عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی فارس گفت: آقای محجوب به مطرح شدن نامش برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، رضایت نداشت و این با فشار و اصرار فعالین و خود جامعه کارگری بود که نسبت به مطرح شدن خویش به‌عنوان گزینه راضی شدند.

به گزارش جارچی اخبار، در روزهای اخیر، بسیاری از تشکل‌های کارگری در نامه‌ها و بیانیه‌های متعدد خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب، ضمن تاکید بر توانمندی و کارآمدی علیرضا محجوب، خواستار معرفی او به مجلس شده‌اند. یکی از استان‌هایی که حمایت خود را از وزارت علیرضا محجوب اعلام کرده، استان فارس است.

علی راستگو (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی فارس) در رابطه با پیشنهاد معرفی محجوب به عنوان گزینه تصدی پست وزارت کار اظهار کرد: باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری اخیر باید به این نکته توجه داشت که ابتدا پیش از هرچیز حفظ این انقلاب اهمیت دارد. با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، باز هم اعتبار مردمی نظام مستحکم شد و مردم احساس وظیفه نسبت به حضور پیدا کردند.

وی افزود: طی این چهار سال آقای پزشکیان مسئولیت سختی در قبال سفره‌های خالی جامعه کارگری و بازنشستگی کشور دارد. در این شرایط آقای پزشکیان دیدگاهی به وجود آورده که بنابر آن باید افراد صالح، پاکدست و متخصص را بر سر کار بیاوریم. به نظر من شخصیت آقای محجوب با این شاخص‌ها می‌خواند. ایشان البته اصلا رضایت نداشت که به‌عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت کار مطرح شود و این با فشار و اصرار فعالین جامعه کارگری بود که نسبت به مطرح شدن خویش به‌عنوان گزینه راضی شدند.

راستگو ادامه داد: آقای علیرضا محجوب حدود چهار دهه است که در جامعه کارگری فعال است. سوابق ایشان در مجلس و به‌عنوان مشاور رئیس جمهور و نخست وزیران در امور کارگری مشخص است. تسلط ایشان بر قوانین مهم برای جامعه کارگری و بازنشستگی کشور مثل قانون اساسی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی بر هیچکس پوشیده نیست. وزیری اگر به قوانین حوزه خود آشنایی کامل داشته باشد، می‌تواند چالش‌های مختلف حوزه کار خود را حل کند.

این فعال حقوق بازنشستگان تصریح کرد: رهبر انقلاب سال جاری تاکید کردند که اگر حال کارگران خوب باشد، حال کل کشور خوب خواهد بود؛ با این توصیف ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ سازمان تامین اجتماعی و ماده ۱۱۱ همین قانون باید اجرایی شود. ما این مواد را در کنار ماده ۳ قانون الزام در حوزه درمان رایگان تامین اجتماعی را نیز اجرا نمی‌کنیم. ما همه قوانین کشور را اجرا می‌کنیم ولی وقتی به جامعه کارگری می‌رسیم، قانون را نادیده می‌گیریم. تا به جامعه کارگری و بازنشستگی کشور می‌رسد، ادعای «نداریم» ها شروع می‌شود. خب باید ریشه بیان این «نداریم» در کنار ضمانت اجرای قانون برای جامعه کارگری و بازنشستگی کشور پیدا شود. اینکه سازمان تامین اجتماعی به مسلخ کشیده شده، بخاطرعدم اجرای قانون برای فرودستان جامعه و رعایت سایر قوانین به نفع دولت و طبقات فرادست است.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس تاکید کرد: برای حل مشکل‌ عدم اجرای قانون نیازمند وزیری از جنس جامعه کارگری هستیم. درمان سازمان تامین اجتماعی در گروی افزایش کارگران بیمه شده و یافتن انبوه نیروی کار بیمه نشده کشور است تا ضریب پشتیبانی صندوق تقویت شود. حفظ سازمان تامین اجتماعی در گروی این است که همزمان با روند پیری جمعیت، سرمایه‌گذاری منابع سازمان از طریق شستا به درستی انجام شود. اما امروزه شستا پس از چند دهه در کجا قرار دارد؟ وزارت کار خود قوه مقننه و قوه مجریه و هم قوه قضاییه را در درون خود دارد و دولتی است که بیش از نصف بیشتر کشور را پوشش می‌دهد. به همین دلیل ما به دنبال وزیر کار اصلح هستیم.

