معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی  با بیان اینکه با سامانه سیات بساط آرای جعلی سودجویان برای اموال متروکه و تملیکی جمع می‌شود، اظهار داشت: افرادی که رای محکومیت داشتند نامه سربرگ‌دار مرجع قضاییِ رسیدگی‌کننده را با سرچ ساده در اینترنت مدل آن را کپی و جعل می‌کردند. در ادامه کار مهر مورد نظر را تهیه و در واقع آن هم جعل می‌شد و در نهایت نامه جعلی حکم برائت را به سازمان اموال تملیکی ارائه ‌می‌دادند.

به گزارش جارچی اخبار، عبدالمجید اجتهادی، درباره موضوع آرا و حکم جعلی برائت برای استرداد اموال ضبط شده یا متروکه از سوی برخی از سودجویان اظهار داشت: از آنجایی که بین سازمان اموال تملیکی و دستگاه رسیدگی‌کننده سامانه‌‌‌ای وجود نداشت، افرادی که رای محکومیت داشتند نامه سربرگ‌دار مرجع قضاییِ رسیدگی‌کننده را با سرچ ساده در اینترنت مدل آن را کپی و جعل می‌کردند. در ادامه کار  مهر مورد نظر را تهیه و در واقع آن هم جعل می‌شد و در نهایت نامه جعلی حکم برائت را به سازمان اموال تملیکی ارایه ‌می‌دادند در حالی که چنین حکمی صادر نشده‌بود.

وی ادامه داد: در آن دوران بنده از مسئولان مراجع رسیدگی‌ کننده این موارد بودم و با این تخلفات و جعل آرا مواجه بودیم که البته جعل‌ کننده‌ها شناسایی شدند اما این آرای جعلی به این دلیل بود که ارتباط بین سازمان اموال تملیکی و سازمان رسیدگی کننده بسیار ضعیف بود، وقتی این نامه‌های جمعلی ارایه می‌شد در سازمان اموال تملیکی هم گمان می‌شد که این رای داده شده است و در نهایت هم با نامه جعلی رای برائت گرفتند.

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بابیان اینکه با راه اندازی سامانه سیات یا همان سامانه یکپارچه اموال تملیکی بساط آرای جعلی جمع می‌شود، گفت: ارتباط بین دستگاه قضایی و سازمان اموال تملیکی دیگر کاغذی نخواهد بود و اطلاعات در مسیری مشخص و بر خط از نقطه کشف تا رسیدگی و صدور رای بررسی و قابل پیگیری است و برای هر پروند و کالایی یک کد یکتا ثبت می‌شود و دیگر امکان دستکاری در اطلاعات پرونده  وجود ندارد.

اجتهادی با بیان اینکه هدف از استقرار و راه‌اندازی سامانه سیات یا سامانه یکپارچه اموال تملیکی ایجاد شفافیت بیشتر است، افزود: سال جاری در کل کشور سامانه سیات را به صورت سراسری راه اندازی کردیم و در حال حاضر  اقدامات در زمینه صدور قبض انبار، اخذ شناسه کالا و رهگیری کالا و سایر موارد در بستر این سامانه انجام می‌شود.