رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی پایتخت از دستگیری اعضای باند سه نفره کلاهبرداری که با ترفند اجاره ملک، پس از دریافت مبلغ پیش پرداخت یا رهن از محل متواری می‌شدند، خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، سردار علی ولی‌پور گورزی روز پنجشنبه با بیان اینکه این باند سه نفره با استفاده از ترفندهایی از مستاجران کلاهبرداری می‌کردند، اظهار کرد: در پی وصول چندین فقره پرونده کلاهبرداری با یک شیوه و شگرد به پلیس آگاهی تهران بزرگ، کارآگاهان پایگاه دوم تحقیقات خود را آغاز کردند.

به گفته وی، در بررسی‌ها مشخص شد اعضای این باند با جعل مدارک هویتی و الصاق تصاویر خود با کارت ملی جدید (جعلی) با انتشار آگهی در سایت دیوار اقدام به اجاره ملک به افراد می‌کردند ولی پس از دریافت مبالغی به عنوان پیش‌پرداخت یا رهن، بدون تحویل ملک متواری می‌شدند.

وی ادامه داد: با اقدامات اطلاعاتی، سرکرده باند به نام ساسان که دارای سابقه کلاهبرداری بود، شناسایی و در مخفیگاهش در اطراف دریاچه خلیج فارس دستگیر شد.

رییس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به اینکه در ادامه ۲ نفر از اعضای اصلی باند نیز در عملیاتی جداگانه دستگیر شدند، افزود: در بازرسی از مخفیگاه متهمان، تعداد قابل توجهی اسناد و مدارک جعلی، وکالت‌نامه‌های جعلی، کارت‌های ملی جعلی کشف شد ضمن اینکه در جریان بازجویی‌ها، متهمان به هشت میلیارد ریال کلاهبرداری با همین شیوه و شگرد اعتراف کردند.

سردار ولی‌پور گودرزی در توصیه‌ای پیشگیرانه از وقوع جرم تاکید کرد: شهروندان در هنگام معاملات ملکی در فضای مجازی، هوشیاری لازم را داشته باشند و از ارائه هرگونه وجه به عنوان پیش‌پرداخت یا رهن بدون رویت ملک و استعلام صحت مدارک خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶ نفر از شکات این پرونده شناسایی شده‌اند ولی تحقیقات برای شناسایی سایر شکات احتمالی ادامه دارد، یادآور شد: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی، متهمان برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفتند.

دستگیری عامل قتل پسر جوان در جنوب پایتخت

رییس پلیس آگاهی پایتخت همچنین از دستگیری عامل قتل پسر جوان در جنوب تهران خبر داد و گفت: چندی قبل، توسط پرسنل انتظامات بیمارستان شهدای هفتم‌تیر کشف جسد مرد جوانی مقابل درِ این مرکز درمانی به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش داده شد.

سردار ولی‌پور گودرزی افزود: با اعلام این خبر، تیمی زبده از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شده و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند.

به گفته وی، تیم جنایی در محل حادثه با جسد مرد جوانی به‌نام حسام مواجه شدند که از ناحیه کمر هدف ضربه چاقو قرار گرفته و به قتل رسیده بود.

وی ادامه داد: کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی که در جریان تحقیقات متوجه دوربین‌های مداربسته شده بودند، به بازبینی فیلم آن پرداخته و لحظه به لحظه صحنه کشف جسد را مشاهده کردند، در فیلم مشخص شد یک خودرو با ۲ سرنشین به بیمارستان شهدای هفتم تیر مراجعه کردند و مقتول را جلوی در این مرکز درمانی رها کرده، متواری شدند.

سردار ولی‌پور گودرزی افزود: تحقیقات تخصصی نشان می‌داد، مرد جوان در مکان نامعلوم دیگری با انگیزه نامشخص به قتل رسیده و توسط سرنشینان خودروی پراید جلوی در این بیمارستان رها شده است.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اضافه کرد: کارآگاهان در نخستین گام با اقدامات گسترده اطلاعاتی هویت صاحب پراید را که مردی سالخورده بود، شناسایی کردند او در جریان تحقیقات گفت، خیلی وقت است که از خودرو استفاده نمی‌کنم و در آن زمان ماشین در اختیار ۲ پسرم بوده و از وقوع این جنایت بی‌خبر هستم.

اظهارات متهم به قتل

پسر جوان بازداشت شده در تحقیقات به تیم جنایی گفت، حسام را می‌شناختیم، روز حادثه به‌همراه برادرم به‌قصد ملاقات با دوستان خود به یکی از پارک‌های جنوب تهران رفته و مشروب الکلی مصرف کردیم که در این میان مشاجره‌ای میان مقتول و قاتل شکل گرفت و خیلی زود درگیری دسته‌جمعی ۹ نفره‌ای شروع شد.

