یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: خانه کارگر لیست خودش را در حوزه ‌هایی که فکر می کرد افراد شایسته هستند، تهیه و اسامی را به شورای راهبری ارسال کرد. شایسته سالاری، توانایی افراد و قرابت‌شان با جامعه کارگری و طبقه‌‌ای از مردم که امروز بیش از سایر گروه‌ها تحت فشار قرار دارند و نیاز به توجه بیشتری دارند، از شاخص‌های مدنظر خانه کارگر بود و ما بر مبنای این شاخص‌ها افراد مورد نظر را انتخاب و اسامی را ارسال کردیم.

به گزارش جارچی اخبار، افشین حبیب زاده، درباره ارزیابی خود از شیوه انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: شیوه‌ای که آقای پزشکیان مدنظرشان بود این بود که کمیته‌‌هایی تشکیل شود و همه ذی‌نفعان مرتبط با آن پست‌ها اعم از تشکل‌های مدنی، مردمی و افرادی که در آن زمینه تخصص دارند و افراد دانشگاهی و نخبگان غیردانشگاهی همه دور هم جمع شوند و بهترین افراد را برای آن پست پیشنهاد دهند. روند آن هم به این شکل بود که تمام کسانی که مدعی بودند می‌توانند این مسئولیت را برعهده بگیرند، خودشان را برای این پست کاندیدا کنند و هیچ فیلتری وجود نداشته باشد.

گزینه های پیشنهادی بر اساس معیارهای شورای راهبری انتخاب شدند

وی افزود: آن ها می‌توانستند رزومه‌هاشان را از طرق مختلف مثل احزاب، تشکل‌های مدنی و اعضای کمیته‌ها  بدون هیچ فیلتری به کمیته‌ها برسانند تا کمیته ‌ها بر اساس معیارهای تدوین شده از طرف شورای راهبری، آنها را مورد سنجش و امتیازدهی قرار دهند و در نهایت آن پنج نفری که بالاترین رای را می‌آورند به شورای راهبری معرفی شوند‌ و اگر شورای راهبری نتوانست به آن نفرات برسد و احساس کرد که افراد دارای شایستگی‌ها و معیار‌های لازم نیستند به کمیته برگردد و کمیته اشخاص دیگری را از بین رزومه‌ها انتخاب کنند.

حبیب زاده با بیان اینکه بر اساساین ساز و کار مقرر شده بود اگر افرادی که کمیته ها پیشنهاد دادند، همگی رد شوند، مجددا به کارگروه‌ها اعلام شود تا افراد جدید را جایگزین کنند، تصریح کرد: ممکن است برخی مسائل  در برخی از کمیته‌ها پیش آید، مثلا  این ارزشیابی به صورت دقیق صورت نگیرد و به بهترین‌ها یا شایسته ‌ترین‌ها نرسند یا مسائلی وجود داشته باشد که آن افراد نتوانند به این مسئله برسند؛ در این مرحله شورای راهبری است که باید به این موضوع برسد.

توانایی افراد و قرابتشان با جامعه کارگری، از شاخص‌های مدنظر خانه کارگر بود

وی در پاسخ به این سوال که آیا خانه کارگر لیست افراد پیشنهادی خود را به شورای راهبری اعلام کرد، گفت: خانه کارگر به عنوان تشکل متبوع بنده لیست خودش را در حوزه ‌هایی که فکر می کرد افراد شایسته هستند، تهیه و اسامی را ارسال کرد. شایسته سالاری، توانایی افراد و قرابت‌شان با جامعه کارگری و طبقه‌‌ای از مردم که امروز بیش از سایر گروه‌ها تحت فشار قرار دارند و نیاز به توجه بیشتری دارند، از شاخص‌های مدنظر خانه کارگر بود و ما بر مبنای این شاخص‌ها افراد مورد نظر را انتخاب و اسامی را ارسال کردیم.

