مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای امسال پیش بینی ما این است که حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش جذب شوند.

به گزارش جارچی اخبار، «عباس بیات» درباره کمبود نیرو در هنرستان‌ها و مراکز فنی‌و حرفه‌ای و کار و دانش گفت: در گذشته کمبود نیرو هم وجود داشت اما با همت دولت سیزدهم مجوز استخدام ۸ هزار و ۲۰۰ نفر برای سهمیه هنرآموزی داده شد که از این تعداد حدود ۷ هزار و ۷۰۰ نفر در مرحله اول پذیرفته شده و فرآیند مرحله اول آزمون طی شده و باید بحث‌های مصاحبه و کارهای ارزیابی انجام شود. از این ظرفیت باید شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای شرکت کنندگان نیز تایید شود و باید صبر کنیم و ببینیم بعد از نتایج این آزمون، چند نفر پذیرفته می‌شوند. هر چه از تعداد کمبودی که ما مشخص کرده‌ایم کمتر جذب شود، جزء کمبود نیرو در نظر گرفته می‌شود که طبیعتا باید از روش‌هایی مانند حق التدریس و استفاده از سایر دستگاه‌ها این کمبودها جبران شود.

وی درباره دانش آموزانی که در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند، ادامه داد: یک میلیون و ۱۷۸ هزار نفر تقریبا دانش‌آموز در حال تحصیل در هنرستان‌ها هستند ما در حال حاضر مشکل ظرفیت و تجهیزات داریم و مشکل فضای استاندارد و نیروی انسانی و تجهیزات مواجه هستیم. البته راهکارهای مختلفی برای پوشش این موضوع در آیین‌نامه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان دیده شده است. به طور مثال درخصوص کمبود فضاهای آموزشی مقرر شده است که از ظرفیت نوبت دوم استفاده شود. همچنین در آیین‌نامه مقرر شده است که هزار هنرستان جدید ساخته شود که برای امسال ساخت ۲۰۰ هنرستان پیش‌بینی شده است. این‌ها از مواردی است که پیش‌بینی شده است تا بتوانیم پاسخگوی نیاز این حوزه باشیم. احتمالا با اجرای این موارد ما در اکثر استان‌ها مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در بحث هدایت تحصیلی تست‌های استعدادیابی از دانش‌آموزان گرفته شده و در هفته مشاغل نیز برنامه‌هایی در استان‌ها برگزار شده است و نمایشگاه‌های استانی شکل گرفته برای اینکه دانش آموزان در این نمایشگاه‌ها با رشته‌های فنی و حرفه‌ای آشنا شوند. برای امسال نیز پیش بینی ما این است که حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار در آموزش فنی و حرفه‌ای جذب شوند. خوشبختانه در این دولت در سال ۱۴۰۱ بودجه تجهیز هنرستان‌ها ۶۷ میلیارد بود در سال ۱۴۰۲ این بودجه ۳۰۰ میلیارد شد و امسال مصوب بودجه ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد است. یعنی بودجه هشت برابر شده است. معمولا بودجه عمرانی در اواخر نیمه اول سال تخصیص پیدا می‌کند.

بیات درباره طرح برون سپاری گفت پیش‌بینی ما این است که حدود ۷۰ هزار هنرجو این بستگی به منابع دولت دارد. ما به دنبال این هستیم که بدهی‌هایی که از گذشته در این حوزه وجود داشته است را پرداخت کنیم و بتوانیم با کیفیت‌تر این کار را انجام دهیم آیین‌نامه مهارت‌آموزی که در پایان دولت تصویب شد ظرفیت‌های خوبی برای افزایش این امر در واقع دیده شده است و سازمان فنی و حرفه‌ای مکلف شده است تا ۲۰ درصد ظرفیت خود را برای این موضوع اختصاص دهد. سازمان برنامه و بودجه نیز قرار است منابع آن را تامین کند. این موارد از موضوعاتی است که در کیفیت این کار تاثیر دارد. همچنین ما رویکرد آموزش در محیط واقعی کار را در این حوزه دنبال می‌کنیم و محدود کردن آموزش‌ها صرفا در مراجع رسمی که در قانون نظام جامع موظف به ارائه آموزش هستند و امیدواریم این موضوعات باعث کیفی‌تر شدن این کار شود.

وی درپاسخ به این سوال که آیا ظرفیت اشتغال برای هنرجویان هنرستان‌ها به چه صورتی است و آیا دانش‌آموختگان این رشته‌ها با مشکل شغل مواجه هستند، گفت: متاسفانه آماری در این زمینه به صورت مستند و رسمی وجود ندارد و پایش دقیق و رسمی در این زمینه صورت نگرفته است. اما برآوردهایی وجود دارد که حدود حداقل ۶۰ الی ۷۰ دانش‌آموزان در رشته‌های خودشان مشغول می‌شوند البته این بستگی به انگیزه، علاقه و انتخابی که دانش آموز داشته است دارد همچنین مهم است که آمایش سرزمین در توسعه رشته‌ها رعایت شده باشد. تقریبا می‌توانم بگویم که هر دانش‌آموزی که با علاقه‌مندی و شناخت وارد رشته‌اش شده باشد و آموزش‌هایی را در هنرستان‌ها جدی دنبال کرده باشد به هیچ وجه بیکار نمی‌ماند و حتی در دوران تحصیل هم می‌تواند کار کند و کسب درآمد داشته باشد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه رشته‌هایی بیشتر مورد تقاضای دانش‌آموزان است، گفت: من نمی‌توانم پاسخ این سوال را بدهم از جهت اینکه ممکن است در انتخاب دانش آموزان اثر منفی بگذارد. در بسیاری از موارد دانش‌آموزان باید نسبت به بومی که در منطقه‌شان وجود دارد انتخاب داشته باشند. به طور مثال ممکن است رشته زنبورداری در کل کشور اقبال خوبی نداشته باشد اما در استان چهارمحال و بختیاری زنبورداری به دلیل اینکه یکی از مشاغل بومی منطقه است و ظرفیت توسعه آن وجود دارد رشته مناسبی برای تحصیل دانش‌آموزان باشد. در نقاط مختلف کشور متناسب با هر استان رشته‌های مورد انتخاب دانش‌آموزان متفاوت است. ما به استان‌ها و دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم که متناسب با بوم منطقه‌شان انتخاب داشته باشند.

بیات تصریح کرد: اما در خصوص رشته‌های ملی، رشته‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات، شبکه و نرم‌افزار، خودرو و ساختمان از مواردی است که اقبال بالایی در بین دانش‌آموزان دارند.

وی درباره حمایت دفتر از دانش‌آموزان کم‌بضاعت و بی‌بضاعت به ویژه دانش‌آموزانی که در مدارس شبانه‌روزی هستند، گفت: این موضوع متناسب با همان برنامه‌های کلانی است که در وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و بسته‌هایی برای حمایت از مدارس شبانه‌روزی و هنرستان‌ها تعریف شده است و منابعی برای این منظور نیز تخصیص داده می‌شود همکاری‌هایی نیز در این حوزه با کمیته امداد و نهادهای حمایت‌گر صورت گرفته است و آن‌ها نیز در این زمینه اقداماتی را دنبال می‌کنند و حمایت‌های لازم را نیز آن‌ها در برنامه‌های سالانه‌شان قرار داده‌اند که انجام خواهد شد.