مراسم تشییع سعید راد، بازیگر سینما و تلویزیون، صبح امروز در محوطه خارجی خانه سینمای شماره ۲ با حضور جمعی از سینماگران و علاقه‌مندان به این هنرمند فقید برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار،کامران ملکی که اجرای مراسم تشییع سعید راد را برعهده داشت، در ابتدا اظهار کرد: بهار سال ۱۳۷۹ قرار بود یک نمایندگی از خانه سینما در جزیره کیش احداث شود، نزدیک به ۱۰۰ نفر از اعضای خانه سینما در فرودگاه آماده بودند تا به کیش بروند، در بین آن افراد یک چهره بسیار جلوه‌گری می‌کرد که سعید راد بود. سعید راد بعد از سالها به آن جمع ملحق شده بود و از همان زمان تا امروز که از این خانه به منزل ابدی‌اش بدرقه می‌شود، وارد خانه سینما شد.

در ادامه این مراسم علی دهکردی (مدیرعامل خانه سینما) به عنوان اولین سخنران اظهار کرد: خداوند امروز میزبان ستاره سینمای ایران است. امروز در ضیافت کهکشانی سینمای ایران محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی، رضا بیک ایمانوردی و خیلی از ستاره‌های این سینما امروز میزبان یک ابرستاره هستند؛ سینمای ما یکی از ستاره‌های تابناک خودش را از دست داد. بازیگری یک عشق است، عشق پایان ندارد و هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق. سعید راد همیشه ستاره بالابلند و رعنای سینمای ایران باقی می‌ماند.

محمدمهدی عسگرپور (رئیس هیئت مدیره خانه سینما) به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: امروز برای بدرقه ستاره درخشان سینمای ایران گرد هم آمدیم، فردی عاشق وطن، عاشق هموطنان خودش و به شدت جدی در کار. امروز آرزویی دست نیافتنی برای اهالی سینما شده که در مراسم بدرقه عزیران بگوییم او یک زندگی طبیعی داشت، به ایشان ظلم نشد و ما حالا آمدیم که او را بدرقه کنیم. ما در سختی‌هایی کار می‌کنیم که به آن محدودیت‌های بی‌جهت اضافه می‌شود و ما با هنرمندی امروز مواجه هستیم که با سختی‌هایی که در این سالها متحمل شد، آشنا هستیم. عشق به وطن و هموطنانش باعث شد که سعید راد به ایران برگردد و با سختی‌ها کار کند و نامش در سینمای ما همیشه جاودان می‌ماند.

پژمان بازغی (رئیس انجمن بازیگران) نیز در سخنانی اظهار کرد: فکر میکنم اولین فیلمی که بعد از ۱۸ سال آقای راد کار کردند فیلمی بود که بنده با ایشان در آن حضور داشتم و همکاری کردم و خیلی از ایشان یاد گرفتم. ستارگان پیشکسوت روشن‌کننده راه سینماگران جوان هستند و تعجب می‌کنم چرا چهره‌های جوان را در این مراسم نمی‌بینم و امیدوارم جوانان بیشتر حضور پیدا کنند تا قوت قلبی برای سینماگران باتجربه باشند. از رضا درویش و محمود خوردبین و اهالی باشگاه پرسپولیس هم برای حضور در این مراسم تشکر می‌کنم، چون آقای راد ورزشکار بودند و امروز بسیاری از چهره‌های باشگاه پرسپولیس هم در مراسم تشییع ایشان حضور دارند.

در ادامه سام راد (فرزند سعید راد) روی صحنه حاضر شد و اظهار کرد: ایران و سینمای ایران یک بازیگر محبوب و یک عقاب حرفه‌ای را از دست دادند، در عکس‌هایی که امروز از پدرم مشاهده می‌کنیم دو سال ۱۳۲۳ و ۱۴۰۳ نوشته شده که بین این دو سال یک خط تیره است و پدرم این خط تیره را برای سینمای ایران پر کرد و از شما می‌خواهم خط تیره‌تان را خوب زندگی کنید، یک طوری زندگی کنید که هر وقت از دنیا رفتید به خوبی از شما یاد کنند.

نگاه راد (دیگر فرزند سعید راد) نیز طی سخنانی اظهار کرد: من نگاه و سام برادرم، فرزندان ستاره سینمای ایران سعید راد هستیم، از جانب خودمان همسرانمان و فرزندانمان از حضورتان و دعای خیرتان سپاسگذاریم. سعید راد هنرمندی که سالیان سال بر پرده سینماها درخشید و ماندگار شد، عشقش دوربین بود، زندگی‌اش سینما و نفسش پرسپولیس. قلبش برای ما و نوه‌هایش می‌تپید. همه دوستان و آشنایانش وقتی شنیدند پدرم ناخوش شده متعجب شدند، پرسیدند چطور سعید راد قوی و ورزشکار بر اثر زمین خوردگی ساده اسیر تخت بیمارستان شد. من، همسرم و برادرم ده ماه تمام با کمال قدرت و عشق به پدرم خدمت کردیم، تا جایی که به قول پرستاران دیگر مراقبت از ایشان در کیس ما نبود، مجبور به انتقال پدرم به کلینیک تخصصی سالمندان شدیم و همینجا از همه کادر پزشکی و پرستارانی که خدمت کردند ممنونیم و دستشان می‌بوسیم. متاسفانه قضاوت کردن کار آدم‌های بی‌فکر یا کوته‌فکر شده که هر چه به ذهنشان می‌آید بیان می‌کنند و پدرم همیشه از این کار رنج می‌برد و افسوس که الان هم رهایش نکردند. در این روزها چشم انتظار بهبودی‌اش بودیم تا دوباره برخیزد و همان سعید راد پر قدرت و پر ابهت شود، حیف که این انتظار بی‌حاصلی بود. شخصیت پدرم مانند تمام کاراکترهای فیلمهایش قوی، بی‌ریا، با اعتماد به نفس، متکی به خود و با عشق و با شکوه بود و هیچوقت راضی نبود خدشه‌ای به این تصویر نمادینش وارد شود و دلش نمی‌خواست در این بحران کسی او را ببیند چون او سعید راد سینمای ایران بود.

وی افزود: در همین دوران وقتی خبر درگذشت همکارانش را می‌شنید اشک می‌ریخت، درگذشت آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی، بیتا فرهی، فرامرز اصلانی و درگذشت رضا داوودنژاد را که می‌شنید برایشان روزها اشک می‌ریخت و از من می‌پرسید که آیا من یک روزی خوب می‌شوم؟ سعید راد، ستاره‌ای بود که متولد شد و خواهد ماند.

الهام راد (برادرزاده سعید راد) به عنوان آخرین سخنران این مراسم متنی را خواند که در آن به وطن‌دوستی و بازگشت این بازیگر فقید به کشور اشاره شد.

این مراسم با اقامه نماز به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر غلامرضایی به پایان رسید و سعید راد برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (سلام الله علیها) منتقل شد.

گفتنی است مراسم یادبود سعید راد روز جمعه ۱۴ تا ۱۶ در مسجد الرسول سعادت آباد برگزار می‌شود.