راستگو اضافه کرد: در این میان ما به دلیل اهمیت این وزارتخانه و به دلیل اینکه آقای محجوب گزینه‌ای اصلح، پاکدست، مدیر و مدبر است، مورد حمایت ماست. ما در مجموعه‌های تحت مدیریت ایشان اقداماتی دیدیم که در برخی وزارتخانه‌های دارای ردیف بودجه بیت المال هم انجام نگرفته است. ما با مشاهده این توانمندی وظیفه خود می‌دانیم که از آقای محجوب حمایت کنیم. همه ما تشکل‌ها وظیفه خود می‌دانیم که فردی که همه زندگی خود را برای جامعه کارگری گذاشته، ما نیز از وی حمایت کنیم از رئیس جمهور نیز می‌خواهیم که گزینه محبوب جامعه کارگری را بر مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بگذارد.

وی افزود: محجوب برای این مورد حمایت ماست که ایشان در این وزارتخانه نه تنها وضع جامعه کارگری و بازنشستگی، بلکه وضعیت خود وزارتخانه را بهبود خواهد بخشید و استقلال سازمان تامین اجتماعی را به آن بازخواهد گرداند. ما در سازمان تامین اجتماعی در شرایطی هستیم که حقوق‌های مستمری ابتدا دو روز و سپس چهار و پنج روز تاخیر داشت. وقتی بازنشسته‌ای بخاطر یک هفته تاخیر پرداخت مستمری ۱۰ میلیون تومانی خود ده‌ها بار با خود ما تماس می‌گیرد، این به آن معناست که شرایط خوب نیست و مردم گرفتار هستند. در این شرایط نباید به سمت گزینه‌های سیاسی و جناحی دیگر برویم. ۵ میلیون نفر مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی جمعیت اندکی نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر شیراز تصریح کرد: ما برای آقای محجوب کار نمی‌کنیم بلکه برای اعتقاد و جامعه کارگری خودمان تلاش می‌کنیم و در میان دیگران، آقای محجوب را دارای صداقت در پیگیری مطالبات دیدیم. ما می‌دانیم که قرار نیست تمام مشکلات جامعه کارگری حل شود، بلکه معتقدیم با رعایت قوانین مثل قانون کار و تامین اجتماعی، حداقل مرهمی بر وضع معاش ما خواهند گذاشت و به همین دلیل امید داریم. باور من این است که گزینه‌ای بهتر از آقای محجوب نداریم.

راستگو در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در هولدینگ‌های شستا شرکت‌های عظیمی به وجود آمده که باوجود بزرگی فاقد درآمد کافی برای تغذیه صندوق تامین اجتماعی هستند. وقتی بد مدیریت می‌شوند، برخی دیگر مدعی نجات شستا از طریق خصوصی‌سازی و واگذاری سهام می‌شوند و این درحالی است که اولا سازمان تامین اجتماعی خود یک نوع بخش خصوصی است که از دولت کمکی نمی‌گیرد و ثانیا این خصوصی‌سازی‌ها همواره همراه با ریسک هستند. برای مقابله با چنین روندی و اصلاح وضعیت شستا قطعاً به فردی پاکدست و غیروابسته مثل محجوب نیازمندیم؛ زیرا او فردی است که حتی اگر اطرافیانش تخلف کنند، بنابر تجربه محکم‌تر از دیگران برخورد می‌کند و از نزدیکان خود بیشتر توقع کار دارد و با انحراف برخورد می‌کند.