مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: اکنون این اداره کل در رابطه با پست‌های سازمانی تعداد ۲۰۸ نفر و در خصوص نیروهای حفاظتی ۱۶۷ نفر و در مجموع ۳۷۵ نفر با کمبود نیرو مواجه است.

به گزارش جارچی اخبار، سیروس داودی با اشاره به روز ۳۱ ژوئیه، دهم مردادماه ۱۴۰۳ روز جهانی جنگلبان، اظهار کرد: این روز، زمانی برای تامل و قدردانی از فداکاری و از خودگذشتگی جنگلبانانی است که اولین خط دفاعی در برابر تخریب جنگل، استفاده غیرقانونی از میراث گذشتگان و امانت آیندگان هستند.

وی افزود: جنگلبانان خود را در معرض خطرات بزرگ و تهدیدات جانی انجام می‌دهند ولی متاسفانه در طول دهه گذشته ده‌ها جنگلبان در حین انجام وظیفه خود و در مقابله با قاچاقچیان چوب، سوداگران زمین و یا در عملیات اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع جان خود را از دست داده‌اند.

وی در تشریح وضعیت جنگل‌های استان نیز گفت: آذربایجان شرقی دارای ۱۸۴ هزار هکتار جنگل (۱۶۴ هزار هکتار آن جنگل‌های ارسباران و بقیه به صورت پراکنده در سایر شهرستان‌ها) و حدود ۵.۲ میلیون هکتار مرتع است.

داودی افزود: بر اساس استانداردهای جهانی و کشوری برای حفاظت از هر ۲ هزار هکتار جنگل یک نفر جنگلبان و برای حفاظت از هر ۳۰ هزار هکتار مرتع یک نفر جنگلبان یا نیروی حفاظتی لازم است که با احتساب پست‌های سازمانی و نیروی حفاظتی، تعداد نیروی لازم برای مدیریت مطلوب منابع طبیعی استان ۶۶۶ نفر است که تعداد ۴۸۸ نفر با پست سازمانی مشخص و تعداد ۱۷۵ نفر جنگلبان و نیروی حفاظتی لازم است.

وی ادامه داد: اکنون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در رابطه با پست‌های سازمانی تعداد ۲۰۸ نفر و در خصوص نیروهای حفاظتی ۱۶۷ نفر و در مجموع ۳۷۵ نفر با کمبود نیرو مواجه است بنابراین هر کدام از جنگلبانان آذربایجان شرقی مضاف بر سختی شرایط شغلی بیش از ۲ برابر جنگلبانان سایر نقاط جهان برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی استان در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه جنگلبانان استان برای پوشش کمبود نیروی موجود، عاشقانه و جهادگونه و شبانه روزی مشغول تلاش و مبارزه با عوامل مخرب طبیعت هستند، گفت: این مبارزه از نظر کمی و کیفی نابرابر است و هر زمانی که جنگل دچار حریق می‌شود، جنگلبانان استان با ابتدایی ترین وسیله (بیل) و به صورت شبانه روزی به جنگ آتش می‌شتابند تا میزان خسارت جنگل را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند و امنیت زیستی مردم را تضمین کنند.

سه هزار و ۳۸۹ هکتار از اراضی ملی آذربایجان شرقی خلع ید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: هر زمانی که لازم باشد، جنگلبانان بدون داشتن کمترین وسیله دفاعی به مقابله و مبارزه با زمین خوران و قاچاقچیان چوب می‌ روند، به طوری که در نتیجه این مجاهدت در سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۹۷ فقره پرونده تخلفاتی بر علیه متصرفین اراضی ملی تشکیل و در نهایت سه هزار و ۳۸۹ هکتار از متصرفین خلع ید شده است.

وی افزود: تعداد ۴۵ فقره پرونده قطع اشجار جنگلی و ۳۱ فقره پرونده قاچاق چوب نیز در این مدت تشکیل و به مراجع قضایی تقدیم شده است.

داودی ادامه داد: با تلاش شبانه روزی جنگلبانان و همکاری با بسیج، نیروهای مردمی و سایر دستگاه‌های اجرایی با اطفای ۶۰ مورد آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان از توسعه آن جلوگیری شده است که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آتش سوزی در جنگل‌های استان بودیم.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ مساحت ۴۴ هکتار از جنگل های ارسباران از آتش سوزی خسارت دید اما این رقم در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴ هکتاربود.

گرمای هوا احتمال بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی را بیشتر می کند

داودی با اشاره به تلاش‌های جوامع محلی، بهره برداران منابع طبیعی، فعالان زیست محیطی و سازمان های مردم نهاد که در امر حفاظت از منابع طبیعی استان، جنگلبانان را یاری می‌کنند، گفت: با بارش های بسیار خوب اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری، پوشش گیاهی مراتع و جنگل های استان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و با گرم شدن هوا و خشک شدن این پوشش، احتمال بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی دور از انتظار نیست.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان تدابیر لازم برای پیشگیری از جمله احداث آتش بر، راه اندازی سامانه پیش بینی مناطق مستعد آتش سوزی با ریسک بالا و برقرای گروه های گشت و مراقبت در این مناطق، سازماندهی نیروها و تامین تجهیزات لازم به عمل آورده است اما در صورت عدم همکاری و اهتمام بهره برداران، جوامع محلی و گردشگران، آتش سوزی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به جنگل ها و مراتع استان تحمیل کند.

وی با توصیه به اینکه گردشگران از ایجاد آتش در طبیعیت تا حد ممکن خودداری و در صورت ضرورت برای ایجاد آتش به منظور تهیه غذا ضمن مراقبت از سرایت آن به طبیعت، قبل از ترک محل از خاموشی کامل آن اطمینان حاصل کنند، از کشاورزان هم خواست از آتش زدن پس چر مزارع خودداری کنند زیرا این اقدام به جز کاهش حاصل خیزی هیچ گونه فایده ای ندارد.

وی با توصیه به اینکه گردشگران از ایجاد آتش در طبیعیت تا حد ممکن خودداری و در صورت ضرورت برای ایجاد آتش به منظور تهیه غذا ضمن مراقبت از سرایت آن به طبیعت، قبل از ترک محل از خاموشی کامل آن اطمینان حاصل کنند، از کشاورزان هم خواست از آتش زدن پس چر مزارع خودداری کنند زیرا این اقدام به جز کاهش حاصل خیزی هیچ گونه فایده ای ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: جوامع محلی، بهره برداران و کشاورزان به عنوان ذینفعان مستقیم عرصه های منابع طبیعی در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی نسبت به اطفای آن در زمان طلایی اقدام کنند و حوادث احتمالی را با کد تلفنی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اطلاع دهند.

منابع طبیعی آذربایجان شرقی ۱۴ میلیون اصله نهال تولید کرد

وی افزود: حفاظت و صیانت از عرصه های منابع طبیعی استان به عنوان اصلی ترین وظیفه و ماموریت قانونی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است اما در رابطه با توسعه فضای سبز و تقویت پوشش گیاهی نیز اقدامات چشمگیری در سال ۱۴۰۲ انجام شد و در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت این اداره کل ضمن تجهیز نهالستان ها و خرید ماشین آلات مورد نیاز به اندازه مجموع تولید نهال ۵۰ سال گذشته (۱۴ میلیون اصله نهال) نهال تولید کرد.

وی ادامه داد: بخش عمده این نهال ها به منظور زراعت چوب به صورت رایگان در اختیار کشاورزان و متقاضیان قرار گرفته و این طرح بدون اعتبار دولتی و تنها با مشارکت بخش خصوصی اجرا شده است.

داوی در ادامه با اشاره به روز ۳۱ ژوئیه، روز جهانی جنگلبان، اظهار کرد: این روز سالانه در سراسر دنیا برای گرامیداشت یاد و خاطره جنگلبانانی که در حین انجام وظیفه کشته یا مجروح شده‌اند، نامگذاری شده و فرصتی برای پاسداشت مقام جنگلبان برای حفاظت از گنجینه‌های طبیعی و میراث فرهنگی سیاره خاکی به شمار می‌رود.

وی افزود: جشنواره ملی روز جنگلبان هر ساله به مناسبت روز جهانی جنگلبان در کشور ما نیز برگزار می‌شود که در سال جاری با توجه به تقارن این روز با ایام سوگواری اباعبدالله حسین(ع)، این برنامه با حال و هوای محرم و با عنوان «سلام جنگلبان» در سطح ستاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و استان‌ها (ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری) در قالب پنج برنامه اجرایی از جمله بازدید از پاسگاه‌های جنگلبانی، دیدار با خانواده شهدای منابع طبیعی و بازدید از مزار شهدا (در استان‌هایی که دارای شهید و جان نثاران منابع طبیعی هستند)، دیدار با جنگلبانان ایثارگر و پیشکسوتان منابع طبیعی و نامگذاری اماکن، میادین و خیابان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.