وزیر خارجه ترکیه بر آمادگی کشورش برای گفت‌و‌گو با دمشق در همه سطوح تاکید کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از القدس العربی، «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر آمادگی کشورش برای آغاز گفت‌وگو با دمشق گفت: «اقداماتی وجود دارد که ترکیه باید با همکاری دمشق در چندین موضوع از جمله مرزها، تروریسم و پناهندگان انجام دهد».

فیدان با اشاره به اینکه ترکیه خواهان عادی سازی روابط با دمشق مانند عادی سازی روابط با برخی کشورهای منطقه است، افزود: «رئیس جمهور ما اعلام کرد که آماده آغاز گفت وگو در همه سطوح از جمله ریاست جمهوری برای حل مشکلات موجود هستیم».

وی با اشاره به اینکه دو کشور از سال ۲۰۱۷ از طریق کانال‌های متعدد گفت‌وگو کرده‌اند، گفت: «دوره آرامش ادامه‌دار ۶ تا ۷ ساله باید از حالت موقت به حالت پایدارتر تبدیل شود».

فیدان تصریح کرد: «اقداماتی وجود دارد که باید در ترکیه با همکاری دولت سوریه انجام دهیم، از جمله امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم و همچنین بازگشت امن و رایگان آوارگان».

وی برلزوم پاکسازی سوریه از تروریسم به ویژه مناطق عربی تحت اشغال حزب کارگران کردستان که تاسیسات نفتی آن توسط این گروه تصرف شده است، تاکید و تصریح کرد که منابع مردم سوریه توسط آنها غصب شده است.

وی درباره سرنوشت معارضان سوری تحت حمایت ترکیه گفت: موضوع مخالفان سوری و مناطق تحت کنترل آنها همه موضوعاتی است که باید در چارچوب قطعنامه های مربوطه سازمان ملل مورد بحث قرار گیرد. دیدگاه و ترجیحات اپوزیسیون قانونی سوریه که جامعه آن را به رسمیت می شناسد، اساس نظام بین الملل است.»