دبیرکل حزب اراده ملت گفت: من فکر می‌کنم دولت جدید در صورت تلاش بسیار و اجماع‌سازی تازه در اول این مسیر قرار می‌گیرد. از آن‌طرف بخش وسیعی از جامعه توان انتظار کشیدن طولانی را ندارد و این موضوع کار را سخت تر هم خواهد کرد.

به گزارش جارچی اخبار، افشین فراهانچی، در ارزیابی چینش احتمالی کابینه دولت مسعود پزشکیان گفت: روش در پیش گرفته شده نسبت به ادوار قبلی ارتقا یافته است و مکانیسم تا حدودی شفاف‌تر و دقیق‌تر شده است. البته این تجربه قبلا در انتخاب شهرداران توسط شوراهای شهر دوران اصلاح طلبان (دور پنجم) آزموده شده است. اما اینکه نهایت کار چگونه باشد، من ترجیح می‌دهم منتظر بمانم و خوش‌بینی‌ام را فعلا حفظ کنم. در داستان شوراهای شهر که نتیجه نهائی چندان باب طبع نبود و به مدیریت شهری نیز کمک نکرد. این‌بار تمام امیدم این است که لااقل در چند وزارت‌خانه یا سازمان آقای پزشکیان بتوانند اقدام خاص و موثری انجام دهند.

فراهانچی در پاسخ به این سوال که از نظر شما کابینه آقای پزشکیان باید چه ویژگی‌هائی داشته باشد، گفت: کابینه ایده‌آل مورد نظر من، ویژگی‌های زیادی می‌تواند داشته باشد که مرور آنها فایده‌ای برای مخاطبین شما نخواهد داشت اما امیدوارم که کابینه دکتر پزشکیان لااقل چند ویژگی داشته باشد. اول اینکه سهم قابل توجه‌ای برای زنان، جوانان و اقلیت‌ها در نظر گرفته شود. دوم اینکه حداقل جناب پزشکیان در چند وزارتخانه، راه را برای نوآوری، حل مسئله، روزآمدی و تحول بنیادین باز بگذارد و سوم اینکه به جای برنامه‌های عریض و طویل و با بازدهی نامشخص یا پائین، هر وزیر چند برنامه مشخص و موثر را در دستور کار خود قرار دهد و در هماهنگی با سایر وزارت‌خانه ها به نتیجه برساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حزب اراده ملت در فراخوان مسعود پزشکیان برای معرفی افراد شایسته برای انتخاب کابینه اقدامی انجام داد  گفت: بله ما افراد مورد نظر خود را معرفی کردیم. برای اینکار از اعضا خود خواستیم که هر کسی خود را شایسته موقعیتی در حد وزیر، معاون وزیر یا روسای سازمان‌های بزرگ می‌بیند؛ برنامه، اهداف و رویکردها و رزومه خود را برای ما ارسال کند؛ بعد از این فراخوان داخلی هفت نفر از اعضا مدارک خود را برای ما ارسال کردند و در ادامه یک نفر دیگر نیز به آنها اضافه شد و ما مدارک ایشان را به دبیرخانه شورای راهبری و کارگروه ها تحویل دادیم.

وی افزود: تاکید ما بر این بود که فقط رزومه اعضای خود را ارسال کنیم و از ارسال رزومه افرادی که عضو ما نیستند  خودداری کنیم. البته کسانی نیز بودند که ارتباطاتی با مجموعه ما داشتند و ما در نامه معرفی اعضا خود به نام آنها بدون ارسال رزومه اشاره کرده ایم. از بین این ۸ نفر دو نفر از افراد نامزد مسئولیت وزارتخانه بودند و ۶ نفر دیگر برای سایر مسئولیت‌ها نامزد شده بودند.

دبیرکل حزب اراده ملت در پاسخ به این سوال که با توجه به مشخص بودن شاخص های اعلامی از سوی آقای پزشکیان، آیا شاهد عملیاتی بودن این موضوع خواهیم بود، گفت:  با توجه به اینکه هنوز ترکیب کابینه اعلام نشده است قضاوت در مورد عملکرد افرادی که آنها را نمی‌شناسیم، منطقی نیست. ولی با اطلاعاتی که از کارگروه ها بیرون می‌آید و طیف مدیرانی که خود را نامزد کرده‌اند و وضعیت کلی مدیران کشور، نباید خیلی انتظار حل مسائل را از این مدیران و وزرا داشت. شاخص‌های تعیین شده نیز توان تفکیک مناسبی برای جداسازی این طیف وسیع از مدیران را ندارد. شرایط خارج از اراده دولت نیز در نتیجه نهائی بسیار موثر خواهد بود. مسائل و مشکلات پیش‌روی کشور و هر کدام از وزارت‌خانه‌ها بسیار پیچیده و چند لایه است و حل آنها به مدیران خاصی نیاز دارد که توانمندی‌های چند منظوره داشته باشند. خصوصا اینکه بتوانند طیف وسیعی از کارشناسان، نخبگان و ذی‌نفعان را با خود همراه کنند و در کل در نقش یک رهبر ظاهر شود.

وی گفت: این توانمندی‌های چند منظوره امروزه هم کمتر دیده می شود و هم مکانیسمی که بتوانیم آنها را کشف کنیم، نداریم. در اکثریت کشورها جدا از برنامه‌ریزی‌های خاص برای تربیت چنین مدیرانی، شاهد کشف و در ادامه باتجربه‌سازی این افراد در قالب احزاب هستیم که این موضوع تقریبا در کل کشور ما یا وجود ندارد یا مطرود است. لذا در کل من فکر میکنم دولت جدید در صورت تلاش بسیار و اجماع‌سازی تازه در اول این مسیر قرار می‌گیرد. از آن‌طرف بخش وسیعی از جامعه توان انتظار کشیدن طولانی را ندارد و این موضوع کار را سخت تر هم خواهد کرد