رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: از حدود دو سال قبل تلاش شد از تجربه جهانی برای تولید سامانه هشدار سیل استفاده کنیم، اما به دلیل تحریم ها راه حل استفاده از ظرفیت های بومی را جایگزین و دنبال کردیم.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از سازمان هواشناسی کشور، «سحر تاج بخش مسلمان» در مراسم افتتاحیه نشست ۲ روزه مدیران کمیته دائم خدمات آب‌شناسی و مدیریت منابع آب سازمان جهانی هواشناسی برای پیشبرد برنامه مشترک WMO در حوزه بهبود سامانه هشدار سیل در ایران، اظهار داشت: آسیا جزو مناطق آسیب پذیر در برابر پیامدهای تغییر اقلیم است و همه ساله رخدادهای شدید آب و هوایی خسارت های زیادی به جوامع این قاره وارد می کند.

وی افزود: ایران نیز یکی از کشورهای آسیب پذیر در منطقه است که سیل و خشکسالی بخش زیادی از آن را تحت تاثیر قرار داده و همواره سبب تخریب و بروز خسارت در آن شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: از سیل های رخ داده در ایران می توان به سیل اوایل امسال جنوب شرق کشور اشاره کرد که هم زمان در بخش هایی از امارات نیز سبب بروز خسارت گسترده شد.

تاج بخش مسلمان تصریح‌کرد: آخرین سیل ایران نیز در مشهد رخ داد و سبب بروز خسارت شد. بارش هایی که منجر به سیلاب شدید در شرق ایران شد در افغانستان نیز سبب بروز خسارت گسترده و مرگ بیش از ۱۰۰ نفر شد.

وی اضافه کرد: رخداد سیل در دنیا به ویژه در غرب آسیا و ایران در حال گسترش است، بنابراین باید سرویس ها و خدمات ما به‌ویژه در حوزه پیش بینی سیل و پدیده های مخاطره آمیز بهبود و گسترش یابد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: ایران یک کشور بزرگ با بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر مساحت و ۸۰ میلیون نفر جمعیت است که پیش بینی پدیده های مخاطره آمیز جوی در این پهنه وسیع با توجه به تنوع اقلیمی و پیامدهای تغییر اقلیم مشکل است.

تاج بخش مسلمان خاطرنشان‌کرد: از جنوب تا غرب و شرق تا شمال ایران، اقلیم های مختلفی وجود دارد که هر کدام پدیده های حدی خاص خود را دارند. این موضوع سبب شده تا اثرات مخاطره آمیز متفاوتی نیز در نقاط مختلف بر جای بماند.

وی عنوان کرد: تنوع اقلیمی و فراوانی رخداد مخاطرات جوی در کشور، دلیل دیگری برای توسعه خدمات مرتبط در کشور است تا بتوان به هدف اصلی همه مراکز هواشناسی و ابشناسی در سراسر دنیا یعنی حفظ جان و مال مردم از خطر مخاطرات جوی دست یابیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: دو سال قبل تلاش شد از تجربه جهانی برای تولید سامانه هشدار سیل استفاده کنیم اما به دلیل تحریم ها، استراتژی و راه حل توسعه ظرفیت‌های بومی را برای این کار دنبال کردیم.

تاج بخش مسلمان افزود: سامانه هشدار سیل «نفیس» با توان داخلی تولید و برای ۵۵۰ نقطه خاص کشور، توسط یک شرکت داخلی طی قراردادی با پژوهشگاه هواشناسی عملیاتی شد.

وی اضافه کرد: این سامانه با جفت کردن مدل های هیدرولوژی و هواشناسی می تواند دبی آب را در نقاط مشخص پیش بینی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه سامانه هشدار سیل سازمان در دستور کار امسال نیز قرار دارد و به بیش از سه هزار نقطه جدید ارتقا می یابد.

تاج بخش مسلمان ابراز امیدواری کرد: در برنامه مشترک با سازمان جهانی هواشناسی بتوانیم از تجربیات و دانش فنی این سازمان در ارتقا و بهینه سازی این سامانه و استفاده از دیگر تجربیات سازمان جهانی هواشناسی در حوزه هشدار سیل استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در مدیریت سیلاب فقط نمی توان به پیش بینی های هواشناسی بسنده کرد، زیرا دست‌کم ۱۰ مولفه دیگر در موضوع سیلاب دخیل است که همزمان باید به آن مسائل نیز توجه شود.