رئیس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت نظارت مستمر مقام قضایی بر روند اجرای احکام در مجتمع قضایی خانواده تاکید کرد و گفت: پرونده‌های وارده به مجتمع‌های قضایی خانواده باید کمترین وقت نظارت و رسیدگی را داشته باشند تا فرایند رسیدگی کاهش یابد و در عین حال در روند اجرای احکام تسریع شود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از دادگستری کل استان تهران، علی القاصی مهر امروز چهارشنبه در بازدید از مجتمع قضایی خانواده ۲ با تاکید بر اینکه برای رسیدگی و پیگیری پرونده‌های قضایی نباید منتظر و متکی به مراجعه حضوری طرفین پرونده باشد، افزود: معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان تهران مکلف است نحوه تنظیم اوقات شعب در مجتمع قضایی خانواده ۲ را مورد بررسی قرار دهد و ساز و کار لازم برای تسریع در این زمینه را ارائه کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان حضور در مجتمع قضایی خانواده ۲ با مراجعه‌کننده‌ای مواجه شد که مدعی بود فرایند احقاق حقوق وی دچار اطاله شده و به رغم اینکه همسر سابق وی ملزم بوده که هر چهار ماه یک سکه به‌عنوان مهریه دهد اما همچنان ادای دین نمی‌کند.

القاصی مهر پس از استماع اظهارات این شخص با تاکید بر اینکه مهریه حق زوجه است، در همان لحظه دستور داد تا اگر محکوم علیه نسبت به ادای دین اقدام نکرد، اقدامات قانونی لازم به‌منظور ملزم کردن محکوم علیه برای احقاق حقوق زوجه صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان حضور در مجتمع قضایی خانواده ۲ در خصوص درخواست یکی از مراجعان که فرآیند رسیدگی به پرونده تقسیم ترکه وی دچار اطاله شده بود، با سرپرست مجتمع شورای حل اختلاف مربوطه تماس گرفت و دستور داد تا به دلیل جلوگیری از تضییع حقوق این شخص، در رسیدگی به پرونده تقسیم ترکه تسریع صورت گیرد.

وی در ادامه و در جریان بازدید از شعب مجتمع قضایی خانواده ۲ میزان موجودی و آخرین وقت تعیین شده در هر یک از شعب را مورد بررسی قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان بازدید از یکی از شعب قضایی با موضوع عدم رعایت صحیح مفاد ماده ۵ قانون حمایت خانواده از سوی برخی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مواجه شد که سبب ارائه دادخواست‌های جداگانه اعسار از هزینه دادرسی می‌شود.
القاصی مهر در همین زمینه تاکید کرد: درخواست اعسار از هزینه دادرسی باید ضمن دادخواست دعوای اصلی ارائه شود و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ملزم به رعایت این موضوع هستند.
رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه و در دیدار با یکی از مراجعان که مدعی بود که همسر سابق وی از ارائه اموال خود برای ادای دین و پرداخت مهریه اجتناب می‌کند، دستور داد تا با بهره‌گیری از ظرفیت پلیس و انجام تحقیقات فنی اموال شناسایی شده از محکوم علیه توقیف و حقوق محکوم له از محل آن استیفا شود.

وی با حضور در شعبه اجرای احکام، نحوه تحویل مسکوکات و اخذ رسید از دریافت‌کننده‌ها را مورد بررسی قرار داد و در همین زمینه تاکید کرد ضمن مذاکره با صندوق بانک‌ها، مسکوکات مرتبط با پرونده‌های مهریه در صندوق امانات نگهداری شود و پس از انجام مکاتبات قضایی به صورت سیستمی نسبت به تحویل مسکوکات به محکوم‌له اقدام شود.

القاصی مهر در ادامه بر ضرورت فراهم شدن امکان درج و دریافت آمار مسکوکات تحویل شده و میزان اجرای احکام مرتبط با این حوزه از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه و ضمن آسیب‌شناسی از کارکرد این واحد قضایی دستور فعال‌سازی شعب شورای حل اختلاف در کنار مجتمع قضایی خانواده ۲ را به‌منظور سهولت دسترسی مردم و اهتمام در صلح و سازش صادر کرد.

وی ضمن گفت‌وگو با سرپرست شعبه اجرای احکام، کم و کیف این بخش را مورد مداقه قرار داد و بر اولویت‌دهی به مراجعانی که به‌صورت سیستمی اقدام به اخذ وقت می‌کنند، تاکید کرد و گفت: پذیرش و پاسخ‌گویی شایسته و همراه با احترام به مراجعان از نکات مهمی است که همواره باید مورد توجه همکاران قضایی و اداری قرار گیرد.