سرپرست استانداری آذربایجان شرقی از افزایش ۲۰ درصدی معادن فعال استان در یکسال گذشته خبر داد و گفت: معادن فعال استان در این مدت از ۴۱ درصد معادن ثبت شده به ۶۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از استانداری آذربایجان شرقی، تراب محمدی روز پنجشنبه در شورای معادن آذربایجان شرقی با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر انقلاب به نام “جهش تولید با مشارکت مردم” افزود: باید شرایط را برای حضور و فعالیت سرمایه گذاران در حوزه معدن تسهیل و فراهم کنیم و محیط زیست و منابع طبیعی نقش مهمی در این راستا دارند.

وی با بیان اینکه فعالیت معادن نباید در اجرای طرح های عمرانی تاثیرگذار باشد، گفت: هنگام واگذاری معادن باید حریم آن ها مشخص شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی همچنین بر سنجش اهلیت افراد در حوزه سرمایه گذاری در معدن توسط دستگاه های مسئول تاکید کرد و افزود: این اقدام به رونق گرفتن این حوزه کمک کرده و از راکد ماندن معادن جلوگیری می کند.

محمدی با تاکید بر حفظ حقوق روستائیان در بهره برداری از معادن، گفت: قبل از آغاز سرمایه گذاری بخش معادن در مناطق روستایی، با اهالی آن منطقه رایزنی و حقوق آنان در نظر گرفته شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: در آذربایجان شرقی ۶۲۱ معدن شناسایی و ثبت شده و معادن فعال از ۲۵۰ عدد به حدود ۳۸۰ عدد رسیده است.

جبارعلی ذاکری افزود: اقدامات اساسی برای فعال کردن معادن راکد استان در یکسال گذشته برداشته شده و ادامه این روند به رونق این حوزه کمک خواهد کرد.

وی گفت: یکی از مشکلات مربوط به حوزه معادن، اخذ استعلام ها از برخی از دستگاه های اجرایی است که برای تسهیل این موضوع تصمیماتی اتخاذ شده که از طریق سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.

آذربایجان شرقی با برخورداری از ۵۲ نوع ماده معدنی از بین ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده کشور، عنوان بهشت تنوع مواد معدنی ایران را به خود اختصاص داده اما سهم حوزه معدن در اقتصاد استان ناچیز و در حد ۲ درصد است.

این استان با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته‌های معدنی نیست و باید گام‌های جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.

آذربایجان شرقی دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن های استان)، خاک های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (طرح های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (طرح های عمرانی) و گچ (طرح های عمرانی) است.