دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران گفت: علیرضا محجوب از آنجا که پاکدست، عدالت محور، فساد ستیز و مخالف باندبازی است و در زمینه فضاها و شرکت‌ها و اموال و ثروت‌های وزارت کار و تامین اجتماعی، مو را از ماست بیرون خواهد کشید، قطعاً دشمنان زیادی خواهد داشت.

به گزارش جارچی اخبار، انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دولت چهاردهم، پس از اظهارنظر افراد صاحب‌نظر و دارای سابقه مدیریتی در ادوار وزارت کار و همچنین تشکل‌های کارگری، بازنشستگی، صنفی و کارفرمایی درباره گزینه‌های مطرح درباره تصدی پست این وزارتخانه، بحث درباره گزینه‌های مطرح شده در این وزارتخانه در محافل مختلف داغ شده است. در این میان تشکل‌های کارگری بیش از هرچیز به انتخاب وزیر از دل خود جامعه کارگری عقیده دارند. تجربه تصدی پست وزارت کار توسط فردی از دل همان جامعه در دهه شصت و حضور فردی چون ابوالقاسم سرحدی‌زاده در جایگاه هدایت سکان وزارت کار، خاطره‌ای را در ذهن فعالان کارگری برجای گذاشته که امروز نیز از گزینه مشابهی حمایت کنند.

اکبر قربانی (دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران و عضو اسبق هیات‌های تشخیص ادارات کار تهران) پیرامون گزینه‌های مطرح شده در رسانه‌ها برای تصدی پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اولویت انتخاب از میان جامعه کارگری و فردی چون علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) تاکید کرد و گفت: یکی از مسائلی که در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث ادغام سه وزارتخانه درون نهادی است که موضوع اصلی آن مسئله «کار» است. در دولت‌های گذشته همواره این وزارتخانه مغفول مانده و توجهی به نقش اساسی آن نشده است.

وی افزود: قانون کار ایران ۱۲ فصل دارد که اساسا بسیاری از متصدیان گذشته وزارت کار، به موضوعات آن آشنایی نداشتند. خود آشنایی با مباحث قانون کار و روابط کار در ایران مستلزم گذراندن یک دوره آموزشی نسبتاً طولانی است. اگر فردی فرصت داشته باشد که با این ۱۲ فصل قانون کار آشنا شود، در این صورت بسیاری از شرایط را به‌گونه‌ای دیگر می‌تواند دچار تغییر و تحول کند. بحث قراردادهای دائمی، موقت و پیمانکاری در این قانون آمده و موضوع مهم امنیت شغلی در آن مطرح است. برای حل موضوع امنیت شغلی ما به وزیری از جنس جامعه کارگری نیاز داریم.

قربانی اضافه کرد: ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه کار شامل انبوهی از حوزه‌های نظارتی و اجرای قانونی کار، مسئله بهداشت و ایمنی کار و بحث اشتغال و… همه از ماموریت‌های این وزارتخانه است. بسیاری در وزارت کار مسئولیت یافتند ولی در عمل جایگاه آن را به اداره مرکزی ادارات کار کل کشور تقلیل دادند که این روند نباید در وزارت کار مشاهده شود. بحث ساماندهی نیروی کار غیرایرانی مطابق ماده ۱۲۰ قانون کار و تشکل‌های کارگری و بازنشستگی و مذاکرات مزدی در فصول ششم و هفتم قانون کار، همه و همه از وظایف این وزارتخانه است که به همین دلیل متولی شدن در این حوزه نیازمند اشراف به قانون کار و قانون تامین اجتماعی است.

این فعال کارگری تصریح کرد: اگر فرد مدیری در سطح وزارت اشراف به موضوعات قانون کار و تامین اجتماعی و دیگر موضوعات نداشته باشد، تقریبا درکی از روابط و الزامات مطرح شده در درون وزارتخانه نیز نخواهد داشت. مسئله این است که افراد اشراف لازم را داشته باشند. وقتی اشراف و تسلط بر موضوعات ایجاد می‌شود که علاوه بر دانش نظری امر، در میدان عمل نیز فرد با آن مسائل دست و پنجه نرم کرده باشد. اگر کسی شناخت عملی نداشته باشد، دانستن او با فهمیدنش فاصله بسیار زیادی خواهد داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران تاکید کرد: فردی مثل آقای محجوب عمر خود را در این حوزه‌های ذکر شده از روابط کار صرف کردند. در بحث قانون کار ایشان جزء نویسندگان و حاضرین در جمع تنظیم کننده اولیه بوده است. ایشان خود سال‌ها کارگر بوده و از دل جامعه کارگری درآمده است. ایشان از یک واحد تولیدی ساده کار خود را شروع کردند و کاملا با گوشت و پوست و استخوان خود درک می‌کنند که شرایط کار کارگر در یک محیط کار با چه مشقاتی همراه است و چه نسبتی میان کارگر و کارفرما وجود دارد. ایشان می‌داند که کارگر بدون تشکیلات چه وضعی دارد و وجود آن و نهادهای کارگری چه میزان می‌تواند به روابط کار و اشتغال و کلیت اقتصاد یاری برساند.