در جریان این نزاع، قاتل با ضربه چاقو مرتکب جنایت شد؛ من و برادرم که خیلی ترسیده بودیم جسد حسام را سوار بر خودروی پدرم کرده و راهی بیمارستان شهدای هفتم تیر شدیم برای اینکه لو نرویم جسد را حوالی این مرکز درمانی رها کرده و پا به فرار گذاشتیم، ما در این جنایت نقشی نداریم فقط از ترسی که وجودمان را فرا گرفته بود، جسد را حمل کردیم.

سردار ولی‌پور گودرزی در ادامه اظهار کرد: کارآگاهان به‌دنبال دریافت این سرنخ مهم، تجزیه و تحلیل‌های اطلاعاتی را آغاز و در این شاخه از تحقیقات با بهره‌گیری از اقدامات کارآگاهی هویت هشت مرد جوان را شناسایی کرده و در ادامه متهمان طی عملیات‌های هماهنگ و منسجم پلیسی، بازداشت شدند.

اعتراف متهم به قتل

وی افزود: متهم اصلی پرونده که در جریان تحقیقات منکر ارتکاب جرم بود پس از مشاهده ادله موجود و مواجهه با افراد دیگر که در درگیری حضور داشتند چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت و به ارتکاب قتل حسام با ضربه چاقو در یکی از پارک‌های جنوب تهران اعتراف و عنوان کرد بخاطر مصرف مشروبات الکلی تعادل نداشته و دست به این جنایت زده است.

سردار ولی‌پور گودرزی گفت: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی، متهمان جهت روشن شدن زوایای پنهان پرونده و تحقیقات تکمیلی در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.

کشف محموله ۷۰ میلیاردی کالای قاچاق در تهران

همچنین رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۲۰ هزار ثوب شال و روسری به ارزش ۷۰ میلیارد ریال در پارکینگ یک ساختمان مسکونی خبر داد و گفت: در راستای مبارزه با قاچاق کالا ماموران انتظامی با انجام کار اطلاعاتی و تلاش شبانه روزی از انتقال محموله البسه به پارکینگ یکی از ساختمان‌های مسکونی در محدوده بازار تهران مطلع و بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.

سرهنگ کارآگاه مهدی افشاری افزود: در تحقیقات پلیسی محل دپوی البسه کشف و پس از هماهنگی‌های قضایی از این مکان بازدید شد.

وی تاکید کرد: در این عملیات پلیسی، ۲۰ هزار و ۴۳۴ ثوب شال و روسری قاچاق و فاقد بارنامه‌های گمرکی کشف شد و در این رابطه یک نفر دستگیر گردید که کارشناسان ارزش محموله کشف شده را ۷۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

دستگیری موبایل قاپ حرفه‌ای در محدوده میدان ونک

سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت نیز از دستگیری موبایل قاپان سابقه دار در محدوده ونک خبر داد و گفت: تاکنون ۱۷ نفر از شکات این سارقان شناسایی شدند.

سرهنگ کیومرث حسنوند افزود: پیرو وقوع یک فقره سرقت موبایل قاپی و متعاقب آن یک فقره سرقت گردنبند قاپی در محدوده حوزه استحفاظی کلانتری ۱۴۵ ونک، شناسایی و دستگیری سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: در پی گشت زنی‌های هدفمند عوامل گشت کلانتری، ۲ موتورسوار را که صورت خود را پوشانده و با استفاده از یک دستگاه موتورسیکلت لاکی با پلاک مخدوش در حال سرقت بودند، مشاهده کردند.

سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری پایتخت اضافه کرد: ماموران بلافاصله دستور توقف موتورسیکلت را اعلام ولی سارقان بدون توجه به دستور پلیس بلافاصله متواری شدند.

وی گفت: پس از دقایقی تعقیب و گریز، ماموران طی یک اقدام ضربتی و استفاده از قانون به کارگیری سلاح، با شلیک چند تیر هوایی سپس شلیک به سمت لاستیک موتورسیکلت آن را متوقف کردند و متهمان که با توقف موتورسیکلت به صورت پیاده از محل متواری شده بودن را دستگیر و زمین‌گیر کردند.

سرهنگ حسنوند افزود: در بررسی‌های بیشتر از سارقان ۲۸ و ۳۳ ساله، ۲ قبضه سلاح سرد، دو عدد اسپری اشک آور و یک دستگاه تلفن همراه که به تازگی سرقت کرده بودند کشف و متهمان به کلانتری منتقل شدند.

وی تاکید کرد: متهمان به جرم خود مبنی بر سرقت تلفن همراه اعتراف کردند و در تحقیقات اولیه ۱۷ نفر از شکات، سارقان شناسایی کردند.

سرهنگ حسنوند به شهروندان توصیه کرد: در مکان‌های عمومی زیورآلات، اموال ارزشمند و تلفن همراه خود را در معرض دید افراد سودجو که منتظر فرصت مناسب برای سرقت هستند قرار ندهند و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک حتما به پلیس ۱۱۰ گزارش دهند.