معاون راهبردی رییس جمهور گفت: قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم.  ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم میهنان بزرگوار، به ویژه در فضای مجازی، در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته‌بودم در خدمت رئیس جمهور عزیز خواهم بود.

به گزارش جارچی اخبار، محمدجواد ظریف در واکنش به برخی انتقادها نسبت به پست گرفتنش در دولت در شبکه اجتماعی ایکس نوست:

سلام بر شما. از تذکر مشفقانه شما سپاسگزارم.

قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم.  ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم میهنان بزرگوار، به ویژه در فضای مجازی، در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته‌بودم در خدمت رئیس جمهور عزیز خواهم بود.

پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیس جمهور بود. اما  آن سمت از یک سو مسئولیتی اجرایی بود و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارت‌خانه‌های سیاسی می‌شد که آن را به مصلحت ندانستم.

بر این اساس، پیشنویس حکم معاونت راهبردی رئیس جمهور  با چند هدف تهیه شد و با امضای تفقدآمیز ریاست محترم جمهوری رسمیت یافت:

۱- هیچ دیوان‌سالاری و سازوکار جدیدی درست نشود و باری بر بودجه دولت و سفره مردم نباشد.

۲- هیچ تداخلی در کار دستگاه‌ها ایجاد نشود.

۳-هیچ دستگاهی تضعیف نشود.

۴-حلقه وصل دولت با مردم،  اندیشکده‌ها  و نهادهای مدنی نظارتی همچون ‎کمند باشد.

۵-با توجه به اصرار دکتر پزشکیان و تاکیدات بنده در دوران انتخابات و  نیز در سه هفته ریاست بر شورای راهبری مبنی بر استفاده از فکر نو و توان‌مندی‌های جدید (که امیدوارم و می‌کوشم با درایت و شجاعت دکتر پزشکیان عزیز حاصلش در ترکیب هیئت دولت کام مردم را شیرین‌ کند)  از یک سو و ضرورت بهره‌گیری از تجربه انباشته مدیران با تجربه چهل سال گذشته از سوی دیگر، مسئولیت جدید بتواند جایگاهی رسمی برای این مهم ایجاد کند.

ضمن تشکر از تذکر سازنده جنابعالی،

امیدوارم در این مسیر بنده را از راهنمایی خود محروم نفرمایید.