این کارشناس حوزه روابط کار خاطرنشان کرد: آقای محجوب تمامی محدودیت‌ها و مشکلات فضای وزارت کار را از نزدیک درک کردند و از سوی دیگر، در تمام تشکل‌ها و فضای مبارزات صنفی، موضوعات اقتصادی، معیشتی و حقوقی موجود را می‌دانند لذا لیاقت ایشان برای تصدی پست وزارت کار از همه گزینه‌های دیگر مطرح بالاتر است. بسیاری از چالش‌های دیگر در حوزه تامین اجتماعی و کار با وجود ایشان سریع‌تر حل خواهد شد. زیرا باوجود آقای محجوب دیگر لازم نیست ما با وزیر جلسه بگذاریم و ایشان را نسبت به اهمیت حل موضوع قرارداد موقت، پیمانکاری‌ها و وضعیت صندوق‌های تامین اجتماعی، مزد و حداقل دستمزد توجیه کنیم و توضیحات اولیه بدهیم.

قربانی اضافه کرد: ایشان در حوزه مزدی قطعاً سمت و سوی کارگران را نیز خواهد دید و باتوجه به گرایشی که دارند، موضع ایشان در رابطه با شورای عالی کار و جلسات آن نیز از هم اکنون مشخص است. قطعا ایشان نگاهی باز نسبت به تشکلات کارگری‌ای دارند که امروزه در امور روزمره خود نیز با محدودیت‌های فراوان مواجه هستند. اگر به نیروی انسانی به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی کشور نگاه شود، ما با رشد پرشتاب بهره‌وری نیز مواجه خواهیم شد که رشد اقتصادی خود میوه بهره‌وری و رشد آن است.

این فعال کارگری تاکید کرد: آقای محجوب به مشکلات جامعه کارفرمایی نیز آشناست. این درکنار آگاهی آقای محجوب از وضعیت صندوق‌ها و درمان سازمان تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موضوعاتی جدی هستند که بجای کمک به سازمان تامین اجتماعی به بلای این صندوق و سایر صندوق‌ها بدل شدند. اینکه چگونه می‌توان شرکت‌های زیان‌دهی که تنها چاه ویل بودجه‌های سازمان هستند را از زیان خارج کرد، در تخصص آقای محجوب است. ضمن اینکه توسعه تعاون بخصوص در حوزه مسکن و مصرف، از ایده‌های اساسی آقای محجوب است که می‌تواند انقلابی در حوزه کار و اشتغال و اقتصاد ایران ایجاد کند.

قربانی بیان کرد: جلو بودن آقای محجوب باعث می‌شود که در حل بسیاری از مشکلات جلو بیفتیم. هرچند این امر و مسئولیت برای آقای محجوب بسیار دشوار و سخت است زیرا ایشان از سوی یک تشکل بزرگ کارگری می‌آید و از فردای بر سر کار آمدن ایشان، انتظارات بسیار بیشتری از سوی جامعه کارگری نسبت به ایشان به وجود می‌آید که از وزرای خارج جامعه کارگری قبلی به وجود نیامده است. اداره وزارت کار کاری پر زحمت است و کسی که وارد این حوزه می‌شود، ابتدا زحمت و ریسک را می‌پذیرد. به ویژه آقای علیرضا محجوب که با سابقه چندین دهه دبیرکلی تشکل بزرگ خانه کارگر و ریاست فراکسیون کارگری مجلس، تمام آبرو و شخصیت اجتماعی خود را پای این تصمیم خرج می‌کند. پس قطعا در شرایط فعلی، ضرورتی مهم برای جامعه کارگری احساس شده که ایشان چنین وجهه خود را به بوته آزمون گذاشته و خطر کرده است. محجوب با این اقدام با خرج کردن اعتبار خود در حوزه کارگری، در حال ایثار کردن است و باید قدر این فرصت توسط دولت دانسته شود.

وی در پایان تصریح کرد: علیرضا محجوب از آنجا که پاکدست، عدالت محور، فساد ستیز و مخالف باندبازی است و در زمینه فضاها و شرکت‌ها و اموال و ثروت‌های وزارت کار و تامین اجتماعی مو را از ماست بیرون خواهد کشید، قطعاً دشمنان زیادی خواهد داشت و با وی از زمان مطرح شدن به عنوان گزینه تا انشالله مرحله وزارت و پس از آن مخالفت زیادی خواهد شد و در این شرایط لازمه موفقیت ایشان، حمایت و کمک نسبت به ایشان است.