هشتمین همایش بین‌المللی صنعت چرم و کفش تبریز با هدف توسعه زنجیره ارزش این صنعت با حضور جمعی از فعالان این حوزه و روسای اتحادیه‌های کفش تعدادی از کشورهای خارجی و داخلی در تبریز برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار، دبیر هشتمین همایش بین‌المللی صنعت چرم و کفش تبریز روز پنجشنبه در این همایش گفت: فعالان حوزه صنعت به ویژه چرم و کفش مانند سربازان اقتصادی کشور پیرو منویات رهبر معظم انقلاب از هیچ کوششی برای رونق تولید و پیشرفت اقتصادی جامعه دریغ نمی کنند.

«شهرام حسین نژاد دانشور» افزود: صنعت کیف و کفش کشور به ویژه در عرصه تولید با مشکلات متعددی مانند بیمه، مالیات، تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش مواجه است ولی فعالان این عرصه، جهادگونه تلاش می کنند.

وی با ابراز امیدواری برای رونق اقتصادی کشور با روی کار آمدن «پزشکیان» رییس جمهور نهم، یادآور شد: وی درد تولید را می داند و می تواند در چهار سال آینده بستر رونق تولید و اقتصاد کشور و حل مشکلات تولید را فراهم کند.

 حسین منافی، رییس اتحادیه کفاشان تبریز:

۱۲۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی از صنعت کیف و کفش ارتزاق می کنند

رییس اتحادیه کفاشان تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه در این همایش جمعی از فعالان حوزه کیف، کفش و چرم از کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، ساحل عاج و عمان و سراسر کشور حضور دارند، گفت: صنعت کیف و کفش تبریز با چهار هزار واحد صنفی تولیدی و خدماتی و ۵۰ هزار واحد صنعتی از صنایع پیشران آذربایجان شرقی محسوب می شود.

«حسین منافی»، افزود: در این صنعت بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند و ۱۲۰ هزار نفر در سطح استان از این صنعت ارتزاق می کنند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما در تبریز به صنعت کیف و کفش، ملی بوده و انتظاری غیر از این غیرقابل متصور است، از برخی مسوولان که با نادیده گرفتن سابقه ۲۵ ساله برگزاری نمایشگاه کیف و کفش تبریز و با انجام رفتار غیرحرفه ای، نمایشگاه های مرتبط با این نمایشگاه را در سایر نقاط کشور برگزار کردند، گلایه کرد.

منافی، با بیان اینکه چنین رفتارهایی ضربه بر پیکره صنعت کیف و کفش ایران است، اظهار امیدواری کرد با همدلی و هم اندیشی و نگاه ملی به صنعت نمایشگاهی کیف و کفش ایران شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.

مهدی آقانژاد، رییس انجمن کفش تبریز:

صنعت چرم و کفش با رکود مواجه است

رییس انجمن کفش تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه صنعت چرم و کفش در تبریز دارای پیشینه و قدمت زیادی است، گفت: حال و روز این صنعت خوش نیست و با توجه به تورم بالای ۵۰ درصدی در کشور و کاهش قدرت خرید مردم، کفش در اولویت های بعدی آنان قرار گرفته و در نتیجه این صنعت با رکود خاصی مواجه است.

«مهدی آقانژاد» با بیان اینکه فعالان این صنعت با چالش های اساسی مواجه هستند، افزود: با توجه به اشتغالزایی بالای این صنعت، دولت و مسوولان باید در کنار فعالان تولید کفش باشند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد یک کرسی در مجلس شورای اسلامی برای صنعت کفش، اظهار کرد: ما نیازمند بازارهای جدید در دنیا هستیم و کشورهای همسایه زمینه ای برای بازار ۶۰۰ میلیونی کفش ایران فراهم می کنند.

رییس انجمن کفش تبریز خواستار تشکیل سریع و فوری کارگروه ویژه صنعت چرم شد و گفت: چراغ این صنعت در حال خاموشی است و برای حفظ آن نیاز به حمایت دولت، برگزاری نمایشگاه های متعدد و حضور در بازارهای جدید وجود دارد.

آقانژاد، ادامه داد: با ادامه وضعیت فعلی تا سه ماه آینده این صنعت تعطیل می شود و مشکلات متعددی مانند عدم تامین نقدینگی، ارایه تسهیلات، همکاری بانک ها و تامین مواد اولیه فعالان این صنعت را آزار می دهد.

هشتمین همایش بین‌المللی صنعت چرم و کفش تبریز در حاشیه برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کیف و کفش، صنایع و محصولات پوست و چرم، ماشین‌آلات و ملزومات وابسته آن در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد.

آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و آذربایجان شرقی به سال ۱۳۰۸ شمسی باز می گردد این صنعت به واسطه وجود کارگاه های سنتی تولید چرم در تبریز پا گرفت به گونه ای که در اواخر دوره قاجار، کارخانه های چرم و به پشتوانه آن بزرگترین کارخانه چرم ایران در سال ۱۳۱۰ هجری در این شهر تاسیس شد و آغاز به کار کرد.

کفش و چرم تبریز از پیشینه تاریخی قوی برخوردار است و در زمان حاضر تولید کنندگان بنامی در این شهر اقدام به تولید کفش‌های تمام چرم می‌کنند که نام و آوازه‌ای جهانی برای خود به ارمغان آورده‌اند و چرم و کفش تبریز، برندی(نام تجاری) آشنا برای بسیاری از ایرانیان است.