پیکر استاد « علی کوهپایه» هنرمند برجسته و پیشکسوت هنر نگارگری، سینما و تئاتر پس از برگزاری مراسم وداع، در قطعه نام آوران وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

به گزارش جارچی اخبار، در مراسم وداع این هنرمند که امروز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد، جمعی از نزدیکان، دوستداران و اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی و تبریز آخرین دین خود را به این هنرمند ادا و با پیکر وی وداع کردند.

هنرباوری، تواضع و حرکت در مسیر انسانیت از ویژگی‌های شخصیتی استاد کوهپایه بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آیین بدرقه استاد کوهپایه با اشاره به اینکه تبریز مهد انسان های بزرگی است که در طول تاریخ در دامان این شهر نضج یافته و بالنده شده‌اند، گفت: هنرباوری، تواضع و حرکت در مسیر انسانیت از ویژگی‌های شخصیتی استاد کوهپایه بود.

سیدمحمدحسین بلاغی اظهار کرد: این هنرمند فقید، چهره‌ای تاثیرگذار در عرصه‌ هنر نگارگری و همچنین تئاتر و سینما بود و شاگردان بسیاری را در این حوزه تربیت کرده‌ است.

وی افزود: از ویژگی‌های بارز شخصیت وی، ‌ هنرباوری و کشف و درک و شهود در عرصه‌ی هنر بود که بر این اساس آثاری ارزشمند خلق می‌کرد.

بلاغی خاطرنشان کرد: نوع برخورد جامعه و فعالان فرهنگ و هنر با فقدان این هنرمند، نشان دهنده جایگاه شاخص و برجسته هنری وی است.

وی بیان کرد: نام و یاد این هنرمند فقید در حافظه تاریخی و هنری تبریز ماندگار خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد:‌ حضور بزرگان فرهنگ و هنر در آیین تشییع این هنرمند، نشان دهنده‌ خوی و خصلت متعالی وی و قدرشناسی و قدردانی جامعه هنری از وی دارد.

بلاغی تاکید کرد: تبریز بزرگان و فرهیختگان بسیاری را در دامان خود پرورانده که در خلوت هنر به جایگاه های رفیع دست یافته اند و یاد و خاطره این بزرگان همیشه در تاریخ و فرهنگ این دیار باقی خواهد ماند و نسل های آینده تلاش خواهند کرد این هنرمندان بزرگ را هم بشناسند و هم بشناسانند.

مرحوم علی کوهپایه حقی به سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در محله دوه‌چی تبریز دیده به جهان گشود، وی پس از اتمام دوران ابتدایی و راهنمایی وارد هنرستان هنرهای زیبای تبریز شده و در محضر استاد عبداله باقری به فراگیری هنر تذهیب و طراحی سنتی مشغول شد.

وی علاوه بر نگارگری از سال ١٣۴٨ در زمینه هنر نمایش نیز فعالیت جدی و درخشانی داشت و در چندین فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و نمایش صحنه ای نقش آفرینی کرد.

استاد کوهپایه از سال ١٣۶٠ تا ١٣٧١ در آموزشگاه های متعدد تبریز از جمله مرکز آموزش عالی شهید سرداری و دانشگاه هنر اسلامی به تدریس هنر تذهیب پرداخت و از سال ١٣٧۵ پس از مهاجرت به تهران در هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تهران، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه علم و فرهنگ و همچنین انجمن خوشنویسان شهرری، مشغول تعلیم هنر نگارگری و تذهیب بود.

وی در آثاری هنری چون سریال تلویزیونی «شهریار»، سریال تلویزیونی «مسافران دره انار» و فیلم سینمایی مسافرغریب نقش ایفا کرده است.

شادروان علی کوهپایه اول مردادماه ۱۴۰۳ در تهران بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.