مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر گفت: مستمری بگیران ما ۸۳ درصد رشد مستمری در این سه سال داشتند و حداقل بگیران ما نیز ۲۱۰ درصد رشد دریافتی مستمری و حقوق داشتند. همچنین بیش از ۴۶ درصد افزایش بیمه شده روستایی و عشایر زن داشتیم که این بجز مشمولین قانون جوانی جمعیت است.

به گزارش جارچی اخبار،  نشست ارایه کارنامه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر با حضور بیت‌الله برقراری (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر) صبح امروز در محل ستاد وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی برگزار شد.

بیت الله برقراری در ابتدای این نشست، ضمن تسلیت ایام محرم، اظهار کرد: این صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان براساس اصل ۲۹ قانون اساسی شکل گرفته که در آن بر بیمه همگانی تاکید شده است. در سال ۱۳۸۴ تاسیس با همین هدف صندوق تعیین شده است.

وی افزود: این صندوق برخلاف دیگر صندوق‌های عمومی ما اختیاری است. جذب در این صندوق اختیاری بسیار دشوار است و اگر ما جذب خوبی داشته باشیم، اقدام بزرگی انجام گرفته است. کل منابع این صندوق ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بود که طی سه سال دوبرابری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید.

برقراری گفت: قبل از دولت شهید رئیسی ما ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال داشتیم. پس از این تاریخ ما ۱ میلیون و ۴۵ هزار بیمه شده جدید در این سه سال بصورت اختیاری اضافه شده است. یعنی ما در سه سال حداقل به اندازه ۱۵ سال گذشته کار کرده و افزایش بیمه شده داشتیم. این درحالی است که در دیگر صندوق‌ها مشکل اصلی ضریب پشتیبانی و جمعیت اندک بیمه شده است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی در این صندوق براساس محاسبات بیمه‌ای و اکچوئری گفت: ما چند اقدام موثر انجام دادیم که یکی از آنها برنامه راهبردی ۵ ساله صندوق است. این برنامه با مشارکت کلیه مدیران و کارگزاران صندوق به میزان سه هزار نفر ساعت روی آن کار شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اظهار کرد: ما اولین صندوقی بودیم که برنامه راهبردی ما مورد تایید هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه قرار گرفت. پیوست بیمه‌ای در همه اقدامات ما موجب پایداری صندوق مذکور شد. پیش‌بینی می‌شد که ما در سال ۱۴۰۳ به‌نقطه سربه سر برسیم و پس از آن به مرور به زیان و مسیر ورشکستگی بیافتیم که با اقدامات ما تا ۲۰ سال این امر به تعویق افتاد. این به شرطی است که مسیر کار صندوق با همین ریل بماند.

برقراری تاکید کرد: ما تعداد زیادی تمدیدی‌های بیمه داریم که افرادی هستند که داوطلبانه بیمه‌شان تمدید می‌کنند. در زمان ما تمدیدی‌ها نیز رکورد زدند که در کنار جذب جدید، موجب پایداری هرچه بیشتر صندوق شد. امیدواریم دولت آقای پزشکیان همین ریل گذاری را ادامه دهد. ضمن اینکه ما یک هزار میلیارد تومان از بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی دولت را به خود امسال در قالب ۴۵ درصد سهام پتروشیمی امام خمینی شازند دریافت کرده‌ایم.

وی درباره بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی گفت: مستمری بگیران ما ۸۳ درصد رشد مستمری در این سه سال داشتند و حداقل بگیران ما نیز ۲۱۰ درصد رشد دریافتی مستمری و حقوق داشتند. همچنین بیش از ۴۶ درصد افزایش بیمه شده روستایی و عشایر زن داشتیم که این بجز مشمولین قانون جوانی جمعیت است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان گفت: ما از طریق کارگزاران محلی خود، ارتباطات گسترده‌ای در سفرهای استانی با مردم، بیمه شدگان، ائمه جماعات و… داشتیم. ما از زمان دکتر عبدالملکی ارتقا سطوح درآمدی صندوق را داشتیم. دارایی صندوق حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بود که اکنون به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در سه سال افزایش داشته که به دو برابر رسیده است. این دارایی و پرتفوی براساس مولفه‌های علمی حاکی از پایداری صندوق است.

