فلوشیب جراحی چاقی با بیان اینکه ۲۵ درصد مردم کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند، گفت: جراحی چاقی زیبایی نیست بلکه درمان دیابت، فشارخون بالا و رفلاکس معده در مبتلایان به افراد چاق است.

به گزارش جارچی اخبار، شهریار عزیزی در نشست چالش و باید و نبایدهای جراحی چاقی افزود: تغذیه مردم به سمت مصرف غذاهای آماده در جامعه و بی تحرکی افزایش یافته است.در حالیکه چاقی آسیب زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد می کند و پیشگیری مهمترین اصل بوده و باید با سیاستهای موجود وزارت بهداشت جلوی چاقی را گرفت.

وی با بیان اینکه دیابت، فشار خون، نازایی، رفلاکس معده بعد از جراحی چاقی قابل درمان است، اظهارداشت: ۸۰ درصد فشارخون بالا و ۷۰ درصد نازایی در مبتلایان به چاقی بعد از انجام جراحی قابل درمان بوده و در واقع با عمل جراحی ۸۰ درصد اضافه وزن کاهش می یابد.

این پزشک با تاکید بر اینکه افراد بعد از جراحی چاقی باید سبک زندگی سالمی را داشته باشند، ادامه داد: جراحی در کودکان چاق نیز باید انجام شود زیرا در بزرگسالی دچار مشکلات و بیماریهای جبران ناپذیری می شوند، بطور مثال کودکانی به ما مراجعه می کنند که دارای وزن بالای ۱۵۰ کیلو هستند.

عزیزی، آمبولی قلب را در افراد چاقی که جراحی می کنند، یک درصد بیان کرد و گفت: جراحی چاقی زیبایی نیست و در واقع درمان است و در عین حال پیکر تراشی برای فرم دهی بدن بوده و روش کنترل چاقی نیست، افراد در این زمینه نباید به تبلیغات فضای مجازی اعتماد کنند زیرا فریبنده و تبعات زیادی دارد.

۱۸درصد کودکان اضافه وزن دارند

مستانه تابش متخصص تغذیه نیز در این نشست گفت:بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۳۲۰ کودک در دنیا دچار اضافه وزن و ۱۶۰ میلیون کودک نیز چاق هستند و بیماری کرونا به شدت روی افزایش چاقی اثر گذاشته است.

وی ادامه داد: در ایران نیز حدود ۱۸ درصد کودکان دارای اضافه وزن و ۱۰ درصد چاق هستند و بطور کلی ۵۶ درصد جمعیت کشور دچار درجاتی از چاقی هستند، دسترسی زیاد به تلفن همراه ، مصرف غذاهای آماده و کم تجرکی در دوران همه گیری کرونا باعث افزایش چاقی در جامعه به خصوص کودکان شده است و حجم مصرف فست فودها را افزایش داده است.

در ایران نیز حدود ۱۸ درصد کودکان دارای اضافه وزن و ۱۰ درصد چاق هستند.تابش تاکید کرد: افراد برای پیشگیری از بیماریها ضرورت دارد سبک تغذیه سالم را در پیش بگیرند و افرادی که اقدام به جراحی چاقی می کنند نیز ضرورت دارد بر اساس الگوی غذای سالم ، نیازهای ضروری بدن تامین شود تا علاوه بر وزن مناسب، دچار سوء تغذیه نشوند.

مجتبی کریمی روانپزشک نیز در مورد اختلالات مرتبط با روان و غذا گفت: غذا را برای تامین انرژی و نیازهای بدن استفاده می کنیم افرادی که مشکلات تروما و هیجانی زیاد دارند میل به غذا زیاد داشته و تعادل را رعایت نمی کنند و این پرخوری باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

وی ادامه داد:کسانی که رفتارهای خودکشی داشته، مبتلا به اختلالات مصرف مواد مخدر هستند، یا نگرانی زیاد راجع به ظاهر خود دارند، از لحاظ پزشکی نیازی به جراحی چاقی ندارند و برخی داروها روی سیستم اشتها اثر گذاشته و منجر به چاقی می شود.

سید راشد مهدوی، متخصص داخلی نیز با بیان اینکه فشار خون،دیابت و آپنه خواب به عنوان بیماری های همراه چاقی است، گفت: بیماری های کلیوی و کبدی چرب ، آرتروز،بیماری های مفصلی از جمله بیماری های مرتبط با چاقی است.

وی اظهارداشت: در برخی افراد اولین قدم در درمان چاقی جراحی است و معمولا در افراد دارای بی ام آی بالای ۳۵ تا ۴۰ کاندید جراحی هستند و در واقع هدف درمان چاقی و جراحی فقط زیبایی نیست بلکه درمان برخی بیماری ها مثل مشکلات کلیوی و دیابت مدنظر است.