مسئول مرکز پایش تالاب “بامدژ” خوزستان از احتمال خطر انقراض و تهدید لاک پشت “فراتی” ایران با ورود غیرقانونی لاک پشت “چینی” به عنوان حیوان خانگی در کشور خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار،  “احمد فریسات” روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لاک پشت فراتی تنها لاک پشت “لاک نرم ” ایران و به طور مشخص استان خوزستان است، افزود: متاسفانه این گونه خزنده در معرض خطر انقراض و تهدیدهای بسیاری روبرو است که یکی از این تهدیدها ، ورود غیرقانونی لاک پشت “لاک نرم چینی” به عنوان حیوان خانگی است.

وی گفت : به منظور پیشگیری از انقراض این گونه نادر از لاک پشت ها یک قطعه لاک پشت “فراتی” در تالاب بامدژ واقع در ۷۰ کیلومتری شهرستان شوش و ۴۰ کیلومتری اهواز  استان خوزستان رها سازی شد.

به گفته وی ، رها سازی این گونه ارزشمند لاک پشت فراتی که در خارج از زیستگاه خود مشاهده شده بود بعد از اندازه گیری و سنجش نسبی ابعاد (بیومتری) در تالاب بامدژ زیستگاه اصلی آن انجام شد.

وی همچنین دشواری در شناسایی این دو گونه لاک پشت به علت شباهت زیاد آن‌ها را یکی دیگر از تهدید ها علیه گونه ایرانی ذکر کرد.

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ خاطر نشان کرد: شباهت نزدیک دو لاک پشت لاک نرم فراتی و چینی باعث شده که احتمال رهاسازی اشتباه لاک پشت چینی به دلیل شناسایی نادرست در زیستگاه‌های طبیعی گونه لاک پشت بومی ایران وجود داشته باشد.

وی افزود: پوستر آموزشی در راستای حفاظت از لاک پشت فراتی توسط بخش آموزش موزه طبیعت و حیات وحش و همچنین موسسه خزنده شناسان پارس به چاپ رسیده است.

به گفته فریسات، سه تفاوت بارز لاک پشت فراتی و چینی که می‌تواند در شناسایی و تشخیص صحیح بین این ۲ گونه به ما کمک کند رنگ چشم، قسمت جلوی لاک و همچنین شکل پوزه این دو لاک پشت است بدین اینصورت که در لاک پشت فراتی رنگ شکم اغلب کِرم زرد رنگ ولی در گونه چینی  رنگ سفید یکدست است.

وی ادامه داد : تفاوت دیگر اینکه لاک پشت فراتی در قسمت ابتدای لاک خود فاقد لبه تاخورده و برجستگی است اما در گونه چینی قسمت جلوی لاک دارای برجستگی و تاخوردگی است و تفاوت سوم اینکه پوزه لاک پشت فراتی پهن و کوتاه، در صورتی که پوزه لاک پشت چینی بلند، باریک و نوک دار است.

براساس نقشه‌های دوره‌ای سازمان آب و برق خوزستان وسعت تالاب بامدژ در دهه ۳۰ خورشیدی به ده هزار هکتار می‌رسید اما با تغییرات محیطی و دخالت‌های انسانی هم‌اکنون دستکم چهار هزار هکتار وسعت دارد.