 ظریف یکی از عوامل مهم افزایش مشارکت در انتخابات بود

این عضو خانه کارگر در پاسخ به این سوال که نقش ظریف را در تعیین اعضا کابینه و تشکیل دولت چهاردهم چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: به نظر من آقای ظریف در دولت قبل شایستگی خودشان را بروز دادند و در روند رفع تحریم‌ها و در برجام نقش جدی ایفا کردند؛ در این زمینه موفق هم بودند و این موفقیت به نام آقای ظریف ثبت شد. در انتخابات اخیر هم توانست نقش بسیار موثری در جلب آرای مردم و اقناع مردم برای اینکه در انتخابات شرکت کنند، داشته باشد.  آقای دکتر ظریف همانگونه که مدنظر رهبری بود، یکی از عوامل مهم در افزایش مشارکت مردم بود و ایشان در این زمینه بسیار قوی عمل کردند و حضورشان در کنار آقای پزشکیان با توجه به توانایی‌هایی که دارند، برای حل بسیاری از مشکلات می‌تواند، موثر باشد، خصوصا اگر پروژه سیاست خارجی باشد.

ظریف در حوزه سیاست‌خارجی خواه یا ناخواه نقش بسیار جدی را ایفا خواهد کرد

وی دلیل نگرانی جناح تندرو از حضور نقش‌آفرینی ظریف در دولت چهاردهم را با نقش او در افزایش مشارکت مردم مرتبط دانست و گفت: همه پیش‌بینی می‌کردند که در صورت افزایش مشارکت مردم، پزشکیان قطعا پیروز خواهد شد. ما از یک آمار نزدیک به چهل درصد به یک آمار نزدیک به پنجاه درصد رسیدیم و آقای ظریف در این زمینه نقش مهمی را ایفا کردند. این یکی از دلایل اصلی عصبانیت مخالفین است؛ آن ها می‌دانند که آقای ظریف در حوزه سیاست‌خارجی خواه ناخواه نقش بسیار جدی را ایفا خواهد کرد کما اینکه در دولت روحانی هم توانست از توانایی‌های خودش استفاده کند و ما را در حوزه سیاست خارجی موفق کند. نوع نگرش آقای ظریف به حوزه سیاست خارجی و نقشی که در این زمینه ‌می‌تواند ایفا کند،  باعث موفقیت پزشکیان در این زمینه خواهد شد. در مدت اخیر هم با تشکیل شورای راهبری نشان دادند که نه تنها یک دیپلمات حرفه‌ای بودند و هستند بلکه توانایی‌های خودشان در حوزه اجرایی را هم ثابت کردند این توانایی‌ها می‌تواند موجب موفقیت بیشتر پزشکیان باشد.

مخالفین دست از دعواها و دوقطبی‌سازی‌ها بردارند تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم

حبیب زاده با اشاره به توصیه های اخیر رهبری در خصوص تعامل سازنده با دولت پزشکیان بیان کرد: همانطور که رهبری در سخنرانی اخیر خودشان اعلام کردند که موفقیت دولت آقای پزشکیان،‌ موفقیت‌ همه ‌خواهد بود به نظرم قطعا موفقیت آقای پزشکیان هم موفقیت همه خواهد بود هم موفقیت جمهوری اسلامی خواهد بود.  تعبیر این موفقیت در حوزه زندگی مردم این خواهد بود که می‌توانند به مطالبات مردم پاسخ دهند و بخشی از مشکلات مردم را حل کنند. اگر مخالفین و معترضین فقط به این یک مورد توجه داشته باشند، باید همکاری کنند و دست از دعواها، مخالفت‌ها و دوقطبی‌سازی‌ها بردارند تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

