معاون کنسولی وزارت خارجه گفت: اگر شما شنیدید که در سال گذشته ۲۸ کشور از امتیاز لغو روادید با جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شدند تنها یک موضوع مربوط به ویزا نیست این مسأله اثرات ملموسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی دارد.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، پارلمانی و ایرانیان وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در ابتدای این نشست در سخنانی به معرفی ساختمان محل استقرار این معاونت و همچنین خدمات و فعالیت های معاونت متبوع خود پرداخت.

بیگدلی در ادامه ابراز داشت: اگرچه یک معاونت اجرایی هستیم و نمایندگان این معاونت تحت عنوان کنسول‌های این معاونت در قالب ۱۴۰ دفتر نمایندگی در ۱۰۳ کشور جهان حضور دارند. امور کنسولی ابعاد متفاوتی دارد و به همین خاطر در خیلی جاها شخص سفیر یا نفر دوم سفارت در امور کنسولی دخالت می‌کند تا کارها با روند بهتری پیش برود.

وی افزود: فارغ از این ما به عنوان یک بخش از دیپلماسی کشور هستیم که با استفاده از ابزار کنسولی در روابط با کشورها تاثیرگذاری داریم، دولت‌ها سعی می‌کنند با استفاده از ظرفیت‌های کنسولی و حل مشکلات منافع خود را در بالاترین حد ممکن قرار داده و تامین کنند.

معاون کنسولی وزارت خارجه در ادامه ابراز داشت: اگر ما گفتمان‌های اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را دو گفتمان دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی تعریف کنیم باید بدانیم که برای این دو حوزه چه برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌هایی دارد. برای مثال در سیاست همسایگی چسبندگی و مناسبات دوجانبه را تقویت کنیم. بنابراین اگر شما شنیدید که در سال گذشته ۲۸ کشور از امتیاز لغو روادید با جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شدند تنها یک موضوع مربوط به ویزا نیست این مسأله اثرات ملموسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی دارد.

بیگدلی در بخش کنسولی مجموعه‌ای از خدمات و وظایف را براساس قانون بر عهده داریم و هر آنچه یک ایرانی برای تسهیل امور خود در داخل و خارج از کشور به دولت نیاز پیدا می‌کند وزارت خارجه نمایندگی می‌کند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در ۱۴۰۲ براساس آخرین آمار ما در حوزه صدور یا تجدید گذرنامه ایرانیان خارج از کشور به حدود ۲۰۰ هزار گذرنامه در نمایندگی‌های خودمان رسیدیم.

وی گفت: سال گذشته یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی که قصد سفر به ایران داشتند صادر کردیم. ۱۲ هزار برگه عبور برای ایرانیانی که گذرنامه‌شان مخدوش یا منقضی شده است صادر کردیم. صدور شناسنامه، ثبت ازدواج، طلاق و … ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ مورد انجام شده است. تایید مدارک تحصیلی و امور دانشجویی دانشجویان ایرانی خارج از کشور ۵۰ هزار مورد بوده است.

بیگدلی بیان کرد: در دوره شهید امیرعبداللهیان یک سلسله فعالیت‌هایی داشتیم که قابل توجه است و از زمره کارهای مهم دولت سیزدهم در وزارت خارجه باید تلقی شود و آن توجه به دیپلماسی‌های متعدد است.

وی ادامه داد: در این مدت برای تردد زوار امام رضا شرایط لغو روادید را فراهم کردیم. اقدامات فوق‌العاده خوبی در حوزه بیمه زائران صورت گرفت، هزینه‌ای که از آن‌ها دریافت می‌شود هم برای شرکت های بیمه ای کشورمان سودآور است و هم زائران در جریان سفر خود از خدمات خوب بهداشتی کشور استفاده می‌کنند.

بیگدلی افزود: در حوزه دیپلماسی فرهنگ و هنر ما تلاش کردیم به هنرمندان خودمان پیام هایی بدهیم که آماده همکاری و کمک رسانی به این عزیزان هستیم برای برپایی نمایشگاه ها در خارج؛ همچنین با برقراری میز ویژه مختص این حوزه هرگونه نیاز و کمک هایی که مورد نیاز آن‌ها است را ارایه می‌کنیم و وزیر شهید امیرعبداللهیان نیز به این مسأله تاکید ویژه داشتند. همچنین در حوزه دیپلماسی ورزشی و کمک رسانی به ورزشکاران نیز تلاش ها و اقدامات ویژه‌ای داشتیم که در سه سال گذشته اعتماد خوبی در میان ورزشکاران ما نسبت به وزارت خارجه شکل گرفت.

وی گفت: در حوزه دیپلماسی گردشگری تعاملات و همکاری خوبی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم در زمینه معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و برپایی نمایشگاه های خارجی که این همکاری با تعامل خوب دوجانبه در حال انجام است. موارد مربوط به زندانیان ایرانی در خارج از کشور یکی از موضوعاتی مهمی است که در همکاری و تعامل با نمایندگان محترم مجلس به صورت روزمره از نمایندگان محترم دریافت می‌کنیم، همچنین موضوع تسهیل برای فعالان اقتصادی مناطق مختلف کشور که قصد فعالیت در کشورهای خارجی دارند و نیازمند ارتباط با سفارت یا تعامل هستند و موضوعات کنسولی مختلفی هستند که ما دریافت می‌کنیم و مکلف هستیم که آن‌ها را پیگیری می‌کنیم و نتیجه را ارایه می دهیم، در مجموع تعامل ویژه و پیشرفته‌ای میان ما و مجلس برقرار است.