رییس سازمان مدیریت بحران درخصوص تمهیدات اندیشیده درباره مقابله با کانون‌های گرد و غبار توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، «محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره تمهیدات اندیشیده شده درخصوص گرما و جلوگیری از قطع برق گفت: در ابتدا از همه هموطنان خواهش می‌کنیم که تا حد امکان از مصرف بی‌رویه برق صرفه‌جویی کنند، چراکه همانطور که مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند هر یک درجه که هوا گرمتر می‌شود هزار و ۷۰۰ مگاوات مصرف برق بیشتر می‌شود این میزان برای کشور بسیار هزینه‌بر است. بنابراین باید تلاش کنیم در مصرف برق حداکثر صرفه‌جویی به عمل آید.

وی ادامه داد: به مدیران و مسئولان همه دستگاه‌ها در جلسات مختلف تاکید شده است که از مصرف بی‌رویه برق در ادارات جلوگیری شود. متاسفانه یک عادت نادرستی که اکثر افراد دارند، این است که وقتی وارد یک اتاق می‌شویم توجه نمی‌کنیم که آیا روشنی لازم برای استفاده از اتاق وجود دارد یا خیر و ممکن است لامپ را بدون توجه به این موضوع روشن کنیم. باید  به این موضوع توجه داشته باشیم که فقط به اندازه نیاز از برق استفاده کنیم. ادارات و سازمان‌های دولتی نیز باید در این زمینه بیشترین رعایت را داشته باشند. وزارت نیرو هم تمام تاکید و تلاش‌شان بر این است که سازمان‌ها و ادارات دولتی کمتر از برق استفاده کنند و در موقع خروج و تعطیلی سازمان حتما کنترل شود تا بی‌مورد در شب در ادارات مصرف برق نداشته باشیم. در برخی از سازمان‌ها هم اگر موردی مشاهده شود، حتما تذکر لازم داده می شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای پیشگیری از مشکلات ناشی از قطع برق تمهیداتی اندیشیده شده است؟ خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در این زمینه تمهیداتی اندیشیده است و در این چند سال هم آب و هم برق به خوبی مدیریت شده است. برای همه این موارد وزارت نیرو جلسه برگزار کرده‌اند و کسی از مصرف بر حذر نمی‌شود، بلکه به موقع و به جا و به اندازه مصرف صورت می‌گیرد. اگر تمهیدات و برنامه‌ریزی وزارت نیرو رعایت شود، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

نامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تمهیدات اندیشیده شده درخصوص مقابله با کانون‌های گرد و غبار گفت: در منطقه سراجه قم یک منطقه‌ای حدود ۲۱۵۰ هکتار وجود دارد که یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار است که هم استان قم، هم استان مرکزی و هم گاها تا شمال استان اصفهان و حتی تا چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید این کانون‌ها را شناسایی کنیم و دو راهکار برای مقابله با آن داریم یا باید با پوشش سبز این کانون‌ها را محدود کنیم و یا مالچ‌پاشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در جلساتی که در این زمینه داشته‌ایم قرار شد در این خصوص از ظرفیت مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و کارخانجات و روستاها نیز استفاده شود. در استان قم یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد و میزان حقابه‌ای برای این منطقه وجود داشته که از مناطق مختلف وارد می‌شده است که این میزان به دلیل احداث سد قطع شده است به طور مثال با احداث سد الغدیر در اطراف ساوه آب به سمت قم کمتر شده است بنابراین باید اقدامات دیگری را انجام دهیم تا از کانون‌های گرد و غبار پیشگیری کنیم و اقدام دیگر این است که از ظرفیت مسئولیت اجتماعی تمامی مراکز صنعتی و کارخانجات استفاده کرده و به همه آن‌ها سهمیه دهیم و به طور مثال بخشی را مشخص کنیم و در اختیار کارخانه یا مرکز صنعتی قرار دهیم تا در آنجا درخت کاری صورت بگیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم در هر سال هزار هکتار پیرامون قم فضای سبز ایجاد کنیم و به ویژه از گیاهانی استفاده کنیم که خیلی نیاز به آب ندارند می‌توانیم این مشکل کانون‌های گرد و غبار را رفع کنیم. باید در این زمینه از خود مردم، شرکت‌های صنعتی و اتحادیه‌ها و… استفاده کنیم و این فضای سبز را توسعه دهیم. برای این منظور نیز استان قم به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

نامی با اشاره به کاشت یک میلیارد درخت مثمر در طول ۴ سال گفت: در این زمینه به صورت جدی سهمیه استان‌ها مشخص شده است و ما به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا ببینیم که در مهر سال آینده میزان سهمیه‌ای که برای هر استان در نظر گرفته شده، انجام شده است یا خیر. استاندار، فرماندار، بخشدار و حتی در روستاها دهیاران باید سهمیه‌ای که برای‌شان مشخص شده است، عملیاتی کنند.