عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه از چندنرخی بودن روبل در ایران و ناترازی تجارت دو کشور به عنوان اصلی‌ترین موانع برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت ایران و این کشور یاد کرد.

به گزارش جارچی اخبار، کامبیز میرکریمی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه درباره آخرین وضعیت استفاده از پول‌های ملی در تجارت دو کشور گفت: زیرساخت‌های لازم برای استفاده از واحدهای پولی ایران و روسیه در تجارت دو کشور و حذف دلار آماده است اما هنوز برای اجرایی شدن آن چالش‌هایی وجود دارد از جمله این چالش‌ها نرخ تبدیل ارز است؛ در ایران برای روبل نرخ‌های گوناگونی وجود دارد و نرخ‌ها براساس نوع تقاضا متفاوت است.

وی افزود: همچنین برای واردات شماری از کالاها از روسیه دلار تخصیص داده می‌شود و این امر امکان خرید کالا را با روبل از بین می‌برد، با این حال مهم‌ترین موضوع همین تک‌نرخی بودن روبل است و اگر این اتفاق بیفتد، امکان عملیاتی شدن تمام تفاهمات به وجود می‌آید.

میرکریمی خاطرنشان کرد: بنابراین چندنرخی بودن روبل در ایران این موضوع را تا حد زیادی از خود متاثر کرده با این حال اکنون در برخی قراردادها روبل ارز مبنا قرار گرفته و برای بازرگانان دو کشور پذیرفته‌شده است که با استفاده از روبل تسویه‌حساب کنند.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد: مشکل دیگر ناترازی تجارت ایران و روسیه و غلبه واردات ایران به صادرات است. ایران سه برابر صادراتی که به روسیه دارد از این کشور کالا وارد می‌کند بنابراین بازرگانان ایرانی در تجارت با کمبود روبل روبه‌رو خواهند شد. برای حل این مشکل لازم است بانک مرکزی روسیه ریال را در سبد ارزی خود نگه دارد اما ریال نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و وقتی بانک مرکزی کشوری بخواهد ارزی را نگه دارد باید ریسک‌ها و نوسانات آن را نیز بپذیرد.

وی تصریح کرد: در صورت رفع این موانع استفاده از ارزهای ملی در تجارت دو کشور عملیاتی خواهد شد.

میرکریمی درباره امکان صادرات مازاد گوشت مرغ ایران به روسیه گفت: محدودیت‌‌ها بر سر راه صادرات گوشت مرغ به روسیه برداشته شده اما روسیه خود با مازاد مرغ روبه‌رو است و بنابراین نمی‌تواند بازار خوبی برای مرغ مازاد در ایران باشد و روس‌ها هم به دنبال خرید از ایران نیستند اما کشورهای اتحادیه اوراسیا به ویژه قزاقستان می‌توانند جایگزین خوبی باشند.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در ادامه به تداوم جریان رو به رشد تجارت ایران و روسیه پرداخت و توضیح داد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون صادرات ایران به روسیه و واردات از روسیه به ایران سیر صعودی داشته است؛ این اتفاق حاصل امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و روسیه است با این حال قانون تجارت آزاد به طور کامل اجرا نشده و در واقع آنچه امروز اجرا می‌شود تجارت ترجیحی است که در آن طرفین برای یکدیگر امتیازات گمرکی قائل شده‌اند.

وی افزود: پیش از امضای این موافقت‌نامه ارزش تجارت ایران و روسیه ۲۷۰میلیون دلار بود و این رقم در سال نخست پس از امضای این موافقت‌نامه ۶۱ درصد رشد کرد و در سال‌های بعد نیز این رشد ادامه داشت، این جریان رو به رشد حتی در سال‌های شیوع کرونا نیز برقرار بود و این رقم تاکنون به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

میرکریمی درباره آخرین وضعیت توافق‌نامه تجارت آزاد ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا که چندی پیش امضا شده، گفت: دولت‌ها بر سر اینکه چه اقلامی در فهرست کالاهای با تعرفه تجاری صفر قرار بگیرند به توافق رسیدند و  در دو ماه آینده هم مجلس‌های دو کشور این قانون را تصویب خواهند کرد و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس که تجارت آزاد ایران و کشورهای اتحادیه در نیمه نخست امسال برقرار شود.