رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: برخی فکر می‌کنند که با ترور فرماندهان، مقاومت تضعیف می شود در حالی که شهادت رهبر سیاسی حماس به معنای نابودی مقاومت نیست و مثل گذشته این شهادت‌ها، مردم را منسجم تر، قوی تر و متحدتر کرده و خون شهدای راه مقاومت همچون شهید سلیمانی و شهید هنیه بر روی زمین نمی‌ماند و محور مقاومت تقویت خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا نوین شب چهارشنبه در نشست خبری، با اشاره به شهادت شهید اسماعیل هنیه، اظهار کرد: روز گذشته رییس جمهور به صورت قاطع حمایت خود از فلسطین و غزه را مطرح کرد و رهبر معظم انقلاب نیز همیشه موضوع غزه را یک مساله جهانی دانسته‌اند و به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی با این کارها می‌خواهد به نوعی ایران را درگیر مباحث داخلی کند.

وی افزود: ما باید امنیت مهمان را خود حفظ می‌کردیم و در این خصوص ضعف داریم. مدتی است که مباحث نفود، جاسوسی و ناامنی دیده می‌شود و این حرکت‌های نقطه زنی که از زمان شهید فخری زاده با هوش مصنوعی، پهباد و … آغاز شده است، زنگ خطری برای ما بوده و دستگاه‌های امنیتی باید این موضوع را جدی بگیرند زیرا امکان تکرار این جنایات وجود دارد.

پیشنهاد نمایندگان آذربایجان شرقی برای پنج وزارتخانه

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادات مجمع نمایندگان استان برای گزینه‌های وزارتخانه‌های دولت چهاردهم، افزود: از میان گزینه‌های بومی برای پنج وزارتخانه صمت، نفت، تعاون، راه و میراث فرهنگی همراه با رزومه، افرادی را به شورای سیاستگذاری دولت معرفی کردیم که باید منتظر باشیم و ببینیم در نهایت کدام گزینه‌ها نهایی می‌شوند.

وی با اشاره به جایگاه نخبگان استان در بدنه دولت نیز گفت: نزدیک ۲ هزار و ۶۰۰ شرکت دولتی وجود دارد که عمدتا ضررده هستند و سودآوری و تغییر رویکرد آن‌ها قطعا نیازمند بهره گیری از ظرفیت نخبگان است. نخبگان خطه آذربایجان همواره در هر پست و مقامی که باشند، نقش آفرین بوده‌اند.

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: ۹۵ درصد اقتصاد و صنعت استان در دست بخش خصوصی است که نشان می‌دهد مردم همیشه در صحنه بوده و با سرمایه خود استان را سرپا نگه داشته‌اند و امروز در رقابت با سایر استان‌ها حرف اول را می‌زنند.

اولین اقدام و خواسته ما از رییس جمهور، اجرای پروژه انتقال آب ارس به تبریز است

وی با بیان این‌که پیگیری وضعیت ناترازی‌های انرژی در اولویت کاری مجمع قرار دارد، افزود: اولین اقدام و خواسته ما از رییس جمهور، اجرای پروژه انتقال آب ارس به تبریز است که یک سوم آن اجرا شده است. در گذشته تعداد چهار نیروگاه در شهرهای صوفیان، هریس و ایلخچی قرار بود اجرایی شود ولی یکی از آن‌ها کلنگ زنی و دو مورد دیگر نیز در حد مطالعات است.

وی، تکمیل خط ریل ایستگاه خاوران تا ایستگاه مرکزی تبریز، رفع کمبود واگن‌ها، تکمیل آزادراه تبریز-بازرگان، رسیدگی به وضعیت جاده‌های روستایی، احیای تجهیزات صنایع استان، پیگیری احیای دریاچه ارومیه، اجرای پروژه پالایشگاه دوم، توسعه پتروشیمی، توسعه خطوط هواپیمایی سطح استان، احداث ترمینال دوم تبریز و ترمینال خارجی، گسترش معادن سطح استان (با ظرفیت وجود معادن بیش از ۴۰ ماده آلی)، توسعه امکانات ورزشی در روستاها و توسعه امکانات آموزشی بین دانش آموزان و دانشجویان را دیگر اولویت‌های مجمع نمایندگان استان عنوان کرد.

نوین ادامه داد: نمایندگان استان در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حضور دارند و به عنوان نمایندگان مردم سعی داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود به فکر منافع استان باشیم، اما در سطح منطقه‌ای محدود نشویم.

وی افزود: بحث تبدیل تبریز به یک منطقه ویژه تجاری و راه اندازی بانک توسعه آذربایجان برای بهره گیری از پتانسیل‌های استان یک موضوع قابل تامل است. باید همت کنیم و نگذاریم منابع بانکی از استان خارج شوند، باید ۱۰۰ درصد اندوخته و سرمایه استان در بخش خصوصی هزینه شود.

وی تاکید کرد: مجبور هستیم که به بخش خصوصی اعتماد کنیم. مردان بزرگی چون مردانی آذرها در استان ما کم نیستند فقط باید برای آن‌ها اعتمادسازی کنیم.

۹۶ هزار پروژه ناتمام در سطح کشور تعیین تکلیف شود

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: طرح مولدسازی در دولت سیزدهم یک پتاتسیل بسیار خوبی است اما در حد انتظار پیش نرفته است. امروز ۹۶ هزار پروژه در سطح کشور وجود دارد که از ۳۰ سال گذشته کلنگ زنی شده ولی ناتمام مانده است که باید تعیین تکلیف شود.

وی در خصوص حمایت یا عدم حمایت نمایندگان حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو از دکتر پزشکیان در دوران نامزدی ریاست جمهوری، اظهار کرد: امکان دارد که نگرش و نگاه نمایندگان یکسان نباشد اما در مورد این‌که یکی از نمایندگان استان نامزد شده و باقی نمایندگان از او حمایت کرده‌اند یا نه قرار نیست که حتما در مقابل تریبون و دوربین‌ها صحبت شود.

وی افزود: بنده در عالم دوستی با آقای قالیباف بیش از ۴۰ سال در سپاه رفاقت داشتم و یک دوره نیز رییس ستاد وی بودم و به ذهنم می‌رسید شاید در مرحله نخست به عنوان یک فرد اجرایی و دارای تجربه انتخاب شود. در ستاد پزشکیان، قالیباف و جلیلی حضور داشتم و با توجه به حمایت قالیباف و پزشکیان از بنده که در ستاد انتخاباتی بنده حضور یافته بودند، سعی کردم دین خود را به آن‌ها ادا کنم.

وی تاکید کرد: هدف نخست ما مشارکت حداکثری و سپس انتخاب اصلح بود.