وی با اشاره به اتکای صندوق بیمه اجتماعی از نظر اقتصادی به سهام‌داری و نه شرکت‌داری، گفت: ما در حوزه منابع انسانی نیز ارتقای سرمایه انسانی و گردش نخبگان خوبی داشتیم. توجه به نیروهای جوان از جمله این موارد است. این جوانان در سطح مدیران بکار گماشته شدند. نظارت ما بر کارگزاران ما نیز به صورت آنلاین و برخط است و در این سه سال کارگزاران ما خوب ساماندهی شدند.

برقراری با بیان تعریف شدن هفت منطقه در کشور در تقسیمات صندوق، اظهار کرد: ما بودجه را اقتضایی دیدیم و صرفا براساس اقتضائات خرج کردیم که باعث کاهش هزینه‌های صندوق شد. ما علیرغم این موارد، تعامل خوبی با دستگاه‌های زیرمجموعه داشتیم‌. ما تازه برای اولین بار اساسنامه، آیین نامه و دستورالعمل اجرایی صندوق را در همین دوره تهیه کردیم. قبلا آیین‌نامه‌ای وجود داشت که فقط به تایید هیات عالی رفاه رسیده بود که سال گذشته بالاخره آیین نامه جدید به تایید هیات وزیران رسید.

مدیرعامل صندوق‌ بازنشستگی کشور با اشاره به دغدغه جوانی جمعیت و جوانی صندوق بیمه اجتماعی اعلام کرد: ضریب پشتیبانی ما ۱ به ۱۰ بوده که در این دوره ما به ۱۰.۷ بیمه شده به ازای هر بازنشسته رسیدیم که ۰.۷ افزایش داشته و انشالله به ضریب ۱ به ۱۱ می‌رسیم. این درحالی است که ضریب پشتیبانی همه صندوق‌ها کاهشی بوده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون جوانی جمعیت اعلام شد کلیه مادران دارای سه فرزند غیر شاغل که در مناطق روستایی و عشایری زندگی می‌کنند، بدون حق بیمه به رایگان توسط دولت تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرار می‌گیرند و طبق همین قانون جوانی جمعیت به ازای هر فرزند اضافه‌تر از ۳ نفر که به دنیا آورند، دو سال به سوابق آنها اضافه شده و زودتر بازنشسته و مستمری بگیر می‌شوند. مادرانی که پس از این قانون فرزند جدید چهارم آوردند، ۳۱۱ هزار نفر بودند. همچنین با اعتبار معین شده در این حوزه می‌توان ۵۰۰ هزار مادر روستایی را بیمه کرد.

وی تاکید کرد: ما در این دوره بود که پیگیری مطالبات و طلب‌های خود از دولت را مطرح کردیم. ضمن اینکه بیمه تکمیلی اختیاری بازنشستگان صندوق در همین دوره برقرار شد. قبلا در برنامه‌های توسعه حتی نام صندوق بیمه اجتماعی نبود که آن را در قانون بودجه و قانون برنامه هفتم گنجاندیم و اسم ما کنار نام تامین اجتماعی می‌آید. این اتفاقات محصول رایزنی‌ها و گفتگوهای نیروهای ماست که با قصد خدمت از حقوق روستاییان کشور دفاع کردند.

برقراری در ادامه تصریح کرد: بیشترین بیمه شده ما در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و بعد استان فارس است و کمترین بیمه شده در استان‌های شهرنشین قم و البرز است که روستایی و عشایر در آنها بسیار اندک است. بودجه ما ۱۶۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد یافته و ما ۴ هزار میلیارد تومان از دولت در سال ۱۴۰۲ بودجه گرفتیم.

وی در پایان با اشاره به فلسفه اختیاری بودن صندوق اظهار کرد: ما مثل سازمان تامین اجتماعی نیستیم که افراد را به زور بیمه کند. کشاورز ما کارگر کسی نیست که بیمه اجباری داشته باشد و ناگزیز بیمه او اختیاری و خویش فرما باید باشد. به فردی که مستقل است نمی‌توان بیمه‌ای اجبار کرد. اینکه سیاست دولت‌ها در آینده چه باشد، مشخص نیست، ولی فرآیند در سال‌های اخیر براساس محور تبلیغ به منظور جذب بیمه شده مثل بیمه‌های تجاری است. مستمری برای نیروی روستایی ما که تا آخر عمر کار می‌کند، صرفا یک کمک در زمان از کارافتادگی است و سعی می‌شود در پرداخت کرامت انسانی فرد حفظ شود و ورودی نهادهای امدادی ما در آینده در روستاها به شدت کاهش یابد.