دولت سایه مفهومی در جمهوری اسلامی ایران ندارد

 جلیلی باید حزب تشکیل دهد

وی در پاسخ به این سوال که حضور دولت سایه و همکاران آقای جلیلی تا چه میزان بر عملکرد و اهداف دولت پزشکیان تاثیر خواهد داشت، گفت: من متوجه رویکرد آقای جلیلی نیستم هر چقدر هم در این حوزه مطالعه می‌کنم و صحبت‌های ایشان را مورد توجه قرار می‌دهم، مطلبی که در آن منافعی برای مردم کشور ببینم، بدست نیاوردم. شاید من توانایی بررسی و کنکاش در صحبت‌های ایشان را ندارم اما پیشنهادم این است که اگر ایشان واقعا دل‌سوز هستند و می‌خواهند کاری برای جامعه انجام دهند، این را بدانند که دولت سایه مفهومی در جمهوری اسلامی ایران ندارد و ایشان باید یک حزب تشکیل دهند. در قالب آن حزب مثل سایر احزاب دولت را نقد کنند، برنامه دهند و کاندیدا درحوزه‌های مختلف مثل مجلس و ریاست جمهوری معرفی کنند. بهترین روشی که در همه دنیا در انتخاب و چینش حوزه سیاست و قدرت پاسخ داده‌ است، تشکیل حزب است. دولت سایه معمولا در چین وجود دارد که آنجا دولت دیگری علاوه بر دولت مستقر وجود دارد که به آن دولت در سایه ‌می‌گویند و یک روابط خاصی هم داشتند و در قانون آن جا تعرفی از دولت سایه ‌وجود دارد اما در قانون ما تعریفی از دولت سایه وجود ندارد.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران درباره دعوت پزشکیان از گروه های مختلف برای حضور در دولت چهاردهم، گفت: پایگاه اجتماعی آقای پزشکیان مشخص‌ است و ایشان  بر آن پایگاه اجتماعی و مطالبات مردم تکیه دارد. همچنین نامزد جبهه اطلاحات بودند اما دست یاری به روی همه افراد، گروه ها و اشخاص دراز کردند تا همه دست در دست هم دهیم و مشکل کشور را حل کنیم. امروز مشکل اصلی کشور بیشتر توجه به راه‌های توسعه‌یافتگی کشور است تا کارشکنی و مسائلی که کمکی به هیچکس نمی‌کند مگر آن گروهی که به دنبال کسب قدرت هستند.

بهترین قاضی مراجعه به آمار، عملکردها و مردم است

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه ادعای اعضای دولت سیزدهم مبنی تحویل اسب زین کرده به پزشکیان را صحیح می‌دانید، عنوان کرد: در پایان دولت ‌ها همه مدعی هستند که اسب زین کرده‌ای تحویل می‌دهند و همه چیز‌ گل و بلبل‌ است ولی شما وقتی به مردم مراجعه می‌کنید و از آن ‌ها جویای احوال و معیشت‌شان می ‌شوید، می فهمید که این در باغ سبزی که نشان می‌دهند کجا باز می‌شود. آیا واقعا به باغ سبز باز شده یا به سوی یک بیابان برهوت باز می‌شود. قطعا دولت قبل کارهایی انجام داده است که برخی از آن‌ها موفق بوده است مثل همین صدور مجوز‌ها‌ و رفع موانع برای اشتغال که از موفقیت‌ها دولت رییسی است. اما شما وقتی وضع معیشتی، تورم و وضعیت اقتصادی را ملاحظه می‌کنید، آمار تورم نشان می‌دهد که مردم در شرایط نامناسب و سختی معیشت خودشان را می گذرانند .در حوزه ‌های اجتماعی هم با مشکلاتی مواجه هستیم که مردم در این زمینه‌ها منتقد بودند و ما توجهی نمی‌کردیم حتی در برخی موارد هم پارلمان که می خواست به یاری بشتابد، برحجم این مشکلات می‌افزود و مشکلات بدتری را به وجود می‌آورد. بهترین قاضی مراجعه به آمار، عملکردها و مردمی هستند که خواهند گفت ما در چه شرایطی دولت را تحویل می گیریم.