مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی  تعداد کودکان بی سرپرست نگهداری شده در مراکز دولتی و غیردولتی آذربایجان شرقی را ۳۰۲ نفر اعلام کرد  و گفت: این کودکان در ۲۴ مرکز و از سنین صفر تا سه، سه تا ۶، ۶ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سالگی با مدیریت و نظارت کامل بهزیستی نگهداری می شوند.

به گزارش جارچی اخبار، فرگل صحاف روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی  اظهار داشت: سال گذشته در مجموع ۶۹ نوزاد به شیرخوارگاه های استان منتقل شده اند که از این تعداد تاکنون ۲۳ نفر با قبول فرزندخواندگی از مراکز نگهداری خارج شده اند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی تنها نهاد متولی کودکان بدون سرپرست در کشور است، رویکرد این مجموعه در صیانت از این کودکان را حمایت های خانواده محور اعلام کرد و گفت: هدف اصلی ما نگهداری و تربیت این کودکان در قالب خانواده زیستی یا فرزند خواندگی است.

صحاف همچنین با اشاره به تعداد یکهزار و ۵۹۸ کودک امدادبگیر در آذربایجان شرقی گفت این کودکان در نقاط مختلف استان توسط نزدیکان خود نگهداری می شوند که در یک سال گذشته ۴۸۰ میلیارد ریال توسط بهزیستی در این زمینه هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی کنترل و رصد دقیق کودکان واگذار شده را یکی از رسالت های اصلی این اداره کل خواند و یادآور شد: با بررسی مدت زمان ۲۰ ساله این واگذاری ها مشخص شد که هیچ مشکلی برای فرزندان بهزیستی به وجود نیامده است.

صحاف از سیر صعودی قبول فرزندخواندگی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در ۱۰ سال گذشته روند این موضوع فزاینده بوده است به طوری که در سال ۱۳۹۳ تنها ۳۵ کودک واگذار شده بود که این تعداد در سال گذشته به ۷۸ نفر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این مجموعه ۱۴۲ هزار و ۷۷۸ خانوار را زیر پوشش دارد گفت: این میزان ۵.۷۸ درصد کل مددجویان سازمان بهزیستی کشور را شامل می شود.

صحاف همچنین تعداد افراد مستمری بگیر بهزیستی آذربایجان شرقی را ۹۹ هزار و ۳۹۸ نفر اعلام کرد وافزود: این تعداد هفت درصد مجموع مستمری بگیران سازمان بهزیستی در کشور را تشکیل می دهد.

وی اعتبار هزینه شده ماهانه برای مستمری بگیران بهزیستی آذربایجان شرقی در خرداد ماه گذشته را یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد وگفت: این رقم در سال گذشته معادل ۹۷۰ میلیارد ریال بود که برای ۱۰۷ هزار و ۴۱۹ نفر پرداخت می شود.

صحاف افراد معلول زیر پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی را ۸۸ هزار و ۷۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: این افراد حدود ۶ درصد مجموع معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی را شامل می شود که هدف اصلی سازمان بهزیستی برای حمایت از این قشر توانمندسازی آنان برای ادامه زندگی مستقل است.

وی با اشاره به تحت پوشش بودن ۲۶ هزار ۷۵۹ زنان سرپرست خانواده از سوی بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: این میزان حدود ۹ درصد جامعه هدف بهزیستی کشور را شامل می شود

صحاف با بیان اینکه تاکنون از مجموع زنان سرپرست خانواده تحت حمایت بهزیستی استان تعداد ۴۹۰ نفر به خودکفایی شغلی رسیده اند، یادآور شد: با تلاش های دولت سیزدهم و تخصیص اعتبارات لازم اکنون پشت نوبت در این حوزه وجود ندارد.

وی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم برای حمایت از زنان سرپرست خانواده را پرداخت حق بیمه آنها عنوان کرد و افزود: در این زمینه تاکنون حق بیمه تعداد ۲ هزار و ۲۳۳ نفر از زنان سرپرست خانواده مراکز شهری و تعداد یکهزار و ۶۹ نفر از زنان مناطق روستایی از سوی بهزیستی آذربایجان شرقی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تعداد ۳۵ نفر از فرزندان بهزیستی آذربایجان شرقی با ازدواج مشترک از گردونه حمایتی این مجموعه خارج شده اند، افزود: برای این افراد در مجموع ۷۰ میلیارد ریال که برای هر زوج ۲ میلیارد ریال را شامل می شود، تسهیلات داده شده است.

صحاف حمایت از ۶ هزار و ۶۶۱ دانش آموز و ۶۳۴ نفر از دانشجویان را از دیگر فعالیت های حمایتی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی عنوان کرد و ادامه داد: این مجموعه خدمات رسان در قالب طرح هایی همچون مداخلات مددکاری، توزیع بسته های حمایتی، پشتیبانی از خانواده های دارای سرپرست متوفی، حمایت از چندقلوهای مختلف در تمام شهرستان ها و ارایه کمک هزینه های توانبخشی از جامعه آماری خود حمایت می کند.

وی از فعالیت تعداد ۹۶ مرکز روزانه توانبخشی در آذربایجان شرقی خبر داد که این مرکز برای چهار هزار و ۳۰۹ نفر خدمات می دهند که از این تعداد نیز سه هزار و ۷۱۹ نفر یارانه مستقیم از سازمان بهزیستی دریافت می کنند.

صحاف تامین وسایل کمک توانبخشی را یکی از ماموریت های مهم سازمان بهزیستی برای افراد زیرپوشش برشمرد و گفت: در یک سال گذشته ۲۱۱ میلیارد ریال هزینه شده و همچنین ۲۶ میلیارد ریال نیز برای خرید خدمات توان پزشکی افراد زیر پوشش به تعداد یکهزار و ۲۹۵ نفر هزینه شده است.

وی یکی از مهمترین بخش های خدمات رسان بهزیستی را اورژانس اجتماعی بیان کرد که در سال گذشته بیش از هشت هزار تماس با این مرکز برقرار شد که برای پنج هزار و ۱۴۳ مورد خدمات سیار ارایه شد و برای هفت هزار و ۱۸۰ مورد نیز مداخله در بحران به ثبت رسیده است.

صحاف تعداد مراکز اورژانس اجتماعی آذربایجان شرقی را ۱۸ مرکز با تعداد ۱۴۲ نیروی انسانی اعلام کرد و ادامه داد: تعداد هفت مرکز غیر دولتی با ۲۱ نفر کارمند نیز در استان آماده ارایه انواع خدمات اجتماعی هستند.