رئیس فرهنگستان علوم به استاد تمام دانشگاه رئیس جمهور منتخب پس از پیروزی انقلاب در مسند قوه مجریه اشاره و این ظرفیت را فرصت بسیار مغتنم برای پیشرفت‌های بیشتر علم و فناوری کشور عنوان کرد.

به گزارش جارچی اخبار، محمدرضا مخبردزفولی در یکصد و چهلمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم به استاد تمام دانشگاه رئیس جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: در طول دوره بعد از انقلاب نخستین بار است که یک استاد تمام دانشگاه، رئیس جمهور می‌شود و این فرصتی مغتنم برای جریان علم کشور است. رئیس جمهور منتخب عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی است و باید از این فرصت بسیار مغتنم برای پیشرفت‌های بیشتر علم و فناوری کشور و تقویت جایگاه‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کنیم. این ظرفیت امکان توجه ویژه به نخبگان و آسیب‌ها در این زمینه به خصوص موضوع مهاجرت و توجه ویژه به مسائل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را می تواند فراهم کند.

وی به پایان چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در سال ۱۴۰۴ گریزی زد و گفت: تدوین سند چشم‌انداز حداقل دو دهه آینده در دستور کار مسؤلان کشور قرار گرفته است و این بار به صورت رسمی از فرهنگستان علوم خواسته شد تا در زمینه چشم‌انداز ۲۰ سال آینده اظهار نظر کند به همین منظور گروه ویژه‌ای با محوریت حسن ظهور عضو پیوسته فرهنگستان علوم به همراه تعدادی دیگر از اعضای فرهنگستان علوم تشکیل شد.

رئیس فرهنگستان علوم درباره سیاست‌های کلی علم و فناوری اظهار داشت که در سال ۹۳ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی علم و فناوری را ابلاغ کردند و یک دهه از زمان آن سیاست‌ها گذشته است و با توجه به سرعت تحولات علمی مقرر شد تا در مورد سیاست‌های کلی حوزه علم و فناوری، فرهنگستان علوم تمرکز ویژه‌ای داشته باشد و در خصوص آن اظهارنظر کند، مسؤلیت این موضوع نیز به کارگروه ویژه محول شده است. اعضای فرهنگستان نیز می‌توانند در تدوین سیاست های علم و فناوری نیز مشارکت داشته باشند.

امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در این جلسه با موضوع «نگاهی به آکادمی‌های علوم دنیا» آکادمی‌های علوم در کشورهای مختلف را مورد اشاره قرار داد و کارکرد هر یک را تشریح کرد.

در بخش پایانی یکصد و چهلمین جلسه مجمع عمومی، پیشنهاد عضویت پیوسته احمد شعبانی استاد شیمی دانشگاه شهید بهشتی و مصطفی ولی‌زاده استاد ژنتیک دانشگاه تبریز مطرح شد و پس از معرفی توسط رئیس گروه‌ علمی مربوط و بیان فعالیت‌هایشان، با تبادل نظر و رأی‌گیری کتبی، اکثریت آرا به تصویب رسید.

همچنین پیشنهاد عضویت وابسته رحیم نوبهار استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، احمد واعظی استاد حوزه و دانشگاه، محمدمهدی دهقان استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ایرج نوروزیان استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، حسین استکی استاد علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سامان حسین‌خانی استاد دانشگاه تربیت مدرس، یعقوب فتح‌اللهی استاد دانشگاه تربیت مدرس، بابک کریمی استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، جواد فرهودی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عبدالمجید مهدوی‌دامغانی استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی برای یک دوره چهار ساله در فرهنگستان علوم مطرح شد و پس از معرفی آنها توسط رؤسای گروه‌های علمی مربوط و بیان فعالیت‌هایشان، با تبادل نظر و رأی‌گیری کتبی، با اکثریت آرا به تصویب رسید.