فرد منتخب برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به‌جای هزینه کردن برای کالابرگ الکترونیکی و یارانه‌های مختلف، بحث دستمزد را تقویت کند. سال‌هاست کارکنان دولت، بخش خصوصی و کارگران سرکوب مزدی را تجربه می‌کنند، با تقویت دستمزد می‌توان مبتنی بر کار، اقتصاد خانوار را نیز رشد داد.

به گزارش جارچی اخبار، محسن باقری (نماینده کارگران در شورای عالی کار) در خصوص ویژگیهای یک وزیر کار خوب گفت: شاخص‌های یک وزیر کار خوب این است که نسبت به حوزه تعاون، روابط کار، تقنین، سه جانبه‌گرایی، مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار، اشتغال، اقتصاد و محیط کارگری کشور شناخت کافی داشته باشد. باید بتواند با کارفرمایان تعامل داشته باشد و معتقد به این باشد که موظف است به عنوان صدای کارگران، مشکلات آن‌ها را در بدنه دولت فریاد بزند.

وی همچنین گفت: بحث وزارت کار، بیشتر صیانت از نیروی انسانی که همان کارگران هستند، است. کارفرمایان حمایت وزارت صمت، اتاق‌های بازرگانی و اصناف را دارند که دارای نفوذ زیادی هستند و عموما کریدورهایی دارند که بتوانند صدایشان را به مسئولین بالادستی برسانند. اما تنها منصبی که در بدنه دولت و نظام برای جامعه کارگری و انتقال مشکلاتشان تعبیه شده، همان شخص وزیر کار است.

این نماینده کارگران در ادامه تصریح کرد: فردی که به عنوان وزیر کار انتخاب می‌شود، باید اعتقاد کامل به بحث سه‌جانبه‌گرایی و گفتگوی اجتماعی داشته باشد؛ در واقع در وزارت کار، کار اقتصادی، صنعتی و غیره انجام نمی‌شود بلکه کار اجتماعی انجام می‌شود؛ وزیر کار به مقوله دستمزد و کارگاه‌ها، اقتصادی نگاه نکند و جنبه اجتماعی روابط کارگری و کارفرمایی را مد نظر قرار دهد.

باقری در خصوص مهاجرت نیروی کار گفت: موضوع مهم دیگر حفظ نیروی کار است؛ در سالهای گذشته با مهاجرت افراد روبرو بودیم و اکنون در دو سه سال اخیر شاهد مهاجرت نیروی کار ساده نیز هستیم. این نشان می‌دهد که وزارت کار در حفظ نیروهای خود موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه وزیر کار آینده با چه مسائلی روبرو خواهد بود، گفت: واحدهای بسیار زیادی از جمله داروگر، چغندر قند نقده، کارتن ایران و بسیاری دیگر وجود دارد که به ناحق به افراد نااهل واگذار شده است؛ شهید رئیسی زمانی که در قوه قضاییه بودند و همچنین در دولت خود، تلاش‌هایی در این خصوص داشتند. امیدوارم که این راه ادامه پیدا کند و این کارگاه‌ها که زمانی تولیدات خیلی زیادی داشتند اما با واگذاری‌ها به مرور به افول رسیدند، به روزهای اوج خود بازگردند.

باقری در ادامه گفت: اگر در این موضوع دقیق شویم مشاهده می‌کنیم افراد فاقد اهلیتی که کارگاه‌ها را گرفته، زیان‌ده جلوه دادن کارگاه بیشتر برایش صرف می‌کند، تا آن را منحل و زمین‌هایش را برای برج سازی، خانه‌سازی و کارهای دیگر استفاده کنند و تنها چیزی که این وسط برای آنها اهمیتی ندارد، اشتغال کارگران است.

این فعال کارگری اظهار کرد: فرد منتخب برای این وزارت باید به جای هزینه کردن برای کالابرگ الکترونیکی و یارانه‌های مختلف، بحث دستمزد را تقویت کند. سال‌هاست کارکنان دولت، بخش خصوصی و کارگران سرکوب مزدی را تجربه می‌کنند، با تقویت دستمزد می‌توان مبتنی بر کار، اقتصاد خانوار را نیز رشد داد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در خصوص اینکه یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت کار، آقای علیرضا محجوب است، گفت: به زعم بنده قطعاً آقای محجوب بهترین گزینه در بین تمام گزینه‌هایی خواهد بود که در گذشته و حال دیدیم. فکر می‌کنم در بدترین حالت، اگر حتی ایشان نخواهد کاری انجام دهد، حتماً احیای بحث سه‌جانبه‌گرایی را خواهیم داشت. آقای محجوب سالها به عنوان صدای کارگران در مجلس شورای اسلامی بوده و امیدوارم در اجرا نیز بتواند صدای این قشر در دولت باشد. در حوزه قانونگذاری، تعاونی و روابط کار، استاد قاطع این موضوع است.

وی در ادامه تصریح کرد: به اعتقاد بنده، ما و تمام وزرا در حوزه قانون کار باید شاگردی ایشان را کنیم. از طرفی، به لحاظ اینکه سال‌ها حمایت‌های زیادی از تشکل‌های کارگری داشتند، اگر به عنوان وزیر کار انتخاب شوند یک همگرایی خیلی خوبی میان تشکل‌های کارگری و احیای آن‌ها اتفاق خواهد افتاد. همچنین برای شور و نشاط دادن و بسیج عمومی جامعه کارگری و روی صحنه آمدن خود نیروی کار برای حاکمیت قانون، بهترین گزینه هستند.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی جامعه بحث مشارکت بسیار مهم است؛ کارگران رغبتی برای مشارکت در سرنوشت خود ندارند و این میت‌واند خون تازه‌ای باشد در رگ‌های وزارت کار، سه‌جانبه‌گرایی، روابط کار و قانون کاری که امروز با وجود دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بی‌پایه، از حیز انتفاع ساقط شده است. قطعا برای احیای قانون کار و تشکل‌های کارگری، انتخاب آقای محجوب به عنوان وزیر کار بهترین گزینه و آرزوی جامعه کارگری است