فیلمبردار فیلم کوتاه «شریف» معتقد است؛ اگر حمایت از فیلمسازان «هنر و تجربه» به یک دغدغه فرهنگی تبدیل شود، بی‌شک جذب مخاطب حداکثری هم در پی خواهد داشت.

به گزارش جارچی اخبار، هاشم مرادی، فیلمبردار فیلم کوتاه «شریف» که در بسته فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در حال اکران است، درباره حضورش در این فیلم بیان کرد: قبل از همکاری در فیلم «شریف» با آقای علیزاده سابقه دوستی و رابطه‌ای صمیمی فراتر از همکاری داریم. در اثنای مراوده‌ها و همکاری‌ها به این باور رسیدم که محمد علیزاده اخلاق‌مدار، کار بلد و دغدغه‌مند سینما و سینما برای او حائز اهمیت است. به همین دلیل در همکاری با او تعلل نمی‌کنم. محمد علیزاده مدرس سینماست و تدریس به شیوه عملی و کارگاهی در مراکز سینمایی، موجب شده اشراف خوبی در اجرا داشته و مشکل فنی چه از لحاظ دکوپاژ و چه شناخت فنی فیلمبرداری نداشته باشد. به همین دلایل، معمولا تعامل خوبی با عوامل دارد.

چالش اصلی ما در «شریف» انتخاب لوکیشن بود

وی افزود: آنچه را در راستای ماکت ذهنی خود مبتنی بر فیلمنامه درست تشخیص بدهد، می‌پذیرد و در غیر این صورت با دلیل رد می‌کند و اینگونه عوامل هم با بلاتکلیفی مواجه نمی‌شوند. اولین بار که محمد ایده «شریف» را برایم تعریف کرد با آن ارتباط گرفتم و برای همکاری اعلام آمادگی کردم.

مرادی درباره چالش‌های کار گفت: مهمترین چالش ما در «شریف»، پیدا کردن لوکیشن متناسب با فیلمنامه برای فیلمبرداری بود که می‌بایست لوکیشن آن خاص، بکر و در دل طبیعت می‌بود که با روح قصه که تمی عارفانه است، سازگار باشد. در نتیجه به دنبال روستا و امامزاده‌ای با فضا و معماری خاص بودیم. پس از بازبینی از مکان‌های زیاد، روستایی با دو سه ساعت فاصله از شهر خرم آباد انتخاب شد که خود روستا و فضای اطراف آن واقعا خوب و منحصربفرد بود. علیرغم سختی‌های زیاد بر سر راه‌مان، در ابتدا فیلمنامه خوب «شریف» و ارتباط عوامل با آن، در ثانی رفاقت و همدلی گروه موجب شد مشکلات را جدی نگیریم و سختی‌ها را به امید نتیجه خوب و تاثیرگذار «شریف» به جان بخریم که خدارو شکر نتیجه رضایت بخش هم شد.

وی تصریح کرد: مشکلات معمولاً در فیلم کوتاه وجود دارد که عمده آن‌ها، محدویت‌های مالی و تولیدی است که فیلم «شریف» هم از این قاعده مستثنا نبود. در مواقعی محدویت‌های مالی مساله‌ساز و حتی پیچیدگی‌هایی را در پی دارد. عوامل حرفه‌ای سینما شرایط فیلم کوتاه را درک کرده و با خلاقیت‌های خود این خلاء را جبران می‌کنند. بنابراین کمبودهای گروه فیلمبرداری در «شریف» نیز با تجربیات و خلاقیت خوب گروه جبران و نتیجه کیفی کار قابل قبول شد.

