باستان‌شناسان در عربستان برای نخستین بار با هشت دایره سنگی ایستاده مواجه شدند که به گفته آن‌ها مردم ۷ هزارسال پیش از آن‌ها به‌عنوان خانه استفاده می‌کردند.

به گزارش جارچی اخبار،  باستان‌شناسان در عربستان سعودی، هشت دایره سنگی باستانی را کاوش کرده‌اند که بیش از ۷۰۰۰ سال پیش به عنوان خانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

یک تیم از باستان‌شناسان، حدود ۳۴۵ مورد از این سازه‌ها را از طریق بررسی‌های هوایی در سراسر Harrat ‘Uwayrid، یک میدان گدازه در شمال غربی عربستان سعودی شناسایی کردند. آن‌ها اعلام کردند، این دایره‌ها (۴ تا ۸ متر) قطر دارند و حداقل یک سنگ ایستاده در مرکز دارند.

«جین مک ماهون» محقق افتخاری در دانشگاه استرالیای غربی و نویسنده اصلی مقاله، به لایو ساینس گفت: قدمت این دایره‌ها به حدود ۷۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد و دارای بقایای دیوارهای سنگی و دارای در است و سقف آن‌ها از سنگ یا مواد آلی ساخته شده است. این درحالی است که باستان‌شناسان در زمان کاوش بقایایی از ابزارهای سنگی ساخته شده از بازالت را کشف کردند.

او می‌گوید: باستان‌شناسان همچنین بقایای استخوان‌های گوسفند، بز و گاو را در این سازه‌ها پیدا کردند. همچنین در میان یافته‌ها انواع صدف‌های دریایی وجود داشت که همگی از دریای سرخ که در ۷۵ مایلی (۱۲۰ کیلومتری) غرب قرار دارد، آمده بودند. حضور صدف‌های دریایی نشان‌دهنده توسعه شبکه‌های تجارت و مبادله، همزمان با تحرک است.

این باستان‌شناس معتقد است، آثار یافت شده در دایره ها، همراه با شباهت دایره‌ها به خانه‌های باستانی حفاری شده در اردن، نشان می‌دهد که بسیاری از دایره‌های سنگی ایستاده، اگر نگوییم همه، سازه‌های خانگی هستند.

به گفته مک ماهون، در سطح جهانی، معماری داخلی اولیه همیشه گرد بود و خانه‌های مستطیلی فقط در دوران نوسنگی متأخر ظاهر شده‌اند. همچنین حدود ۷ هزار سال پیش، شرایط زیست‌محیطی در شمال عربستان سعودی بسیار مرطوب‌تر از امروز بود، اما کشاورزی هنوز به کار گرفته نشده بود.

او می‌گوید: هیچ مدرکی دال بر پرورش گونه‌های اهلی‌شده گیاهان مانند گندم و جو وجود ندارد، اما احتمالاً جمع‌آوری گیاهان وحشی صورت گرفته است و احتمالاً چشم‌انداز را برای افزایش احتمال و عملکرد گونه‌های وحشی دستکاری کرده‌اند.

زمانی که این دایره‌های سنگی ایستاده مورد استفاده قرار می‌گرفت، شکل دیگری از سازه سنگی که امروزه به نام مستطیل شناخته می‌شود، نیز ساخته می‌شد. حفاری‌ها در سازه‌های مستطیل نشان می‌دهد که آن‌ها هدفی آیینی داشتند که احتمالاً شامل قربانی کردن گاو نیز می‌شد. استفاده همزمان از سازه‌های مستطیل و دایره‌های سنگی ایستاده نشان می‌دهد احتمالا این دو نوع ساختار جنبه‌هایی از یک موجودیت فرهنگی واحد باشند.