رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مناسب سازی در ایستگاههای راه آهن سراسر کشور درباره روند دسترس پذیری وبگاهها و درگاههای الکترونیک در دستگاههای مختلف توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، «غلامرضا رضایی فر» رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور درباره اقدامات انجام شده در راستای مناسب‌سازی در مکانهایی مانند راه آهن گفت: در سال گذشته تمام ایستگاههای راه آهن مورد پایش ازنظر مناسب‌سازی قرار گرفته است و با همکاری که با شرکت راه آهن داشته‌ایم نسبت به رفع نواقص در ایستگاههای راه آهن سراسر کشور اقدام شده است.

وی ادامه داد: برای رفع بسیاری از نواقص ایستگاههای راه آهن که حدود ۸۶ ایستگاه بود در سال گذشته اقدام شده و اگرچه خیلی هنوز در این زمینه به ایده آل نرسیده‌ایم اما خیلی از ایرادات آن رفع شده است.

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور همچنین ما در حال حاضر پیگیر بحث وبگاه‌ها هستیم همانطور که می‌دانید دسترس‌پذیری برای وبگاه‌ها و درگاههای الکترونیک و ارائه خدمات اینترنتی از موارد قانونی است و براساس ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون این کار باید انجام شود. در پیگیری که در سال گذشته داشته‌ایم از حدود ۱۰۰ دستگاه فقط ۱۰ دستگاه به ما پاسخ دادند که در این زمینه اقدامات‌شان را انجام داده اند.

رضایی فر تصریح کرد: موضوع این است که به طور مثال یک فرد نابینا اگر بخواهد از خدمات اینترنتی استفاده کند نمی‌تواند در حالی که قانون اعلام کرده است که باید ابزار این کار از سوی دستگاه‌ها فراهم شود. ما در این زمینه استانداردهای لازم را از اداره استاندارد داریم و استانداردهای بین المللی آن ترجمه شده و اداره استاندارد آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است و دستگاه‌ها باید آن را اجرایی می‌کردند اما هنوز با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم.

روند دسترس پذیری وبگاهها و درگاههای الکترونیک در دستگاههای مختلف 

وی ادامه داد: ما امسال در حال پیگیری هستیم و یک مکاتبه مجدد امسال انجام داده‌ایم و تا الان که حدود یک ماه از مکاتبه ما می‌گذرد حدود ۲۰ دستگاه این موضوع را پیگیری کرده‌اند و به ما پاسخ داده‌اند و انشاءالله تا یک الی دو ماه آینده این دستگاه‌ها را بررسی کرده و چنانچه به کمک یا راهنمایی نیاز داشته باشند به آن‌ها کمک خواهیم کرد. دستگاههایی که هیچ کاری انجام نداده‌اند و یا پیگیری خاصی در این زمینه ندارند مجددا به سیستم‌های نظارتی معرفی خواهیم کرد.

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور درباره ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون گفت: در این ماده موضوع گنجاندن سرفصل‌های مرتبط با مناسب‌سازی در دروس آموزشی آمده است. این موضوع بسیار پراهمیت و ریشه‌ای است. ما در سه وزارت خانه آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در متون آموزشی‌شان درباره موضوعات مرتبط با مناسب‌سازی محتوای آموزشی ارائه شود. در واقع باید از سطح پیش دبستانی با توجه به مقطع تحصیلی مفاهیم را به دانش آموزان و دانشجویان منتقل کنیم. اگر در دانشگاه دانشجو با مفهوم معلولیت و مناسب‌سازی آشنا شده باشد وقتی که فارغ التحصیل شده و مسئولیتی را برعهده می‌گیرد و به عنوان کارشناس یا پیمانکار در جایی فعالیت می‌کند به این موضوع نیز توجه دارد و قانون را به صورت کامل اجرا می‌کرد.

رضایی فر تصریح کرد: ما یک الی دو سال است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم البته کار بسیار سختی است و با تغییر و جابجایی وزیران کار ما شاید سخت‌تر شود و باید دوباره رایزنی‌هایمان را با وزیر و معاونان آن آغاز کنیم تا انشاءالله بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و قانون را اجرا کنیم. البته در وزارت بهداشت تا مراحلی پیش رفته‌ایم که متوقف شده است در حال حاضر. در وزارت علوم در این زمینه در ابتدای راه هستیم و در وزارت آموزش و پرورش هم تقریبا هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته ایم.