تعامل با کارگردان نتیجه خوبی دارد

فیلمبردار فیلم سینمایی «احمد» درباره تعامل با کارگردان «شریف» توضیح داد: به اعتقاد من، کارگردان در تعامل با گروه می‌تواند به نتیجه خوب و مطلوبی دست یابد. هر کدام از افراد گروه در طول فعالیت سینمایی تجربیاتی را کسب و این تجربیات از کاری به کار دیگر منتقل می‌کنند. همسو و راهبری کردن این تجربیات در راستای اجرای فیلمنامه کاری هوشمندانه است و اگر کارگردان به درستی از آن بهره ببرد نتیجه بخش خواهد بود، چه این تجربه فیلمبردار باشد یا طراح صحنه، صدابردار و یا بازیگران. که اگر این تجربیات هدفمند شوند موجب تغییرات و پدید آمدن آثار مثبتی در نتیجه کلی فیلم می‌شوند. در فیلم «شریف» گاهی پیشنهادی را دادم آقای علیزاده پذیرفت و اجرا کردیم و گاهی هم نپذیرفت.

وی افزود: فیلمنامه در سینما چراغ راه است، کارگردان با توجه به فیلمنامه مشخص می‌کند در چه مسیری باید حرکت کرد و مواجهه با کار چگونه باید باشد. خوشبختانه «شریف» فیلمنامه خوبی داشت و این امر مهم و تاثیرگذار، موجب تعامل بین عوامل فیلمبرداری بود.

مرادی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی‌اش درباره حضور در سینمای کوتاه و تفاوت آن نسبت به سینمای بلند در چیست، گفت: به نظرم اهمیت فیلم کوتاه به اندازه سینمای بلند حرفه‌ای است و هر دو از یک درجه اهمیت برخوردارند. فیلم کوتاه پلی برای ارتقا و ورود به سینمای حرفه‌ای است و فیلمساز سینمای کوتاه ‌تمام توان و شایستگی خود را به کار می برد تا ثابت کند که می‌تواند در سینمای حرفه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد. معتقدم فیلم کوتاه خلاقانه‌تر و تجربه محور است. خلاقیت در فیلم کوتاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مسئولیت فیلمبردار در سینما حائز اهمیت است

وی بیان کرد: محدویت زمانی برای روایت داستان یا خلق یک موقعیت در فیلم کوتاه نیاز به خلاقیت و المان‌های بصری توأمان دارد تا نتیجه درستی با قابلیت های سینمایی در پی داشته باشد. مسئولیت فیلمبردار در سینما حائز اهمیت است؛ وظیفه فیلمبردار تبدیل متن و ذهنیت کارگردان با نگاه و جهان بینی خود به تصویر است.

حمایت از فیلمسازان «هنر و تجربه» به یک دغدغه فرهنگی تبدیل شود

این فیلمبردار سینما درباره اکران فیلم کوتاه در سینما و پیشنهاد برای جذب مخاطب بیشتر توضیح داد: خوشبختانه مدتی به طور مستقیم با سینمای «هنر و تجربه» در ارتباط بودم و زحمات و تلاش‌های دوستان را از نزدیک برای جذب مخاطب دیدم که واقعا جای قدردانی دارد. همین اکران بسته فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» که درباره آن صحبت می‌کنیم، با تلاش گروه هنر و تجربه تحقق پیدا کرده که قابل تقدیر و ستایش است. اما این اکران‌ها جای گسترش دارد، چراکه تعداد سینماهای گروه «هنر و تجربه» کم است و جای بسی تاسف دارد که در بسیاری از شهرها امکان اکران فیلم‌های «هنر و تجربه» وجود ندارد و یا اگر هست مشکلات زیادی دارد.

هاشم مرادی در پایان گفت: اگر حمایت از فیلمسازان «هنر و تجربه» به یک دغدغه فرهنگی تبدیل شود، بی‌شک جذب مخاطب حداکثری هم در پی خواهد داشت. به اعتقاد من، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حمایت‌های بیشتری از گروه هنر و تجربه داشته باشد تا متضمن حیات هنری عده‌ای که آنها هم در عرصه فرهنگ و سینما دغدغه‌مند هستند و چه در حوزه فیلم کوتاه چه فیلم های بلند تجربی و یا مستند کار می‌کنند، باشند.

بر این اساس، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئو‌های پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.