نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: شرکت‌های ایرانی برای عرضه خدمات فنی و مهندسی در آذربایجان باید گارانتی بانکی برای حسن انجام کار ارائه دهند اما چون روابط بانکی ایران با دنیا مسدود است بانک‌های آذربایجانی حاضر به ارائه این گارانتی به شرکت‌های ایرانی نیستند و ترجیحشان بر این است که در دریافت خدمات فنی مهندسی هم با ترک‌ها همکاری کنند که در این زمینه از دانش به‌روزی برخوردار هستند.

به گزارش جارچی اخبار، مهران فکری، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان در تشریح آخرین وضعیت تجارت دو کشور گفت: روابط سیاسی جمهوری آذربایجان و ایران صورت باثباتی به خود گرفته اما این ثبات به ارتقای روابط تجاری نینجامیده و آذربایجان بیشتر مسیر ترانزیت کالاهای ایرانی به روسیه و گرجستان است و ۹۰ درصد محموله‌های ایرانی با این هدف به جمهوری آذربایجان وارد می‌شود، در نتیجه این کشور با وجود همسایگی بازار مصرف خوبی برای محصولات ایرانی به شمار نمی‌آید دلیل اصلی آن هم حضور قدرتمند و تثبیت‌ شده ترکیه در بازار آذربایجان است.

وی افزود: ترکیه در حالی بازار جمهوری آذربایجان را قبضه کرده که مرز مشترک با این کشور ندارد و از مسیر گرجستان با آن تجارت می‌کند اما با برقراری تجارت ترجیحی توانسته در این بازار جولان دهد، این ارتباط تنگاتنگ سبب می‌شود آذربایجان در ورود کامیون‌های ترک به این کشور همکاری بیشتری نسبت به کامیون‌های ایرانی داشته باشد و این موضوع حتی تجارت چمدانی ایرانی‌ها را هم از خود متاثر کرده است.

فکری در پاسخ به اینکه آیا ارتقای روابط دیپلماتیک ایران و آذربایجان با اقداماتی مانند بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران و از این قبیل در ارتقای روابط اقتصادی موثر بوده توضیح داد: اساس روابط تجاری و اقتصادی بر امتیازاتی است که دو کشور برای یکدیگر قائل می‌شوند بر همین اساس انتظار می‌رود معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در حرکتی جهادی امتیازاتی از جمهوری آذربایجان بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که تعرفه‌های تجاری ایران در تجارت با آذربایجان کاهش پیدا نکند، ایران نمی‌تواند در بازار جمهوری آذربایجان با ترکیه رقابت کند. توجه داشته باشید که مرز مشترک ما زمان انتقال کالا از تهران تا باکو را به چند ساعت کاهش داده در حالی که این زمان برای ترکیه چند روز است این قرابت جغرافیایی همچنین هزینه حمل را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، اما برقراری تجارت ترجیحی میان دو کشور آذربایجان و ترکیه تمام امتیازاتی را که در تجارت با ایران وجود دارد پوشش داده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: تنها ترکیه نیست و اسرائیل هم حضور قدرتمندی در بازار جمهوری آذربایجان دارد؛ حتی اعضای جامعه یهودی در میان دولتمردان جمهوری آذربایجان هم دیده می‌شوند، مجموع اینها زمینه کمرنگ شدن رابطه ایران و آذربایجان را با وجود مرز مشترک فراهم آورده با این حال از آنجا که ایران مسیر ترانزیت کالاهای آذربایجانی است این کشور هنوز به حفظ ارتباط با ایران می‌کوشد.

وی درباره امکان صدور خدمات فنی و مهندسی به جمهوری آذربایجان اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی برای عرضه خدمات فنی و مهندسی در آذربایجان باید گارانتی بانکی برای حسن انجام کار ارائه دهند اما چون روابط بانکی ایران با دنیا مسدود است بانک‌های آذربایجانی حاضر به ارائه این گارانتی به شرکت‌های ایرانی نیستند و ترجیحشان بر این است که در دریافت خدمات فنی مهندسی هم با ترک‌ها همکاری کنند که در این زمینه از دانش به‌روزی برخوردار هستند.

وی گفت: حتی به دلیل بسته بودن سفارت جمهوری آذربایجان در ایران همزمان با برگزاری اکسپو۲۰۲۴ امکان بهره‌مندی از این پتانسیل در توسعه تجارت دو کشور فراهم نیامد.

فکری افزود: با این حال مواد معدنی، سنگ، کاشی و سرامیک ایران و مواد غذایی می‌تواند تقاضای چشمگیری در جمهوری آذربایجان داشته باشد اما مشروط به اینکه ایران در روابط تجاری امتیازاتی برای طرف آذربایجانی قائل شود و تعرفه‌ها را تا اندازه ممکن کاهش دهد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: ایران و جمهوری آذربایجان پیشینه مشترک تاریخی و تشابهات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی دارند، به طور مثال اکنون بیش از ۳۰۰۰ بانوی آذربایجانی با ایرانی‌ها ازدواج کرده‌اند این موضوعات می‌تواند روزنه‌ای برای گشایش هر چه بیشتر در روابط دو کشور قلمداد شود.