سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت:‌ اگر آقای پزشکیان بتواند روی معیارهایی که مطرح شده بماند و آن را اجرایی کند، بزرگترین اتفاق پس از انقلاب، در تاریخ مدیریت کشور خواهد افتاد. اینکه ۶۰ درصد کابینه را افراد زیر ۵۰ سال قرار دهیم معنایش این است که می‌خواهیم خودمان را از حلقه بسته مدیرانی که باعث ناکارآمدی سیستم اداری و جریان سیاسی شدند نجات دهیم.

به گزارش جارچی اخبار، سعید نورمحمدی، در ارزیابی فراخوان دفتر مسعود پزشکیان به احزاب و تشکل‌های سیاسی برای چینش کابینه دولت چهاردهم گفت:‌ اولین نتیجه فراخوان آن است که تعیین کابینه از معادلات مافیاهای اقتصادی، سیاسی و حلقه‌های بسته قدرت خارج می‌شود و نهادهای مدنی و چهره‌های دانشگاهی می‌توانند گزینه‌های خودشان را در یک فرآیند شفاف به عنوان گزینه به آقای پزشکیان پیشنهاد دهند. بنابراین این روند برای کشوری که مدیران آن مدام در میان حلقه‌های بسته انتخاب می‌شدند دستاورد کمی نیست، بلکه اتفاق بزرگی است. نتیجه دوم در مورد شخص آقای پزشکیان است که فرصت را به ایشان می‌دهد تا بتواند با نگاه بازتر و افراد کارآمدتری اعضای کابینه خودش را انتخاب کند.

وی درباره ارزیابی خود از فرصت پزشکیان به احزاب برای پیشنهاد گزینه‌های خود برای ترکیب کابینه گفت: احزاب مدعی این موضوع هستند که حداقل برای اداره بخش‌هایی از کشور توانایی و نیروهای شایسته دارند. این اقدام آقای پزشکیان این فرصت را در اختیار احزاب هم قرار داده تا بتوانند بهترین گزینه‌های خودشان را برای مسئولیت‌های مهم کشور به رئیس‌جمهور پیشنهاد دهند. به خاطر همین فکر می‌کنم احزاب از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده خواهند کرد و خون جدیدی در درون سیستم اداری و بروکراسی کشور جریان خواهد یافت.

نورمحمدی در ارزیابی شاخص‌های مطرح شده از سوی پزشکیان برای چینش کابینه گفت: اگر آقای پزشکیان بتواند روی معیارهایی که مطرح شده بماند و آن را اجرایی کند، بزرگترین اتفاق پس از انقلاب، در تاریخ مدیریت کشور خواهد افتاد. اینکه ۶۰ درصد کابینه را افراد زیر ۵۰ سال قرار دهیم معنایش این است که می‌خواهیم خودمان را از حلقه بسته مدیرانی که باعث ناکارآمدی سیستم اداری و جریان سیاسی شدند نجات دهیم. اما خیلی مهم است که آقای پزشکیان با توجه به فشارهایی که به طور طبیعی به هر رئیس‌جمهوری وارد خواهد شد، بتوانند روی این معیارها بمانند. اگر کابینه با این پیش‌فرض معرفی شود، به نظر من یک اتفاق بزرگ در تغییر مدیران کشور در سطح کلان اتفاق خواهد افتاد و نیروهای جوان، تازه‌نفس و باانگیزه‌تر مدیریت کشور را در دست خواهند گرفت.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که ارزیابی حزب ندای ایرانیان از کابینه آقای پزشکیان چیست و چه پیشنهاداتی برای انتخاب کابینه ایشان وجود دارد، گفت: معیارهایی که آقای پزشکیان برای انتخاب کابینه معرفی کردند در اصل همان مطالبه‌ای بود که حزب ندای ایرانیان از بدو تأسیس تا امروز پیگیر آن بوده است. به خاطر همین حزب ندای ایرانیان روی این مطالبات مصرانه خواهد ایستاد، پیگیری خواهد کرد تا ادامه پیدا کند. فکر می‌کنم آقای پزشکیان و تیم اولیه ایشان مشکل کشور را درست تشخیص دادند. ما نیازمند کنار گذاشتن مدیران پیر، فرتوت و بدون خلاقیت هستیم که کشور را با بن‌بست اداری مواجه کردند و توان تغییر جدی در اداره کشور نداشتند.

وی گفت: به خاطر همین می‌توانم بگویم تحلیل، خواسته و مطالبه حزب ندای ایرانیان دقیقا همان چیزی بود که در این دستورالعمل اعلام شد. یعنی دستورالعمل می‌توانست سقف خواسته اعضای جوان و کنشگران جوان باشد. به خاطر همین نحوه اجرا و تحقق‌ آن برای ما خیلی مهم است و باید پیگیری کنیم تا به نتیجه برسد و انجام شود.