معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها برای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، گفت: تامین غذای جمعیت ۱۰۳ میلیونی در افق ۱۴۰۳ ایران با افزایش سطح کشت امکان پذیر نخواهد بود و تنها راه حل، بالا بردن میزان بهره وری است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، سید مجتبی خیام نکویی در حاشیه بازدید از مزارع گندم استان اظهار کرد: میزان تولیدات کشاورزی در حال حاضر ۱۳۲ میلیون تن است در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۱۲۵ میلیون تن بوده و این نتیجه به کارگیری دانش نوین در کشاورزی است که بدون افزایش سطح کشت اتفاق افتاده است.

معاون وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه فقط در تولید محصول گندم هفت میلیون تن نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته ایم، گفت: سالانه بین ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز بابت تامین نیازهای غذایی از کشور خارج می شود، بیش از ۹۰ درصد از روغن، بخش اعظمی از خوراک دام و طیور و برخی دیگر از محصولات فناورانه مثل بذر و بذور هیبرید را وارد می‌کنیم .

وی ادامه داد: برای کاهش این وابستگی ها و تامین ۱۸۰ میلیون تن غذا در افق ۱۴۰۳، باید باید تمرکز ما روی بهره وری باشد یعنی باید از دانش های بومی، دانش های جدید که قابیلت ورود به بخش کشاورزی و منابع طبیعی را دارد به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم که میوه آن افزایش بهره وری از بعد کمی و ارتقای بهره وری از بعد کیفی است.

خیام نکویی افزود: مقام معظم رهبری در بازدیدی که سال قبل از غرفه بخش کشاورزی در نمایشگاه داشتند به اهمیت بخش کشاورزی اشاره و اظهار کردند: “در دنیا امنیت غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است و مسئله امنیت غذایی، مسئله جدی است که کارکنان بخش کشاورزی باید تمام توانشان را بکار بگیرند. کشور ما هرچه جلوتر می رود به سمت کشور خشک سوق پیدا می‌کند، لذا وزارت جهاد کشاورزی باید تمام تمرکز را روی محصولات دیم یا دیمزارها بگذارد. دانش بنیان شدن بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و برای تقویت این بخش حمایت های لازم از طریق صندوق توسعه صورت گیرد. ”

وی بیان کرد: در طول ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته دمای کشور ۲ درجه گرم تر شده و میانگین بارندگی حداقل ۳۰ میلی متر کاهش پیدا کرده است و کشور به سمت کشور خشک سوق پیدا می‌کند و تغییرات اقلیم روی تولیدات بخش کشاورزی تاثیر خودش را به شکل مشهودی می‌گذارد بنابراین اگر ما به دنبال آن هستیم که روی پای خودمان بایستیم و در حوزه امنیت غذایی به جایگاه مستحکم دست پیدا کنیم لازمه اش این است که از همه ظرفیت ها و توانمندی های کشور به تناسب شرایط اقلیمی به بهترین نحو ممکن استفاده بکنیم.

خیام نکویی به ابلاغ برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در این برنامه باید ۹۰ درصد در محصولات راهبردی مثل برنج، گندم، جو، محصولات علوفه ای، پنبه و شکر خودکفا شویم، در این سه سال که از دولت سیزدهم گذشته است، سال اول سه میلیون تن، سال دوم ۶ میلیون تن و امسال هم هفت میلیون تن فقط در یک محصول بدون افزایش سطح زیر کشت میزان تولیدمان افزایش پیدا کرده است و به شرطی که به مفهوم واقعی کلمه، کشاورزی را دانش بنیان کنیم و از همه دانش‌های بومی و جدید، فناوری های نوین، هوش مصنوعی و سایر فناوری ها استفاده کنیم، می توانیم به این هدف برسیم.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است و سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.