معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در زمان کنونی ۲۴ طرح زیربنایی و پرحادثه در حوزه راهداری با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال در استان در دست اجراست.

به گزارش جارچی اخبار، « غلامرضا رسول زاده» روز پنجشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه های اصلاح نقاط حادثه خیز استان، افزود: در سطح کشور حدود ۸۸۷ نقطه پرحادثه مصوب شده است که از این تعداد ۲۰ نقطه حادثه خیز در این استان قرار دارد.

وی اظهار کرد: از سال ۱۴۰۲ عملیات اصلاح این نقاط در جاده های استان آغاز شده و تاکنون ۱۰ نقطه اصلاح شده و ۱۰ نقطه دیگر در حال اصلاح است که در صورت تخصیص ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار، تا پایان سال این نقاط اصلاح می شود.

معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: علاوه بر اصلاح این نقاط پرحادثه، عملیات اجرایی ۲۴ پروژه زیربنایی مهم و تقاطع غیرهمسطح نیز برای رفع نقاط پرحادثه در جاده های استان با اعتبارات ملی اجرا می شود که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، تا پایان فصل کاری سال ۱۴۰۴ این طرح ها تکمیل و به بهره برداری می رسد.

رسول زاده، ادامه داد: این پروژه ها در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی از جمله مراغه، هشترود، کلیبر، اهر، شبستر و مرند در دست اجرا بوده و یکی از این پروژه ها تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی است.

وی یادآور شد: این پروژه دارای ۲ پل با دهانه ۴۰ متری است که با همراهی شرکت شهرک های صنعتی شروع شده که از سال گذشته سرعت اجرای آن بیشتر شده و در صورت تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار، تا پایان فصل کاری سال جاری به بهره برداری می رسد.

معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی گفت: تقاطع غیرهمسطح سردرود از دیگر طرح های راهداری است که برای تکمیل و بهره برداری از این طرح تا پایان سال با توجه به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی آن، ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

رسول زاده افزود: برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهرک سلیمی آذرشهر با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز ۸۵۰ میلیارد ریال، ساخت واریانت المجی‌ کلیبر با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به ۹۰۰ میلیارد ریال و تعریض چهار کیلومتر خروجی مراغه به هشترود نیاز به ۴۰۰ میلیارد ریال است.

وی اظهار کرد: تکمیل پل خداجوی مراغه، تکمیل پل در ملکان ، تعریض جاده اهر به کلیبر به طول ۱۵ کیلومتر با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال، پروژه ورودی هوراند به طول چهار کیلومتر با ۴۰۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه های راهداری در سال جاری است که در صورت تخصیص اعتبار تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان تصادفات جاده ای در سه ماه اول سال جاری سه درصد کاهش یافته است، گفت: هدف گذاری وزارت راه و شهرسازی و این اداره کل، کاهش سالانه ۱۰ درصد حوادث رانندگی در جاده هاست.

رسول زاده ادامه داد: با بهره برداری از پروژه های زیربنایی راهداری و اصلاح نقاط پرحادثه، میزان تصادفات جاده ای در سطح استان روند کاهشی طی خواهد کرد و در این زمینه رفتار رانندگان که ۷۵ درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده است، نقش بسزایی ایفا می کند.

وی یادآور شد: راهداری تلاش می کند سهم جاده ای در تصادفات استان را کاهش دهد و در این زمینه پروژه های مختلف عمرانی و آموزشی در استان اجرا می شود.

آذربایجان‌شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.