را رفع کنند، گفت: یکی از رویکردهای مبنایی ایشان عدالت است و درک وسیع و توسعه‌یافته‌ای از عدالت دارند و به نظر من بخشی مهمی از مسائل آموزش و پرورش در ایران ذیل عدالت قابل ترمیم است. یعنی هم مشکلاتی که پیرامون معلمان مطرح شد و هم مشکلاتی که درباره کیفیت آموزشی گفتم از نظر منظر عدالت قابل ترمیم است، ضمن اینکه در این مواردی که مطرح شد ایشان در جمع فرهنگیان نیز صحبت کرده است و تاکیدشان این بود که ما تقویت مدارس دولتی را در دستور کار قرار می‌دهیم. به نظر من رویکردهای ایشان، رویکرد مناسبی است برای اینکه به تدریج مسائل آموزش و پرورش ایران حل شود.

حاجی‌میرزایی تاکید کرد: اگر بخواهم منصفانه حرف بزنم باید بگویم که آموزش و پرورش اولویت هیچ دولتی تاکنون نبوده است. هیچ کدام از دولت‌ها یعنی چه دولت‌های این جریان و چه دولت‌های جریان دیگر هیچ‌گاه آموزش و پرورش اولویت‌شان نبوده است و تا آموزش وپرورش در یک جامعه اولویت نشود، آینده تصویر روشنی نخواهد بود. اگر ما بخواهیم تصویر روشنی از آموزش و پرورش داشته باشیم و بچه‌های ما پرسشگر، خلاق و مستقل بار بیایند و کرامت‌شان محفوظ باشد می‌توانیم یک جامعه مناسب داشته باشیم ما می‌توانیم به کمک پول نفت پل و جاده بسازیم بندر بسازیم کارخانه راه‌اندازی کنیم و پتروشیمی احداث کنیم و این مظاهر تمدن و توسعه را در کشور ایجاد کنیم اما توسعه نیازمند آدم‌هایی است که جور دیگری می‌اندیشند و خلاق هستند و ظرفیت گفتگو دارند. ظرفیت مشارکت دارند و می‌توانند باهم کار کنند و مسئله حل کنند. این قابلیت‌ها را باید در آموزش و پرورش تعلیم داد و اگر ما از آموزش و پرورش غافل باشیم ممکن است چهره ظاهری کشورمان را متفاوت کنیم اما نمی‌توانیم حقیقت پیشرفت را تجربه کنیم مگر اینکه با یک آموزش و پرورش فعال و کارساز و خلاق روبرو باشیم.

وی تصریح کرد: اگر همین مسائل را رمزگشایی و ریشه‌یابی کنیم خیلی از مسائل ما ریشه‌اش به عدم اقبال به نظام تعلیم و تربیت برمی‌گردد.

وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم گفت: من با آقای پزشکیان به طور مفصل صحبت کرده‌ام و آگاهم به شناخت ایشان و اهمیتی که به این جایگاه و نقش آموزش و پرورش می‌دهد و امیدوارم انشاءالله با موفقیت ایشان، شرایط بهتری را برای آموزش و پرورش شاهد باشیم.